ايميل ماركتينگ روش ها

دوره ديجتال ماركتينگ

ايميل ماركتينگ روش ها

خلاقيت: تحقيقات نشان مي دهد كه در محيط اينترنت، بازاريابي از طريق ايميل (email marketing) بعد از بازاريابي از طريق موتورهاي جست و جو (Search Marketing) اثربخش ترين روش بازاريابي بوده است. بر اين اساس گفت و گويي انجام داده ايم با امير بختايي، پژوهشگر، مدرس و مشاور بازاريابي و تبليغات و نيز نويسنده كتاب مديريت تبليغات اينترنتي كه در ادامه ماده است:

۱- بازاريابي از طريق پست الكترونيك چه مزايايي نسبت به ارسال نامه هاي پستي به همراه دارد؟

بازاريابي از طريق پست الكترونيك در مقايسه با رسانه هاي سنتي داراي مزاياي قابل توجهي است. بعضي از اين مزايا عبارتند از:

* امكان ارسال پيام به مشتريان بالقوه و بالفعل با هزينه بسيار كم را فراهم مي سازد. شما با صرف هزينه ناچيز ميتوانيد پيام خود را به مخاطبان بسيار بسياري ارسال كنيد.
دوره هاي آموزشي ديجيتال ماركتينگ

* امكان ارسال پيام در زمان بسيار كوتاه در مقايسه با نامه هاي كتبي را فراهم مي سازد. زمان ارسال و دريافت پيام هاي ايميل قابل قياس با نامه هاي مكتوب نيست. در اين مسير فاصله جغرافيايي هر قدر هم كه بسيار باشد نقشي در افزايش زمان ارسال و دريافت ندارد. علاوه بر اين آماده سازي پيام و استفاده عملي از اين ابزار هم بسيار سريع و آسان است.

ايميل ماركتينگ، روش ها و نكته ها
* ميزان اثربخشي پيام هاي فرستاده شده، كاملا قابل رديابي و اندازه گيري است. شما به راحتي مي توانيدميزان اثربخشي پيام هاي ايميلي خود را رديابي كنيد و مورد ارزيابي دقيق قرار دهيد.
دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال
* برخلاف بازاريابي مبتني بر وب پايگاه اينترنتي، پيام ها را مي توان به تمام مشتريان به صورت سفارشي رساند. از جمله ويژگي هاي بازاريابي ايميلي اين است كه متناسب با سليقه و نياز هر مخاطب مي توان پيامي سفارشي تهيه و ارسال كرد.

* ايجاد نتايج فوري در استفاده از اين ابزار بسيار بيشتر فراهم است. با توجه به سرعت انتقال پيام هاي ايميلي امكان بهره بردن از اين ابزار براي كسب نتايج سريع و انجام اقدامات زودبازده فراهم شده است.

۲- مهمترين كاربردهاي بازاريابي از طريق پست الكترونيكي در چه مواردي است؟

يكي از كاربردهاي پست الكترونيكي معرفي كالاها و خدمات تازه به مشتريان است. فرض كنيد شما فروشنده پوشاك ميباشيد و اينك محصولات تازه اي را تهيه كرده ايد. حالا قصد داريد مشتريان قبلي را از اين مهم آگاه كنيد. چنانچه قبلا اطلاعات اوليه مشتريان را دريافت و ثبت كرده باشيد، به راحتي از طريق ارسال پست الكترونيكي مي توانيد محصولات تازه خود را به مشتريان معرفي كنيد.

كاربرد ديگر پست الكترونيكي ترغيب مشتريان به خريد فوري كالا و خدمات در زماني مشخص است. فرض كنيد همان فروشگاه پوشاك چنين قصد داشته باشد.
بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ
با برگزاري يك جشنواره خريد و اطلاع رساني آن از طريق پست الكترونيكي مي تواند امتيازات ويژه اي كه براي خريد در زمان جشنواره براي مشتريان در نظر گرفته را سريعا به آنها اعلام و از اين طريق و با ترغيب مشتريان، امكان خريد بيشتر محصولات در زمان معين تا حد قابل توجهي افزايش خواهد يافت.

و اما يكي از مهمترين كاربردهاي پست الكترونيكي ايجاد وفاداري در مشتريان است. اگر متناسب با سليقه و درخواست مشتريان، پيشنهادات مناسب آنها را آماده و در زمان مناسب به آنها اعلام كنيم. و در واقع بتوانيم رابطه خود را با مشتري به يك رابطه نزديك و مستمر تبديل كنيم و البته با ارائه كالا و خدمات مناسب رضايت خاطر مشتري را به دست آوريم احتمال وفاداري مشتري به ما تا حد بسياري افزايش مي يابد. براي وفادارسازي مشتريان بايد به كيفيت و استمرار ارتباطات توجه ويژه داشت و اين كار با پست الكترونيكي ساده تر مي گردد.

۳- آيا پست الكترونيكي فقط براي ارتباط با مشتريان قبلي قابل استفاده است يا براي ارتباط با مشتريان تازه و احتمالي هم مي توان از آن استفاده كرد؟

به طور كلي مخاطبان يا همان دريافت كنندگان ايميل را به دو گروه تقسيم مي كنند. گروه اول شامل كساني است كه از قبل تمايل خود به دريافت ايميل را اعلام كرده اند كه اين گروه عمدتا خود به دريافت ايميل را اعلام كرده اند كه اين گروه عمدتا شامل مشتريان قبلي ما مي باشند. گروه دوم شامل اشخاصي است كه قبلا مشتري ما نبوده اند. بلكه ما توانسته ايم اطلاعات تماس آنها را از جايي ديگر تهيه و به ليست دريافت كنندگان ايميل اضافه كنيم.

ارسال ايميل براي گروه اول قطعا موثر است. در عين حال اگر بتوانيم اطلاعات اشخاص تازهي كه ويژگي هاي لازم براي مشتري شدن را دارند و به نوعي محصولات ما براي آنها مناسب است را بيابيم، مي توانيم با ارسال ايميل هاي جذاب درصد قابل توجهي از آنها را به ليست مشتريان خود اضافه كنيم. بنابراين كاربرد پست الكترونيكي از سطح مشتريان بالفعل فراتر رفته و مشتريان بالقوه را نيز مي تواند شامل شود.
آموزش بازاريابي ديجيتال

ايميل ماركتينگ، روش ها و نكته ها
۴- براي به كارگيري بازاريابي از طريق پست الكترونيك چه اقدامات اوليه را بايد انجام داد؟

براي به كارگيري بازاريابي از طريق پست الكترونيك سازمان ها و شركت ها نيازمند ايجاد بسترهايي مي باشندكه از مهمترين آنها مي توان به اين موارد اشاره كرد:

* ابتدا بايد بانك اطلاعاتي مناسبي از مشتريان بالقوه يا بالفعل خود تهيه كنند. اين بانك مي تواند ليست مشتريان قبلي باشد يا ليست مشتريان احتمالي محصولات آنها. مي توان از بانك هاي اطلاعاتي آماده كه توسط شركت هاي معتبر تهيه شده نيز استفاده كرد. اثربخشي بانك هاي اطلاعاتي كه در اينترنت تبليغ مي شوند چندان بالا نيست در مقابل اجاره بانك هاي اطلاعاتي شركت هاي معتبري كه مشتريان آنها مي توانند مشتري محصول ما باشند اثربخشي بيشتري دارد.
دوره ديجيتال ماركتينگ

* همچنين بايد بسترهاي لازم براي ارسال ايميل به صورت انبوه را هم فراهم ساخت. براي اين منظور مي توان از نرم افزارهاي امتحان پس داده موجود در بازار استفاده كرد. بايد مراقب بود كه ارسال انبوه ايميل سبب جريمه وب پايگاه اينترنتي ما توسط ارائه دهندگان خدمات اينترنتي نشود. همچنين بايد مراقب بود كه ايميل هاي ما به عنوان اسپم يا مزاحم شناخته نشوند چون در اينصورت ايميل هاي ما در پوشه اسپم يا همان ايميل هاي ناخواسته وارد شده و در اين صورت احتمال خوانده شدن پيام ها به شدت كاهش مي يابد.

* نكته بسيار مهم ديگر به روز رساني بانك اطلاعاتي است. پيشنهاد مي گردد حداقل به صورت ماهانه بانك اطلاعاتي به روز شده تا اطلاعات تازه به بانك اطلاعاتي وارد شده و در مقابل اطلاعات غيرمرتبط يا غيرفعال نيز از بانك اطلاعاتي حذف شوند. اثربخشي برنامه ارتباطي از طريق ايميل بستگي به بانك اطلاعاتي مورد استفاده دار. هر چقدر بانك اطلاعاتي ما غني تر باشد، احتمال موفقيت هم بيشتر مي گردد.

۵- فرايند بازاريابي از طريق پست الكترونيك چيست؟

فرايند بازاريابي از طريق پست الكترونيك شامل چهار مرحله اصلي است:

مرحله اول شامل تعريف اهداف بازاريابي از طريق پست الكترونيكي است.

چنانچه اهداف بازاريابي ما مشخص نباشد امكان انحراف از برنامه افزايش مي يابد. ضمن اينكه امكان سنجش صحيح اثربخشي اقدامات نيز با دشواري همراه خواهد بود. بعضي از اهداف بازاريابي از طريق ايميل عبارتند از:

* برندسازي
* جلب مشتريان تازه
* ايجاد فروش فوري
* افزايش نرخ نگهداري مشتريان
* برقراري ارتباط با مشتريان فعلي
* ارائه اطلاعات محصولات و خدمات به مخاطبان

ايميل ماركتينگ، روش ها و نكته ها
مرحله دوم شامل طراحي و تدوين استراتژي هاي اثربخش است. بعد از تعريف اهداف بايد درخصوص نحوه دستيابي به اين اهداف تصميم گيري كرد. در اين مرحله بهترين مسير رسيدن به مقصد كشف و مورد استفاده قرار مي گيرد. به عنوان نمونه مي توان از استراتژي هاي زير نام برد:

* چاشني هاي فروش (جوايز، مسابقات، كوپن هاي تخفيف و …)
* خبرنامه ها
* نامه هاي يادآوري
* برنامه هاي آموزشي

مرحله سوم شامل برقراري ارتباط با مخاطبان است. تصميم گيري درخصوص قالب ايميل، موضوع ايميل و محتواي نامه الكترونيكي در اين مرحله انجام مي گردد. انتخاب قالب مناسب مي تواند بر اثربخشي برنامه بازاريابي كمك شاياني كند. موضوع ايميل تا حد ممكن بايد كوتاه، جالب و توجه برانگيز باشد تا احتمال خوانده شدن ايميل افزايش يابد. محتواي نامه هم بايد به صورت كوتاه، شفاف و صريح نوشته شود.

نهايتا مرحله چهارم شامل ارزيابي نتايج است. در اين مرحله ما به بررسي نتايج حاصله مي پردازيم تا به نكات مثبت و احيانا اشتباهاتي كه صورت گرفته پي ببريم و از آموزه هاي خود جهت بهبود برنامه هاي آتي استفاده كنيم. بعضي از شاخص هايي كه براي ارزيابي مي توان از آنها استفاده كرد عبارتند از:

* نرخ كليك
* نرخ لغو عضويت ها
* درصد ايميل هايي كه فوروارد مي شوند
* ميزان سفارش هاي دريافتي

ايميل ماركتينگ، روش ها و نكته ها
۶- به نظر مي رسد مرحله سوم، مرحله ظريف و حساسي است. براي تهيه محتواي مناسب چه نكاتي را پيشنهاد مي كنيد؟

تا حد ممكن بايد محتواي نامه كوتاه و رسا باشد. كنترل كنيد كه متن شما غلط املايي نداشته باشد. بهتر است از تصاوير محدودي استفاده شود تا حجم ايميل بيش از حد بسيار نشود. بهتر است به شكلي لحن متن را بنويسيد كه صحبت مي كنيد. از رنگ هاي متنوع استفاده كنيد و تاكيدها را با حروف بولد نشان دهيد. هر درخواست را بايد در يك ايميل ارسال كرد و امكان ارتباط مستقيم با پايگاه اينترنتي يا صفحه مربوطه را هم نبايد فراموش كرد.

نكته مهم ديگر اينكه حتما امكان لغو عضويت را آسان و روشن در پيام قرار دهيد. اين كار احتمال اسپم شدن ايميل هاي شما را كاهش مي دهد. بهتر است از ارسال پيوست هاي حجيم اجتناب شود چرا كه زمان دانلود را افزايش داده ضمن اينكه احتمال انتقال ويروس را بسيار مي كند. بايد آدرس كامل اينترنتي خود را در انتهاي پيام ذكر و حتما مخاطبان را دعوت به اقدامي مشخص كنيد. فراموش نكنيد كه ايميل ها بايد امضا داشته باشند. يك امضاي كامل شامل نام، پست سازماني، نام شركت، نحوه ارتباط با شركت و نگارنده و نيز آدرس وب پايگاه اينترنتي است.

و بالاخره مراقب باشيد كه طبق قوانين اينترنتي مطالب خود را ارائه كنيدتا گرفتار اسپم نشويد. همچنين براي جلوگيري از اسپم شدن لازم است به مخاطبان تاكيد كنيد كه با اجازه آنها برايشان ايميل ارسال مي كنيد. به آنها اجازه دهيد كه چنانچه تمايلي به دريافت ايميل هاي بعدي ندارند به سادگي نسبت به لغو عضويت خود اقدام كنند. پس اطمينان حاصل كنيد كه گزينه لغو عضويت ايميليتان كار مي كند.

چنانچه به موارد فوق توجه كافي صورت گيرد، مي توان با صرف هزينه اي كم، و با بهره بردن از قابليت هاي بازاريابي از طريق ايميل، محصولات و خدمات خود را در زماني كوتاه و با كيفيتي مناسب به مخاطبان معرفي كرد و با حفظ ارتباط با مشتريان، در آنها وفاداري ايجاد كرد.

اين نكته مهم ضروري است كه بازاريابي از طريق ايميل زماني اثربخشي بيشتري پيدا مي كند كه همراه با روش هاي ديگر بازاريابي استفاده شود.
منبع:ممتاز نيوز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.