مدل هدفگذاري SMART (اسمارت) چيست و چگونه بايد آن را انجام داد؟وقتي ميخواهيد براي انجام كار بيشتر براي خود هدفگذاري كنيد، بايد يك نقطه نهايي و راهي براي پيگيري پيشرفت خود داشته باشيد. بدون اينكه هدف شما و مسير رسيدن به آن مشخص باشد، احتمالا هدفگذاري شما موفقيتآميز نخواهد بود.براي ياديگري ديجيتال ماركتينگ در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ شركت كنيد.
مدل هدفگذاري SMART با تقسيم هدف به ۵ عامل قابل ارزيابي ميتواند در اين زمينه به شما كمك كند. در ادامه جزييات بيشتري درباره اين موضوع ارائه ميشود اما پيش از آن كمي بيشتر در مورد اهميت اين مدل هدفگذاري صحبت خواهيم كرد. پس از آن به وسيله چند مثال، چگونگي عملكرد ساختاري و نحوه اجرا و پيادهسازي اين مدل را شرح خواهيم داد.
اهميت تعيين اهدافاهميت تعيين اهدافمهم نيست چه كاري انجام ميدهيد، اما هدفگذاري براي خود اهميت زيادي دارد. بدون داشتن اهداف روشن و مشخص كه شما را رو به جلو هدايت كند، نخواهيد دانست در فعاليتهايي كه انجام ميدهيد چقدر پيشرفت كردهايد.
لازم نيست اهدافي كه براي خود تعيين ميكنيد بيش از حد پيچيده باشند. اما تجربه ثابت كرده افرادي كه اهداف مشخصي براي خود تعيين ميكنند هميشه به موفقيتهاي بيشتري دست مييابند. منظور از هدف روشن ميتواند «رسيدن به يك وزن خاص» باشد. چنين هدفي قابل دستيابي و ارزيابي است. به عبارت ديگر در چنين مواري اگر در مسير پيشرفت شما وقفهاي ايجاد شد، با پيگيري آن ميتوانيد رويكرد خود را تغيير دهيد.
اين درست است كه پيشرفت در زندگي شخصي يا شغلي بدون هدفگذاري نيز امكانپذير است اما با هدفگذاري شانس موفقيت شما بيشتر ميشود. بنابراين خوب است كه با يك سيستم هدفگذاري كارآمد آشنا شويد. در ادامه اين سيستم معرفي و دليل كاركرد آن شرح داده ميشود.
معرفي مدل هدفگذاري SMART و ساختار مورد نياز شمامعرفي مدل هدفگذاري SMARTاگر با مدل SMART آشنا نيستيد، بايد گفت اين كلمه تشكيل شده از حروف اختصاري است و هر حرف آن به يك موضوع در زمينه تمركز بر ايجاد اهداف خاص و واقعبينانه و راه رسيدن به آن، اشاره دارد. پنج عنصر تشكيل دهنده اين كلمه عبارتند از:
مشخص (Specific): هدف بايد روشن و داراي يك نقطه پايان مشخص باشد. اگر هدفتان مبهم باشد، ديگر اسمارت نيست.قابل اندازهگيري (Measurable): نياز است كه شما بهطور دقيق پيشرفت خود را رديابي كنيد تا بتوانيد در مورد تحقق هدف قضاوت كنيد.قابل دستيابي (Attainable): اگر هدف شما بيش از حد بلندپروازانه باشد، طوري كه مجبور شويد براي دستيابي به آن تلاش زيادي كنيد، ممكن است انگيزه شما را كاهش دهد.مرتبط (Relevant): هدفي كه انتخاب ميكنيد بايد با نيازهايتان همخواني داشته و به نفعتان باشد.محدوديت زماني (Time-Bound): تعيين يك بازه زماني براي هدف به شما كمك ميكند تمركز خود را در طول مسير حفظ كنيد.مثال: فرض كنيد ميخواهيد به عنوان يك سرگرمي شروع به دويدن كنيد. ميتوانيد آزادانه اين كار را شروع كنيد. يعني هر زمان و هر كجا كه شد بدويد. اما اين روش ممكن است براي پيشرفت در اين كار مناسب نباشد.
براي ايجاد هدفگذاري مدل اسمارت، ميتوانيد اين هدف را طوري تنظيم كنيد كه ۵ كيلومتر را در كمتر از ۴۵ دقيقه بدويد. اين كار، معيارهاي «مشخص» و «قابل اندازهگيري» را در خود دارد و همچنين «قابل دستيابي» هم هست. اگرچه ميزان تلاش مورد نياز براي رسيدن به آن به آمادگي بدني شما بستگي دارد.
هدفي كه انتخاب كرديد، «مرتبط» هم هست زيرا شما فعالانه تصميم گرفتهايد به تناسب اندام دست پيدا كنيد. حالا براي اينكه اين هدفگذاري را كاملا به شكل اسمارت درآوريد و به نتيجه برسيد، در نهايت به تعيين مهلت زماني نياز داريد. در اين مورد، يك تا دو ماه كفايت ميكند به شرطي كه مطابق برنامهريزي پيش برويد.
مديااد، به شما كمك ميكند تا كمپينهاي تبليغاتي كسبوكار خود را در معتبرترين وبسايتهاي ايراني اجرا كنيد و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهيد و فروش خود را چندين برابر كنيد.اين رويكرد براي تعيين هدف ممكن است پيچيده به نظر بيايد. با اين حال، اينكه بتوانيد پيشرفت خود را در رابطه با هر هدفي بهطور دقيق رديابي كنيد يك راه حل عالي براي ايجاد انگيزه است. تا زماني كه ميتوانيد پيشروي خود به سمت خط پايان را ببينيد، ادامه حركت در مسير برايتان آسانتر ميشود.
۵ مثال قابل اجرا از هدفگذاري اسمارتهدفگذاري مدل اسمارتدر اينجا چند مثال از نمونههاي هدفگذاري مدل اسمارت آورده شده كه درباره مواردي است كه در محل كار و در قبال مشتريان تعيين ميشود. ممكن است اين نمونهها متداول و فراگير نباشد اما يقينا مثالهاي خوبي از نحوه كار با فرمول اسمارت در پروژههاي بزرگ است.
۱. نوشتن ايبوك (E-book)نوشتن كتاب كار سخت و زمانبري است اما مزايايي دارد كه آن را به هدفي با ارزش و قابل پيگيري تبديل ميكند. درباره محبوبيت نوشتن جالب است بدانيد هر ساله در ماه نوامبر رويدادي به نام «ماه ملي رماننويسي» (NaNoWriMo) برگزار ميشود كه بهخاطر آن افراد براي نوشتن كتابي با ۵۰ هزار كلمه تلاش ميكنند. حال فرض كنيد شما يكي از اين افراد هستيد.
در كالج تپسل بخوانيد! روش ها و مراحل تحقيقات بازاراين مثال فرصت مناسبي براي نشان دادن نحوه عملكرد هدفگذاري مدل اسمارت است:
مشخص: شما هدفگذاري ميكنيد كه يك كتاب را با حداقل تعداد كلمات در هر ژانري كه ميخواهيد تكميل كنيد.قابل اندازهگيري: خط مبناي به پايان رساندن كتاب (مطابق با رويداد گفته شده)، ۵۰ هزار كلمه است كه ميتواند هدف شما براي رسيدن باشد.قابل دستيابي: اگر بتوانيد روزانه ۲ هزار كلمه بنويسيد، پيش از ۳۰ روز ميتوانيد ۵۰ هزار كلمه نوشته باشيد.مرتبط: از آنجا كه شما به نوشتن ژانر خاصي محدود نيستيد، ميتوانيد ايبوك خود را بر اساس هر موضوعي كه انتخاب كرديد بنويسيد و بعدا از آن كسب درآمد كنيد.محدوديت زماني: در اين مورد محدوديت زماني به رويداد مورد نظر وابسته است و شما براي نوشتن ۵۰ هزار كلمه، يك ماه وقت داريد. (و نه يك روز بيشتر)يكي از جالبترين نكات اين رويداد اين است كه نه تنها با خودتان رقابت داريد، بلكه يك شبكه گسترده از پشتيبانان نيز داريد كه در موفقيت شما نقش مهمي ايفا ميكنند. اين شبكه همان نويسندگاني هستند كه يكديگر را به نوشتن تشويق ميكنند.
طبيعتا براي نوشتن يك كتاب الكترونيكي شما نيازي به شركت در چنين رويدادي نداريد. با اين حال اين مثال خوبي براي ايجاد يك هدفگذاري مدل اسمارت است كه اگر بخواهيد براي نوشتن يك كتاب برنامهريزي كنيد، ميتوانيد از اصول آن پيروي نماييد.
۲. كسب درآمد خوب از بلاگحتي وقتي از پلتفرمي مثل ووردپرس استفاده ميكنيد، رساندن يك بلاگ به جايي كه براي شما درآمد كسب كند، به تلاش زيادي نياز دارد. با اين حال، با انجام هدفگذاري مدل اسمارت ميتوانيد به آن دست پيدا كنيد:
مشخص: ابتدا بايد عددي را براي رسيدن هدفگذاري كنيد. اين موضوع ميتواند براي شما خاص و مشخص باشد. بايد عددي را در نظر بگيريد كه براي شروع مناسب باشد.قابل اندازهگيري: اندازهگيري ميزان موفقيت در اين مورد آسان است زيرا پول، عدد است و معيارهاي مختلفي براي پيگيري آن وجود دارد.قابل دستيابي: يك هدف معقول براي كسب درآمد از يك بلاگ نسبتا نوپا ميتواند قابل دستيابي باشد. براي دانستن آن عدد ميتوانيد تحقيق كنيد.مرتبط: اين دست اهداف بهطور حتم ميتوانند به افراد زيادي ربط داشته باشند. مثلا بازاريابهاي افيليت يا كساني كه به دنبال فروش يك محصول هستند.محدوديت زماني: تنظيم زمان به تصميم شما بستگي دارد. مثلا براي انجام اين كار ۶ ماه توصيه ميشود.ميتوان گفت اين كار يك هدف پايانناپذير است زيرا پس از دستيابي به هدف، در مرحله بعدي قرار ميگيريد. اگر به اين كار ادامه دهيد بازده سرمايهگذاري (ROI) ميتواند به عدد قابل توجهي برسد. و در اين مرحله با بهينهسازي موتور جستجو (SEO) و استراتژيهاي بازاريابي محتوا خوب عمل خواهيد كرد.
۳. افزايش مشتركان ايميلهر نوع وبسايتي كه داشته باشيد، مشتركان ايميل ميتوانند برايتان سرمايه بزرگي باشند. هرچه تعداد مشتركان شما بيشتر باشد، تعداد تبديل (كانورژن) هم بيشتر ميشود. در ادامه نحوه برنامهريزي براي اين هدف با اجزاي مدل اسمارت شرح داده ميشود:
تبليغات ويدئويي در اپليكيشن كافه بازار!تبيغات ويدئويي كافه بازار به شما كمك ميكند تا كمپين تبليغات ويدئويي خود را به 40+ ميليون كاربر اپليكيشن بازار نمايش دهيد و آگاهي از برند و تعداد نصب اپليكيشن خود را افزايش دهيد.
مشخص: هدف شما اين است كه ليست مشتركان ايميل خود را به عدد مشخصي -مثلا ۵۰۰ عضو- برسانيد.قابل اندازهگيري: اندازهگيري اين هدف كار آساني است. كافي است نگاهي به پلتفرم ايميل ماركتينگ خود بيندازيد و وقتي تعداد ليست مشتركين ايميل به ۵۰۰ عضو رسيد، جشن بگيريد.قابل دستيابي: اين معيار هميشه براي شما منحصربهفرد خواهد بود. اگر چه عدد ۵۰۰ براي عضويت يك وبلاگ كوچك با تعداد بازديد متناسب، مناسب و قابل دستيابي است.مرتبط: اگر در حال راهاندازي يك وبسايت، وبلاگ يا بازاريابي آنلاين براي هر نوع محصولي هستيد، رشد ليست ايميل هميشه هدف مرتبط و متناسبي است.محدوديت زماني: مشخص كردن بازه زماني براي اين هدف به ميزان كشش وبسايت شما براي جذب افراد بستگي دارد. اگر كارتان را تازه شروع كردهايد، ۶ ماه بازه زماني معقولي براي رسيدن به اين مرحله به نظر ميرسد؛ به شرطي كه روي سئو كار كنيد.اين مثال از مدل هدفگذاري اسمارت نيز مانند مواردي كه پيش از اين گفته شد بهطور مستقيم بر تلاش شما براي كسب درآمد تاثرگذار است. در هر موردي، اگر براي تعداد مشتركان، به عدد ۵۰۰ رسيديد، ميتوانيد باز هم در اين راه پيشرفت كرده و به عدد بزرگتري برسيد. شما قبلا جذابيت مناسبي داشتيد كه به اين مرحله رسيديد، پس رشد بيشتر اين ليست برايتان كار دشواري نخواهد بود.
در كالج تپسل بخوانيد! 7 نكته طلايي براي راهاندازي يك كمپين ديجيتال ماركتينگ موفق
۴. بهبود ميزان ترافيك ارگانيكهمانطور كه حتما به اين موضوع آگاه هستيد، براي داشتن ترافيك خوب وبسايت، دارا بودن تخصص در زمينه سئو ضروري است. پس براي بهبود يك سايت جديد بايد در اين زمينه براي خود هدف اسمارت تعريف كنيد. مثال:
مشخص: رقمي كه برايتان مناسب است را بهعنوان هدفتان براي ترافيك سايت در نظر بگيريد. مثلا ۱۰۰۰ بازديدكننده در ماه عدد خوبي است.قابل اندازهگيري: اگر به يك ابزار آناليتيكس دسترسي داشته باشيد، اندازهگيري ميزان ترافيك سايت كار دشواري نخواهد بود.قابل دستيابي: ۱۰۰۰ بازديدكننده در ماه عدد معقولي است و اگر اصول سئو را بهدرستي رعايت كنيد، قابل دستيابي است.براي يادگيري سئو در دوره ديجيتال ماركتينگ شركت كنيد.مرتبط: ميزان ترافيك، يكي از شاخصهاي اصلي موفقيت در هر وبسايتي است. وقتي خط مبناي مناسبي براي آن پايهگذاري كرديد، ميتوانيد به پيگيري ميزان تبديلها بپردازيد.محدوديت زماني: همانطور كه ميدانيد، ممكن است مدتي طول بكشد تا يك وبسايت جديد مورد توجه قرار بگيرد. تجربه نشان ميدهد دست كم ۶ ماه فرصت لازم است تا به ميزان قابل توجهي بازديدكننده دست پيدا كنيد.ميزان بازديد بيشتر، با فرصتهاي بيشتر براي كسب درآمد متناسب است و احتمالا هدف نهايي شما هم همين است. همچنين شما دادههايي بيشتري براي تست و آزمايش خواهيد داشت و احتمالا تعداد مشتركين ايميل هم افزايش مييابند. در مجموع اگر بتوانيد در كمتر از ۱ سال وبسايتي را به ۱۰۰۰ بازديدكننده در ماه برسانيد، در مسير موفقيت مناسب هستيد.
يادگيري بهترين دوره يازاريابي ديجيتال.كليك كنيد.
۵. انتشار حجم بيشتري پست بلاگبهترين راه براي ايجاد ترافيك ارگانيك بيشتر در بلاگ شما، انتشار مداوم مطالب است. هرچه آرشيو مطالب شما در بلاگ بيشتر شود، احتمال افزايش تعداد بازديدكنندگان نيز بيشتر ميشود. شرح اين هدف را با مدل اسمارت مشاهده كنيد:
مشخص: براي يك بلاگ كوچك يا متوسط، انتشار ۱ تا ۲ مقاله در هفته شروع خوبي است.براي يادگيري بازاريابي محتوا در دوره بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.قابل اندازهگيري: پيشنهاد ميشود براي اين هدف عملكرد خود را بهطور ماهانه پيگيري كنيد و بررسي نماييد كه آيا به مهلتهايي كه براي كارها تعيين كرده بوديد رسيدهايد يا خير.قابل دستيابي: بسته به ميزان كار شما، انتشار دو پست بلاگ در هفته عملي است. اگر امكانش را نداريد يا بايد هدف را دوباره ارزيابي كنيد و يا كار را برونسپاري نماييد.مرتبط: هدف نهايي شما رشد بلاگ است و انتشار مطالب بيشتر، معادل با هموار كردن مسير دستيابي به اين هدف است.محدوديت زماني: توصيه ميشود براي رسيدن به اين هدف يك ماه را براي آزمايش معين كنيد. پس از آن با ارزيابي مجدد ميتوانيد مناسبترين وضعيت را پيدا كنيد.البته در ميزان محتوايي كه بهصورت يكنفره قرار است به نمايش به مخاطب بگذاريد، محدوديت وجود دارد. با اين حال با رشد بلاگ خود احتمالا حجم مطالب را افزايش ميدهيد تا مخاطبان به بلاگ برگردند. با اين هدف ميتوانيد محدوديتهاي خود را دقيقا مشخص كنيد و متوجه شويد كه چه زماني وقت توسعه تيمتان است.
نتيجهگيريهدفگذاري مدل اسمارت صرف نظر از اينكه ميخواهيد چه چيزي به دست آوريد، اهداف مشخص و قابل اندازهگيري، كليد موفقيت هستند. اهداف نهايي شما چه مالي و چه شخصي باشد و يا حتي صرفا بر اساس معيارها باشد، استفاده از ساختار هدفگذاري مدل اسمارت (SMART) ميتواند به شما در موفقتر بودن در كاري كه قصد انجام آن را داريد، كمك كند.
اگر اطمينان داشته باشيد كه اهداف تعيين شده شما با ۵ معيار مدل اسمارت (مشخص، قابل اندازهگيري، قابل دستيابي، مرتبط، محدوديت زماني) مطابقت دارد، ميتوانيد با تمركز در اين راه، تصميمهاي خود را بر اساس اين مدل تنظيم كنيد. پس از دستيابي به يك هدف اسمارت، ميتوانيد با اطمينان از اين استراتژي كه بنا گذاشتيد، قدم بعدي را برداريد و با هدف پيشرفت، دوباره شروع كنيد.
اگر در اين زمينه دانش و تجربهاي داريد، در همينجا با ما در ميان بگذاريد.
منبع: تپسل
- دوشنبه ۲۲ شهریور ۰۰ ۱۹:۵۳ ۱۶ بازديد
- ۰ نظر