۲۰ مزيت مهم بازاريابي با استفاده از رسانههاي اجتماعي كه هر كسبوكاري بايد بداند(قسمت دوم)
۱۱. برند خود را بهعنوان «اعتبار موضوعي» استوار سازيد
اعتبار موضوعي به اين معناست كه كسبوكار شما منبع قابل اعتمادي از اطلاعات درمورد موضوعي مشخص است. رسانۀ اجتماعي از كجا ميآيد؟ برقراري اعتبار موضوعي، زيرمجموعهاي از بازاريابي محتواست. هرچه بيشتر از رسانۀ اجتماعي استفاده شود تا محتوايي مرتبط منتشر شود، موتورهاي جستوجوي بيشتري، شما را درمورد موضوعي خاص معتبر ميدانند.
اعتبار صفحه: رتبهبندي براساس اينكه چطور يك صفحۀ خاص در موتور جستوجو رتبه ميآورد است.
اعتبار دامين: رتبهبندي براساس اينكه چطور يك وبسايت خاص در موتور جستوجو رتبه ميآورد است.
زماني كه شما براي منبع يا محتواي نوشتاري جستوجو ميكنيد، از ابزار Moz استفاده كنيد تا منابع باارزش را پيدا كنيد. هرچه عدد بالاتر باشد، بهتر است.
نكته: فهرستي از چند منبع كه فكر ميكنيد معتبر هستند تهيه كنيد. از ابزارهاي رايگان Moz براي تعيين اينكه چه سايتهايي معتبرتر هستند استفاده كنيد. Moz ابزاري فوقالعاده است براي تعيين اينكه چه وبسايتها و بلاگهايي درمورد موضوعي معتبر هستند. با رتبهبندي بين ۱ تا ۱۰۰، Moz مشخص ميكند كه وبسايت يا پستي از نظر موضوعي اعتبار دارد. قانون سرانگشتي اين است كه اگر رتبۀ سايتي حداقل ۶۰ بود، براي استفاده خوب است. در ذهن داشته باشيد كه سايتهاي جديد، فرقي ندارد كه چقدر محتواي خوبي داشته باشند، اعتباري دريافت نميكنند.براي آشنايي با ابزارهاي بيشتر مي توانيد در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ شركت كنيد.
۱۲. مخاطبان خود را با استفاده از رسانههاي جمعي مجدداً هدفگيري كنيد
هدفگرفتن مجدد مخاطبان، ابزاري فوقالعاده براي بازاريابي با استفاده از رسانههاي اجتماعي است. بهطوركلي، فقط ۲درصد از مشتريان طي اولين بازديد از سايت شما چيزي ميخرند. تبليغات ميتواند در دسترسي به بقيۀ ۹۸درصد كمك كند.
يكي از راههاي رسيدن به اين هدف، شروع تبليغات براي هدفگيري مجدد است.
هدفگيري مجدد از طريق نگهداري فهرستي از كوكيهاي ناآشنا در موتور جستوجوگر كار ميكند. زماني كه آنها سايتي از رسانههاي اجتماعي را ميبينند، خدمات هدفگيري مجدد، تبليغات را نشان ميدهد. اين موضوع به كسبوكارها كمك ميكند تا حتي وقتي مخاطبان آنها از سايتشان بازديد نميكنند، در چشم باشند.
نكته: چندين ابزار عالي براي هدفگيري مجدد مخاطبان وجود دارد كه استفاده از آنها آسان است. اين ابزارها را بررسي كنيد و آن ابزاري را كه براي شما مناسب است پيدا كنيد. از آنها استفاده كنيد تا محصول خود را ارتقا دهيد، اما به خاطر بسپاريد كه براي مشتري آزاردهنده نباشيد.آموزش كامل هدف گيري مجدد در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال آمده است.
۱۳. به هدف خود اجازه دهيد كه فراگير شود
ما با تبليغات فراگير (ويروسي) آشنا هستيم؛ فقط به خط حافظۀ خود توجه كنيد و به برخي كمپينهاي فراگير نگاهي بيندازيد. رسانههاي اجتماعي ميتوانند اثر مهمي بر فراگيرشدن تبليغات داشته باشند. درواقع، اينجاست كه اغلب تبليغات به اشتراك گذاشته ميشوند.
نكته: انتظارات خود را بررسي كنيد. بهتر است كه به ۲۰هزار آدم درست دست پيدا كنيد تا به ۵۰۰هزار آدم تصادفي. اين كار بهسختي انجام ميشود، همچنين ميتواند پرخطر و گران باشد، پس فراگيركردن نبايد اولويت توجه ما باشد. فراگيري با محتواي خوب و ارائۀ خوب همراه است.
۱۴. به تبديل (تغيير) منجر شود
ترافيك فقط ترافيك است، درست است؟ نه كاملاً. چيزي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه ترافيك شما چقدر به تغيير منجر ميشود.
اينجا سه راه عالي براي اينكه با استفاده از رسانههاي اجتماعي تغيير ايجاد كنيم ارائه شده است:
– تماسها را به عمل اضافه كنيد: تبديل تماس به عمليات ازآنجاكه مشتريان شما را براي انجام چيزي برميانگيزد، كمككننده است. آنها احساس ميكنند براي خريد يك محصول توانمند شدهاند. همچنين ميتوانيد پيام رسانۀ اجتماعي خود را بهگونهاي طراحي كنيد كه از مشتري درخواست كند، به اين ترتيب آنها ميخواهند كه عمل خاصي را انتخاب كنند؛ مثلاً محصول شما را بخرند.
كل فرايند، از تماس تا عمل نهايي فروش، بايد به اندازۀ كافي درگيركننده باشد تا مشتري عقبنشيني نكند.
– رقابت: رقابتها، تسليمشدن و لوازم مجاني، اينها چيزهايي هستند كه هيچ كسبوكاري نميخواهد انجام دهد، اما بهشدت كمككننده است. معمولاً افراد حس اجبار براي خريد محصول را به شركتي كه قبلاً از آن لوازم مجاني دريافت كردهاند، بيشتر خواهند داشت.
كسبوكارهاي زيادي تصاويري منتشر ميكنند تا افراد را تشويق كنند كه محتواي آنها را منتشر كنند تا جهان را بگيرند.
تمام اين قدمها افرادي را كه كسبوكارهاي شما را دنبال ميكنند مجبور ميكند كه وبسايت شما را ببينند.
– تبليغات: لطفاً با آن مواجه شويد، هيچكس براي خريد به رسانههاي اجتماعي نميآيد. آنها ميآيند چون ميخواهند با دوستان خود صحبت كنند يا علايق همديگر را دنبال كنند و محتواهاي اصلي كه به تبليغات رهنمون ميشوند، ناخوشايند هستند. بنابراين، چالش اصلي، جلب توجه افراد و مجبوركردن آنها به خريد محصول يا خدمت، بدون ايجاد اثر ناخوشايند بر آنهاست.
زيبايي رسانههاي اجتماعي اين است كه به شما اجازه ميدهد بهصورت مستقيم تبليغات خود را قرار دهيد. به اين ترتيب مخاطبان احساس نميكنند كه گول خوردهاند. فيسبوك و توييتر به كسبوكار شما اجازه ميدهند كه تبليغات خود را مستقيماً براي تايملاين بازار هدف خود منتشر كنيد. اين تبليغات، مخاطبان را مستقيماً به صفحۀ شما ميفرستد و تغييرات را ايجاد ميكند.
نكته: تركيبي از مثالهاي بالا را توليد كنيد و فقط به يكي از آنها اتكا نكنيد. تركيب خوب منجر به تغيير ميشود و مشتريان شما خسته نميشوند. اما هر روز يكي از آنها را پست نكنيد. به آنها فضا بدهيد و در طي زمان آن را زمانبندي كنيد.
توليد صفحههاي لندينگ كه ترافيك شما را جهت ميدهد، همچنين ميتواند به تغيير با استفاده از رسانههاي اجتماعي كمك كند. صفحههاي لندينگ مانند بلاگپستها هستند، بهغير از آنها كه تماس را به عمل تبديل ميكنند. اگر شما وبسايت خود را از طريق WordPress ميسازيد، پلاگينهايي هستند كه ميتوانند به شما در ايجاد صفحههاي لندينگ كمك كنند
استفاده از رسانههاي اجتماعي براي ارتقاي محصول
۱۵. محتواي خود را ارتقا دهيد.
بهنظر كلي ميآيند، درست است؟ ميگويد محتواي خود را ارتقا دهيد و شما محتواي خود را ارتقا ميدهيد.
اما بهترين راهها براي انجام آن كدام است؟ به چيزهايي كه تفاوت ايجاد ميكنند توجه كنيد؛ مانند عناوين، داشتن تصوير و زمان انتشار پست. هريك از اين موارد مهم هستند و بايد زماني كه پيامي از رسانۀ اجتماعي نوشته ميشود، مورد توجه قرار گيرند.
مهمترين چيزي كه بايد در ذهن داشت، خلاقيت در نگارش پيام است. مطمئن شويد كه محتوايي كه پست ميكنيد اصل باشد. خلاقبودن و داستانسرايي، روش مؤثري براي ارتقاي محتواست، بدون اينكه شبيه تبليغات به نظر برسد. داستانسرايي با استفاده از عناوين و تصاوير، باعث ميشود مخاطبان، از محصول شناخت پيدا كنند.در ويدئوهاي رايگان دوره ديجيتال ماركتينگ بخشي از اصول توليد محتوا آموزش داده شده است.
نكته: خودتان را براي استادشدن در هنر داستانگويي و ساختن داستاني كه با محصول و خدماتتان مرتبط باشد، به چالش بكشيد. اين داستانها به شما كمك ميكند كه مشتريان به شما مرتبط شوند. شما بايد خود را در معرض ديد و توجه مخاطبانتان قرار دهيد. شايد بخواهيد اول ايدهها را دريافت كنيد و سپس به آنها دست پيدا كنيد.
۱۶. با مشتريان درمورد موضوعاتي كه هر دو به آن علاقهمنديد تعامل كنيد
خود فيسبوك بيش از ۶۲۰ميليون گروه دارد. اگر شانس بياوريد، بازار هدف شما در چند تا از اين گروههاست. پيداكردن اين گروهها و درگيرشدن با آنها، به شما كمك ميكند كه به مخاطبانتان كمك كنيد و آنها را در اين فرايند به محصول خود علاقهمند سازيد.
همچنين ميتوانيد افرادي را كه درمورد موضوعات مرتبط با صنعت شما پست منتشر ميكنند، دنبال كنيد. اگر آنها آنچه در شركت شما ارائه ميشود دوست داشته باشند، شما را دنبال ميكنند.
نكته: گروه لينكدين و فيسبوك خود را درمورد صنعتي كه در آن هستيد، بسازيد. مكالمات مرتبط با صنعت خود، بهعنوان يك كل، ميتواند به شما در بازاريابي و توسعۀ محصول كمك كند.
۱۷. از بررسيهاي اثبات اجتماعي براي مرتبطشدن با مشتريان بالقوه (مانند مخاطبان موجود) استفاده كنيد.
وبسايت خود را با يك رستوران مقايسه كنيد. شما در يك خيابان راه ميرويد و به دنبال جايي براي غذاخوردن ميگرديد. رستوراني را ميبينيد كه خالي است و يكي ديگر را ميبينيد كه پر است. شما به احتمال زياد رستوراني را كه پر است انتخاب ميكنيد، درست است؟ چون فكر ميكنيد اينجا جايي است كه غذاهاي فوقالعادهاي دارد و مردم براي همين به آنجا ميروند.
همين اتفاق براي وبسايتها ميافتد.
هيچكس محتوايي كه كسي به آن اهميتي نميدهد، نميخواهد. آنها به دنبال محتوايي هستند كه بيشتر به اشتراك گذاشته شده. واضح است كه محتوا خودش بايد ارزشمند باشد تا به اشتراك گذاشته شود و اغلب بايد معتبر باشد. محتوايي كه به اشتراك گذاشته شده است، يا بايد معتبر باشد يا خلاقانه و اصل باشد.
نكته: ميتوانيد دكمههايي در وبسايت خود قرار دهيد كه نشان دهد چند بار مطلب شما به اشتراك گذاشته شده است. اين دكمهها قانعكننده هستند و به شما اجازۀ انتشار سريع ميدهند.
۱۸. تست A/B براي دريافت نتايج بيشتر
تست A/B براي زماني است كه ورژن متفاوتي از يك وبسايت براي گروه ديگري از افراد، ارائه ميشود.
اما چگونه از اين مفهوم در رسانههاي اجتماعي استفاده ميكنيد.
بهجاي استفاده از وبسايتهاي مختلف، از پستهاي مشابه استفاده كنيد و نتايج هر پست را پيگيري كنيد. توييتر، پيگيري نتيجۀ هر توييت را راحتتر كرده است. اين به شما كمك ميكند كه پستهاي اثربخش رسانههاي اجتماعي را بيشتر در نظر بگيريد.
به داشبورد تحليلي توييتر نگاهي بيندازيد. به شما توييتها و منشنهاي بالاتر را نشان ميدهد. تأثيرپذيري، بازديدها، توييتها و افزايش دنبالكنندهها را به شما نشان ميدهد. اين داشبورد، اگر كمپين شما نسبت به كمپين قبلي بهتر عمل كند، به شما نشان ميدهد.
نكته: پيگيري نتايج تست براي مطمئنشدن از اينكه نتايج تست درست هستند، مهم است. ابزارهاي مهمي هستند كه به شما در استفاده از تست A/B كمك ميكنند. ممكن است قدري هزينهبر باشند، اما اگر ميخواهيد از اين تست استفاده كنيد، مطمئن شويد كه نتايج را بررسي ميكنيد.صفر تا صد تست A/B در دوره بازاريابي ديجيتال آموزش داده شده است.
۱۹. از هشتگها براي افزايش دسترسيهاي خود استفاده كنيد
هشتگها ابزار قدرتمندي هستند كه ميتوانند با استفاده از رسانههاي اجتماعي، گروهي از افرادي را كه شبيه هم فكر ميكنند به هم مرتبط كنند. اين روشي ساده است كه دسترسي شما را بهشدت افزايش ميدهد. براي اطلاعات بيشتر در مورد هشتگها ميتوانيد در سايت نيماتودي مطالعه كنيد.
استفاده از هشتگ رايگان است، پس چرا نميخواهيد از آن استفاده كنيد؟ بهخصوص با توجه به اينكه توييتي كه ۱ تا ۲ هشتگ دارند، ۵۵درصد بيشتر ريتوييت ميشوند.
مهم است كه در ذهن داشته باشيد كه هشتگها به درگيرشدن بيشتر منجر نميشوند. استفادۀ بيش از حد از هشتگ، قدرت پيام شما را بيارزش ميكند و پيام شما بهسرعت از بين ميرود.
۲۰. مشتريان خود را بهروز نگه داريد.
رسانههاي اجتماعي يكي از بهترين و راحتترين روشهاي بهروزنگهداشتن مشتريان درمورد محصولات و رويدادهاي پيش رو هستند. اگر كسبوكار شما اطلاعيۀ بزرگي درمورد محصول يا رويداد موجود شما بسازد، از طرف مردم دريافت ميشود و مردم را هيجانزده ميكند.
منبع: تپسل
- یکشنبه ۰۷ شهریور ۰۰ ۲۰:۵۹ ۲۹ بازديد
- ۰ نظر