بازاريابي شبكه هاي اجتماعي (SMM) چيست ؛ تكنيك ها و ترفندها

 

بازاريابي شبكه هاي اجتماعي (SMM) چيست ؛ تكنيك ها و ترفندها

آيا در راه‌اندازي و شروع استراتژي بازاريابي شبكه هاي اجتماعي خود به كمك احتياج داريد؟ آيا مي‌دانيد بازاريابي رسانه هاي اجتماعي شامل چه مواردي مي‌شود؟

 

از زماني كه استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي افزايش چشمگيري داشته است و نفوذ آن در بين كاربران بيشتر شده است، خيلي‌ها به عنوان يك پلتفرم تبليغاتي به آن نگاه ويژه‌اي دارند. اما بازاريابي شبكه هاي اجتماعي كار ساده‌اي نيست و تكنيك‌ها و ترفندهاي زيادي دارد كه در اين مطلب به آنها مي‌پردازيم. در اين مطلب، به شما نشان خواهيم داد كه براي پياده كردن يك استراتژي موفق بازاريابي شبكه هاي اجتماعي  كه از همان روز اول به خوبي كار كند، چه گام‌هايي را بايد طي كنيد و به چه چيزهايي نياز داريد. براي درك بهتر هم، هر مرحله از روند شروع بازاريابي شبكه هاي اجتماعي را براي يك رستوران بررسي مي‌كنيم، پس تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

بازاريابي شبكه هاي اجتماعي (SMM) چيست؟

پيش از شروع و پرداختن به تكنيك‌ها و اصول بازاريابي شبكه هاي اجتماعي لازم است به تعريف آن بپردازيم. به معناي ساده Social Media Marketing (SMM) استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي مختلف و توليد محتوا در آنها براي تحقق اهداف بازاريابي و فروش است.

اما اگر بخواهيم كامل‌تر توضيح دهيم بايد بگوييم بازاريابي شبكه هاي اجتماعي به معناي بهره‌گيري از پلتفرم‌هاي اجتماعي براي برقراري ارتباط با مخاطبان، برندسازي، افزايش فروش و حتي افزايش ترافيك وب‌سايت است. در اين سيستم شما درگير انتشار بهترين محتوا، شنيدن حرف هاي فالوئرها و تعامل با آنها، تحليل نتايج و اجراي كمپين‌هاي تبليغاتي مي‌شويد.

مهمترين رسانه هاي اجتماعي كه اين روزها كاربرد زيادي دارند شامل فيسبوك، اينستاگرام، توييتر، لينكدين، پينترست، يوتيوب و اسنپ‌چت هستند.

 

اهميت بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

 

مزايا و اهميت بازاريابي شبكه هاي اجتماعي براي كسب و كارهاي آنلاين

بدون شك همان‌طور كه شما ساعت‌ها از زمان خود را در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف صرف مي‌كنيد، كاربران خيلي زيادي هم هستند كه كمتر يا بيشتر از شما در اين پلتفرم‌هاي اجتماعي حضور دارند. ضمن اينكه تمام هدف اين رسانه‌ها برقراري ارتباط و تعامل بيشتر و دو سويه است كه باعث مي‌شود اثربخشي محتوا و فرايندهاي بازاريابي شما بيشتر شود. به همين دليل حضور كسب و كارها در شبكه هاي اجتماعي اهميت زيادي دارد، ولي بايد هر برندي با توجه به ماهيت شغلي، مخاطبان هدف و بسياري از موارد ديگر بستر مورد نظر خود را انتخاب كند.

 

مزاياي مهم بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

همان‌طور كه گفتيم حضور و بازاريابي در در رسانه‌هاي اجتماعي اهميت زيادي دارد. بنابراين انتخاب اين روش مي‌تواند مزاياي مهمي داشته باشد كه در ادامه به آنها اشاره مي‌كنيم:

۱٫ افزايش آگاهي از برند (Awareness)

۲٫ توليد سرنخ‌هاي باكيفيت

۳٫ بهبود نرخ تبديل

۴٫ برقراري روابط عميق، بلند مدت و دوسويه با مخاطبان

۵٫ تحليل رقبا و يادگيري از آنها

۶٫ افزايش ترافيك ورودي براي سايت

۷٫ اثرگذاري رو سئو و بهبود رتبه در موتورهاي جستجو

۸٫ دريافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها

۹٫ افزايش وفاداري مشتريان

۱۰٫ ايجاد ارزش افزوده

۱۱٫ بهبود اعتبار برند

۱۲٫ هزينه و اثربخشي خوب

۱۳٫ رهبري بازار و رهبري فكري

۱۴٫ تبديل شدن به منبع محتوا

۱۵٫ رفتارشناسي مشتري

۱۶٫ راه‌اندازي امور مشتريان و پشتيباني

۱۷٫ انساني‌سازي برند

براي آشنايي بيشتر با مورارد فوق به بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ ايراني مراجعه كنيد.

 

انواع بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

بازاريابي شبكه هاي اجتماعي انواع مختلفي دارد. ولي به طور كلي اين راهكار در چهار دسته‌بندي اصلي تقسيم‌بندي مي‌شود كه در ادامه به آنها اشاره مي‌كنيم:

۱٫ شبكه‌‌سازي اجتماعي (فيسبوك و لينكدين)

۲٫ ميكروبلاگينگ (توييتر و تامبلر)

۳٫ به‌اشتراك‌گذاري تصوير (اينستاگرام، اسنپ چت، پينترست)

۴٫ به‌اشتراك‌گذاري ويديو (يوتيوب، فيسبوك لايو، پريسكوپ و ويمئو)

 

تكنيك هاي بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي

 

تكنيك ها و ترفندهاي بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

براي اينكه بخواهيد در برنامه بازاريابي شبكه هاي اجتماعي خود موفق عمل كنيد، تكنيك ها و ترفندهاي زيادي وجود دارد. افراد مختلف با توجه به تجربيات خود موارد متنوعي را مطرح كرده‌اند. در ادامه به مهمترين نكات اشاره مي‌كنيم:

۱٫ تدوين استراتژي حضور و محتوا

۲٫ استفاده از داستان سرايي و ابزارهاي مناسب

۳٫ پرداخت هزينه‌هاي لازم براي بازاريابي و تبليغات

۴٫ درنظر گرفتن محتواي ويديويي به عنوان بخشي از استراتژي محتوايي

۵٫ رعايت موارد اصولي و بنيادي

۶٫ استفاده از تبليغات هدفمند

۷٫ معرفي خودتان به عنوان منبع معتبر و موثق محتوا

۸٫ استمرار در توليد و انتشار محتوا به ويژه محتواي ويديويي

۹٫ تمركز ويژه روي برقراري ارتباط با فالوئرها

۱۰٫ پوشش اخبار حوزه كاري

۱۱٫ تبديل مشتريان به سفيران برند

۱۲٫ به‌كارگيري محتواي توليد شده توسط كاربر (UGC)

۱۳٫ خطاب قرار دادن كاربران با اسم

۱۴٫ برقراري تعامل دوسويه

۱۵٫ شناخت دقيق مخاطبان هدف

۱۶٫ همكاري با تيم فروش براي درك بهتر مسير سفر مشتري

۱۷٫ اجتماعي بودن

۱۸٫ نمايش جنبه‌هاي جذاب كسب و كار

۱۹٫ بيان موفقيت‌ها و شكست‌ها

۲۰٫ پرسيدن سوال از فالوئرها

۲۱٫ لحن و سبك سفارشي

۲۲٫ خلق شخصيت براي برند

۲۳٫ همكاري با اينفلوئنسرها

۲۴٫ استفاده از آمار، ارقام و اينفوگرافي

۲۵٫ برگزاري مسابقات و برنامه‌هاي چالشي

اكثر تكنيك هاي فوق در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال تدريس شده است.

روش‌هاي اجراي بازاريابي در هر شبكه اجتماعي

به طور كلي شبكه هاي اجتماعي پلتفرم‌هاي رايگاني هستند كه امكانات خوبي را در اختيار كاربران قرار مي‌دهند. گرچه برخي از آنها قابليت‌هاي ويژه‌اي دارند كه اگر قصد استفاده از اين امكانات را داشته باشيد، بايد هزينه مشخص شده را بپردازيد. ضمن اينكه امكان بهره‌گيري از پلن‌هاي تبليغات پولي نيز وجود دارد. اما هر كدام از شبكه هاي اجتماعي با توجه به ماهيت، كاربران حاضر در آن، امكانات رايگان و پولي، محدوديت‌ها و ميزان استفاده از آنها، روش بازاريابي مختلفي دارد.

در ادامه به روش هاي اجراي بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي مهم و پرطرفدار مي‌پردازيم كه در ايران نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

شبكه اجتماعي اينستاگرام

بدون شك مهمترين شبكه اجتماعي در ايران، اينستاگرام است كه كاربران بسيار زيادي دارد و كسب‌وكارهاي كوچك و بزرگ تلاش مي‌كنند در آن حضور جدي داشته باشند. براي اجراي برنامه بازاريابي خود بايد موارد زير را در نظر بگيريد:

 

پروفايل حرفه‌اي: برخلاف تصور، داشتن پروفايل حرفه‌اي و كامل كه دقيقا نشان دهد چه كسي هستيد و چه كاري انجام مي‌دهيد، بخش مهمي از برنامه بازاريابي در اين پلتفرم است.

ارسال پست‌هاي منظم: محتوا، بخش عمده‌اي از فرايند بازاريابي را در اينستاگرام در برمي‌گيرد. با توجه به ماهيت اين شبكه تصاوير و ويديوهاي جذاب و كاربردي نقش به‌سزايي در جذب فالوئر، برقراري ارتباط با آنها، اطلاع‌رساني، خلق ارزش و افزايش اعتماد دارد.

استوري: يكي از جذاب‌ترين و اثربخش‌ترين ويژگي‌هاي رايگان اينستاگرام كه بايد در برنامه و استراتژي بازاريابي شما نقش مهم ايفا كند، استوري‌ها است. به‌راحتي مي‌توانيد از امكانات متنوع و كاربردي اين بخش استفاده كنيد.

هشتگ‌گذاري: هشتگ‌ها نيز اگر به صورت اصولي و استاندارد استفاده شوند، در دسته‌بندي محتوا و سوق دادن مخاطبان به سمت شما نقش مهمي خواهند داشت. بنابراين حواستان باشد بيهوده كپشن خود را مملو از هشتگ‌هاي بي‌ربط نكنيد.

كپشن‌نويسي: بسياري از پست‌هاي تصويري و ويديويي به تنهايي نمي‌توانند مفهوم را منتقل كنند و براي تكميل آنها نياز به درج كپشن داريد. به همين دليل بايد از اين بخش به خوبي در راستاي اهداف خود استفاده كنيد.

همكاري با اينفلوئنسرها: اينفلوئنسرهاي بزرگ و كوچك نفوذ زيادي روي فالوئرهاي خود دارند و همكاري با آنها اثربخشي بالايي دارد.

برگزاري مسابقه: مسابقات و برنامه‌هاي چالشي نيز بخش ديگري از فرايندهاي بازاريابي است كه كمك مي‌كند به خوبي مخاطبان خود را درگير كرده و تعامل خوبي داشته باشيد.

اجراي كمپين: مي‌توانيد از كمپين‌هاي تبليغاتي يا اسپانسرينگ اينستاگرام نيز براي تحقق اهداف خود استفاده كنيد.

اگر ميخواهيد روش هاي درست و ايرانيزه شده بازاريابي در اينستاگرام را ياد بگيريد سري به بخش ويدئوهي رايگان بهترين دوره بازاريابي ديجيتال بزنيد.

شبكه اجتماعي توييتر

توييتر يكي ديگر از شبكه هاي اجتماعي است كه با توجه به محدوديت‌هاي آن در ايران، ولي همچنان افراد و افراد از آن استفاده مي‌كنند. توييتر بيشتر به يك پلتفرم خبري، ميكروبلاگينگ و سياسي شناخته مي‌شود. ولي به خوبي مي‌توانيد از ظرفيت‌هاي آن براي شروع كار، جذب فالوئر، روابط عمومي، برقراري ارتباط نزديك با مخاطبان، مديريت بحران، موج‌سواري روي ترندها و هشتگ‌هاي روز، ارائه تخفيف و… استفاده كنيد.

 

شبكه اجتماعي لينكدين

لينكدين شبكه اجتماعي متخصصان و كسب و كارهاست. اگر خدمات و محصولات شما موردنياز كسبو كارهاي ديگر است و B2B هستيد، اين پلتفرم به خوبي مي‌تواند با تبليغات هدفمند به شما كمك كند. البته هنوز به صورت جدي و حرفه‌اي از اين شبكه اجتماعي استفاده نمي‌شود. ضمن اينكه اجراي برخي پلن‌هاي تبليغاتي آن در ايران ميسر نيست و البته هزينه قابل توجهي هم دارد.

در آخر هم توصيه مي شود براي يادگيري اصولي و درست بازاريابي شبكه هاي اجتماعي در يك دوره بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.

 

منبع: يكتانت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.