هدف شما از تبليغات چيست؟ براي چه اهدافي مي‌توان از تبليغات استفاده كرد؟

هدف شما از تبليغات چيست؟ براي چه اهدافي مي‌توان از تبليغات استفاده كرد؟

فرض كنيد به جشن تولد يك دختربچه‌ي ۵ ساله دعوت شده‌ايد؛ چه هديه‌اي براي او تهيه مي‌كنيد؟ رمان «مردي كه مي‌خندد» نوشته‌ي ويكتور هوگو؟ يا يك كتاب رنگ‌آميزي به همراه يك بسته مداد رنگي؟ مشخص است كه كتاب رنگ‌آميزي براي يك كودك ۵ ساله انتخاب مناسب‌تري است، با اين حال كسي ارزش رمان ويكتور هوگو را زير سوال نمي‌برد. اين رمان فقط براي كودكي در آن سن مناسب نيست.

تبليغات هم به همين شكل هستند. متر و معيار ماركترها براي انتخاب تبليغات مناسب، مشخص كردن هدف تبليغات با استفاده از جايگاه مخاطب در قيف فروش است. براي اينكه يك ديد كلي داشته باشيد ابتدا توضيحي مختصر درباره‌ي قيف فروش مي‌دهيم و سپس به سراغ تطابق تبليغات و مراحل قيف فروش مي‌رويم.توضيح كامل مفهوم قيف فروش و نحوه استفاده درست از آن در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال آمده است.

 

قيف فروش به چه كاري مي‌آيد؟

قيف فروش يا قيف بازاريابي كه گاهي هم با نام فانل (Funnel) شناخته مي‌شود يك مدل براي نمايش مراحلي است كه مخاطب در استفاده از محصولات يا خدمات كسب‌وكار شما طي مي‌كند.

اين قيف ۵ مرحله‌ي اصلي دارد.

 

آگاهي (Attention)

ايجاد علاقه (Interest)

ايجاد تمايل (Desire)

اقدام به عمل (Action)

وفاداري (Loyalty)

مخاطب شما در هر كدام از اين مراحل نياز‌هاي خاص خود را دارد كه شما بايد آن‌ را برايش رفع كنيد تا ذهنيت خوبي برايش بسازيد و تجربه‌ي درخوري برايش رقم بزنيد. فايده‌ي قيف فروش اين است كه هدف تبليغات شما را مشخص مي‌كند. اگر مي‌خواهيد بيشتر در اين باره بدانيد مي‌توانيد به دوره ديجيتال ماركتينگ سر بزنيد.

 

سوالي كه در اين بخش پيش مي‌آيد اين است كه در هر مرحله از كدام تبليغات استفاده كنيم تا موثر باشد و بودجه‌ي ما به هدر نرود؟

 

هر مرحله، كدام تبليغ ؟

مرحله‌ي اول: آگاهي (Awareness يا Attention)

اگر برند خود را تازه تاسيس كرده‌ايد و هنوز اسمتان بر سر زبان‌ها نيفتاده است، شعبه‌هاي جديدي تاسيس كرده‌ايد كه مي‌خواهيد نسبت به وجود آن‌ها آگاهي ايجاد كنيد يا محصولات جديدي براي عرضه داريد بهتر است از تبليغات عادي استفاده كنيد. تبليغات عادي شامل:

 

بنري عادي

همسان عادي

ويديويي

هستند. هدف تبليغات عادي اين است كه در مخاطب نسبت به برند شما آگاهي ايجاد كند. اين آگاهي مي‌تواند در هر زمينه‌اي باشد. براي مثال به آن‌ها نشان دهيد كه چه خدماتي را ارائه مي‌دهيد يا چه محصولاتي براي عرضه داريد، كدام شعبه را به تازگي تاسيس كرده‌ايد و مواردي از اين دست.

 

براي مثال فرض كنيد يك شركت گردشگري مي‌خواهد مخاطبان را در سرتاسر فضاي وب از شعبه‌ي جديدش در اصفهان با خبر كند. اين شركت مي‌تواند با تبليغات بنري يا همسان عادي اين كار را انجام دهد.

 

مرحله‌ي دوم: ايجاد علاقه (Interest)

پس از اينكه مخاطب را به خود جذب كرديد و مخاطب شما را شناخت، بايد در او علاقه‌اي براي خريد و استفاده از محصولاتتان ايجاد كنيد. به همين دليل بهتر است مواقعي تبليغ خود را به او نمايش دهيد كه شخص در حال مطالعه‌ي مطلبي درباره‌ي همان موضوع است. باتبليغات موضوعي به راحتي مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد. تبليغات موضوعي با استفاده از هوش مصنوعي محتواي صفحه را بررسي مي‌كند و تبليغات متاسب با محتوا را در آن صفحه نمايش مي‌دهد. اين تبليغات در قالب همسان موضوعي و بنري موضوعي قابل اجرا هستند.

 

براي مثال شركت گردشگري‌اي كه پيش از اين هم درباره‌اش صحبت كرديم مي‌خواهد تور گردشگري بفروشد. اين شركت بهتر است افرادي را خطاب قرار دهد كه به سفر علاقمند هستند. به همين خاطر به سراغ تبليغات موضوعي مي‌رود و در صفحاتي تبليغ مي‌كند كه درباره‌ي سفر توليد محتوا كرده‌اند. مخاطبان اين صفحه به مخاطبان شركت گردشگري نزديك‌تر هستند و به همين دليل با احتمال بالاتري به تبليغاتش واكنش نشان خواهند داد.

 

مرحله‌ي سوم: ايجاد تمايل (Desire)

مخاطبي كه تا اين مرحله‌ي قيف فروش پيش آمده است شخصي است كه به برند شما تمايل پيدا كرده و مي‌توان به او نام كاربر داد. در اين مرحله كاربر درباره‌ي محصولات ما مطالعه مي‌كند و به مطالعه درباره‌ي محصولات ما تمايل نشان مي‌دهد.

به همين دليل بهتر است تبليغات هدفمندتر شوند و دقيقا اين مخاطبان را هدف تبليغات خود قرار دهند. «تبليغات رفتارمحور» و «كليدواژه‌اي » در اين مرحله مي‌توانند بسيار تاثيرگذار باشند.

 

مثال شركت گردشگري را به خاطر داريد؟ اگر اين شركت بخواهد فقط افرادي را مخاطب تبليغاتش قرار دهد كه به دنبال تور گردشگري به مقصد رشت هستند، مي‌تواند تبليغات خود را محدودتر كند و آن‌ها را در صفحاتي نمايش دهد كه از كليدواژه‌ي «رشت» يا «سفر به رشت» در محتواي صفحه‌ي خود استفاده كرده‌اند.

همچنين مي‌تواند با استفاده از تبليغات رفتارمحور، سگمنت يا دسته‌بندي مورد نظر خود را براي نمايش تبليغ مشخص كند. براي مثال خانم‌ها يا آقايان علاقمند به سفر را در استان تهران شناسايي كند و تبليغات خود را به آن‌ها نمايش دهد.

 

مرحله‌ي چهارم: اقدام به عمل (Action)

اين مرحله از قيف فروش كاملا نزديك به مرحله‌ي خريد است. كاربر در اين مرحله به كالا يا محصول موردنظر خود دسترسي پيدا مي‌كند و در بعضي مواقع خريد را تكميل مي‌كند. در بيشتر مواقع كاربر، پيش از انجام خريد از صفحه خارج مي‌شود و آن را تكميل نمي‌كند. تبليغات ريتارگتينگ اين‌جا به كمك شما مي‌آيند. اين تبليغات در سه نوع «همسان ريتارگتينگ»، «بنري ريتارگتينگ» و «ريتارگتنيگ محصول» به شما ارائه مي‌شوند و مي‌توانيد با توجه به نوع كسب‌وكارتان از روش مناسب خود استفاده كنيد.

 

شركت گردشگري مد نظر ما تا به اينجاي كار تمام مراحل را به خوبي پشت سر گذاشته است و تعداد خوبي از كاربرانش وارد صفحات تور رشت مي‌شوند، اما مرحله‌ي خريد را انجام نمي‌دهند. ما به شركت گردشگري مي‌گوييم براي اين‌كه كاربرانت را به مشتري تبديل كني به آن‌ها يادآوري كن كه مي‌خواستند تور رشت را بخرند اما خريد خود را تكميل نكرده‌اند (ريتارگتينگ محصول)، يا حتي مي‌تواني تورهاي ديگري را به آن‌ها پيشنهاد دهي كه ارزان‌تر هستند يا در اين فصل آب‌وهواي بهتري دارند، شايد مخاطبان پيشنهادهاي جديدت را بيشتر بپسندند (همسان يا بنري ريتارگتينگ).

 

مرحله‌ي پنجم: وفاداري (Loyalty)

در مرحله‌ي آخر قيف فروش، كاربري قرار دارد كه از شما خريد كرده و به مشتري شما تبديل شده است. شما مي‌توانيد با نمايش تبليغات مناسب او را به مشتري وفادار خود تبديل كنيد. در اين مرحله مي‌توانيد از «تبليغات پوش نوتيفيكيشن يكتانت» و «سرويس ايميل ماركتينگ نجوا» استفاده كنيد.نحوه استفاده از اين سرويس ها به طور كامل در دوره بازاريابي ديجيتال آموزش داده شده است.

 

شركت گردشگري توانسته بخشي از ورودي قيف فروشش را به مشتري تبديل كند و از اين بابت راضي است. اين شركت مي‌پرسد:«آيا اين پايان راه است؟» جواب ما اين است:«بهتر است حالا كه مشتري خود را پيدا كرده‌ايد، او را به يك مشتري وفادار تبديل كنيد. ارتباط خود را با مشتري‌تان قطع نكنيد و با ايميل يا پوش نوتيفيكيشن با او در ارتباط باشيد. محصولات جديد خود را به او معرفي كنيد، برايش خبرنامه بفرستيد و تخفيف‌هاي اختصاصي برايش در نظر بگيريد»

 

سخن آخر

هر كدام از انواع تبليغات زمان مشخص خود را دارند و مخاطب خود را مي‌طلبند. در اين مقاله ابتدا نكاتي را براي انتخاب تبليغات مناسب در هر مرحله از قيف فروش را با شما در ميان گذاشتيم. طبق اين نكات قرار شد ابتدا جايگاه مخاطب در قيف فروش و هدف تبليغات خود را مشخص كنيم. سپس مي‌توان با استفاده از اين راهنما،‌ بهترين تبليغ را در موثرترين زمان به مناسب‌ترين بيننده نمايش دهيد.

 

منبع: يكتانت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.