رتبه الكسا چيست و چگونه مي‌توان آن را بهبود داد؟

رتبه الكسا چيست و چگونه مي‌توان آن را بهبود داد؟

الكسا يك وب‌سايت تحليل است كه مي‌تواند ترافيك روي سايت‌ها را بررسي كند و اطلاعات بسيار كاربردي و ارزشمندي دراختيار شما بگذارد. يكي از اصطلاحات ديجيتال ماركتينگي كه احتمالا زياد در بين افرادي كه در فضاي وب فعاليت دارند شنيده‌ايد الكسارنك يا رتبه الكساي سايت است. در حال حاضر الكسا يكي از مرجع‌هاي رتبه‌بندي وب‌سايت‌ها است. اين آمار براي مقايسه بين سايت‌ها و مقايسه عملكردي و بازخوردي نيز استفاده مي‌شود.

 

الكسا به عنوان يك استارت‌آپ در سال 1996 توسط بروستر كيل (Brewster Kahle) و بروس گليت (Bruce Gilliat) خلق شد. تنها سه سال بعد و در سال 1999 آمازون اين شركت نوپا را به مبلغ 250 ميليون دلار خريداري كرد.

 

الكسا سايت‌ها را بر اساس دو شيوه رتبه‌بندي مي‌كند. شما مي‌توانيد رتبه سايت خود را در مقياس جهاني و در مقايسه با سايت‌هاي دنيا (Global Rank) بسنجيد و همچنين از رتبه سايت در كشور خود ( Country Rank) نيز مطلع شويد.توضيحات بيشتر درباره الكسا در دوره ديجتال ماركتينگ آمده است.

سايت الكسا چيست

رتبه بندي الكسا چگونه است؟

الكسا در يك بازه زماني سه ماهه سايت‌ها را بررسي مي‌كند و باتوجه به دو فاكتور، شامل تعداد كاربراني كه از سايت شما ديدن كرده‌اند و  تعداد صفحاتي كه هر كاربر در سايت شما بازديد كرده است، سايت شما را رتبه‌بندي مي‌كند. اين تعداد در هر روز و براي هر كاربر يكتا است. يعني اگر كاربري در طول روز چندين بار به سايت شما مراجعه كند، الكسا آن كاربر را يكبار در نظر مي‌گيرد. براي شمردن اين كاربران يك شرط ديگر نيز وجود دارد؛ كاربر بايد افزونه الكسا را در مرورگر خود نصب كرده باشد زيرا الكسا از اين طريق اطلاعات را جمع آوري مي‌كند. با توجه به اين اطلاعات، الكسا براي سايت شما يك رتبه در مقايسه با سايت‌هاي ديگر در نظر مي‌گيرد. هرچقدر عدد رتبه سايت شما كم‌تر باشد، از جايگاه بهتري برخوردار خواهيد بود.

رتبه بندي الكسا

الكسا پنج سرويس اصلي دارد:

بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ، به شما كمك مي‌كند تا كمپين‌هاي تبليغاتي كسب‌وكار خود را در معتبرترين وب‌سايت‌هاي ايراني اجرا كنيد و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهيد و فروش خود را چندين برابر كنيد.

سايت‌هاي برتر:

در اين قسمت سايت‌هاي پربازديد نمايش داده مي‌شود. شما مي‌توانيد با سه فيلتر جهاني، كشوري و بر پايه موضوعي خاص اين سايت‌ها را مشاهده كنيد.

مشخصات سايت (Site Info):

در اين بخش الكسا طيف گسترده‌اي از داده‌هاي دقيق براي هر سايت را ثبت كرده و در اختيار كاربران خود قرار مي دهد.

واتز هات (What’s Hot):

در اين قسمت الكسا اطلاعات سايت‌ها و صفحات معروف اينترنت را نشان مي‌دهد و اين اطلاعات هر ۵ دقيقه به روز مي‌شود.

نوار ابزار الكسا (The Alexa Toolbar):

نوار ابزار شناخته شده الكسا كه تمام خدمات سايت الكسا را به راحتي در اختيار كابران خود مي‌گذارد. همچنين به صاحبان سايت‌ها اين امكان را مي‌دهد كه به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي داشته باشند.

براي صاحبان سايت (For Site Owners):

در اين قسمت صاحبان سايت‌ها مي‌توانند داده‌هاي سايت خود را در الكسا وارد نمايند يا ويرايش كنند. كه مهم‌ترين قسمت آن رتبه‌بندي سايت‌ها بر اساس ميزان بازديد است. در اين رتبه‌بندي تنها تعداد بازديد از يك سايت تعيين‌كننده است.

 

از مهم‌ترين اطلاعاتي كه الكسا در اختيار صاحبان سايت قرار مي‌دهد مي توان به موارد زير اشاره كرد:

 

KEYWORD OPPORTUNITIES

COMPETITIVE ANALYSIS

AUDIENCE ANALYSIS

TRAFFIC STATISTICS

 

چگونه رتبه الكساي سايت خود را بهبود دهيم؟

1. سئو را جدي بگيريد

رنك الكسا روي سئو سايت شما تاثيري ندارد. اما بهبود كيفيت سايت و افزايش بازديد از سايت باعث افزايش ترافيك و در پي آن بهتر شدن رنك الكسا خواهد شد. پس لينك‌هاي داخلي سايت خود را بررسي كنيد و سعي كنيد تا حد امكان آن‌ها را بهينه كنيد. بك‌لينك ها را فراموش نكنيد و با ساير سايت‌ها تعامل داشته باشيد. كلمات كليدي مناسب خود را پيدا كنيد و به صورت مناسب و بهينه از آن‌ها استفاده كنيد. اين كلمات كليدي به كاربراني كه به محتوا سايت شما علاقه دارند، كمك مي‌كند تا راحت‌تر سايت شما را پيدا كنند. اين كار باعث افزايش بازديد از سايت شما خواهد شد.

تاثير سئو روي الكسا

2. در وب‌سايت خود بلاگ داشته باشيد

يك بلاگ با محتواي خوب بسيار تاثيرگذار و با اهميت است. شما در بلاگ مي‌توانيد به بهترين شكل با مخاطبان خود ارتباط برقرار كنيد. داشتن بلاگ و انتشار مطالب مفيد و كاربردي باعث جلب اعتماد مخاطبان شما مي‌شود. استفاده از مقاله‌هاي دنباله‌دار و جذاب باعث بازگشت كاربران به سايت شما خواهد شد و حتي امكان جذب مخاطب جديد را هم افزايش مي‌دهد. سعي كنيد از محتواي سبز بيشتر در بلاگ خود استفاده كنيد. در صورت لزوم محتواهاي قديمي بلاگ را بازنويسي يا ويرايش كنيد. همچنين به محتواي گرافيكي بلاگ و مقالات نيز توجه كرده و از تصاوير و بنرهاي جذاب استفاده كنيد. همه اين موارد باعث بيشتر شدن ترافيك سايت و بهبود رنك الكسا خواهد شد.اصول كامل محتوا نويسي در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال آمده است.

 

تاثير شبكه هاي اجتماعي بر رتبه الكسا

3. از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كنيد

شبكه‌هاي اجتماعي بستر بسيار مناسبي براي معرفي و توسعه سايت هستد. با توليد محتواي جذاب در شبكه‌هاي اجتماعي مانند اينستاگرام، لينكدين و… شناخته شده مي‌شويد و همين موضوع باعث جذب مخاطب جديد و بيشتري براي شما مي‌شود. استفاده از اينفوگرافي‌ها و طرح‌هاي گرافيكي جذاب مي‌تواند مخاطبان شما را براي مراجعه به سايت و كسب اطلاعات تكميلي ترغيب كند. استفاده از پروموشن‌هاي جذاب مثل تخفيف‌هاي ويژه يا ارائه موارد رايگاني مثل يك eBook روي سايت نيز براي جذب مخاطب بسيار كارامد است. اين كار هم ترافيك ورودي به سايت را افزايش مي‌دهد و باعث بهبود رنك الكسا سايت شما خواهد شد.

4. از تبليغات آنلاين و تبليغات كليكي استفاده كنيد

وب سايت‌ها بر بستر آنلاين هستند. اين موضوع باعث مي‌شود تا شما بتوانيد براي افزايش ترافيك از ابزارهاي موثر و كارامدي براي افزايش ترافيك ورودي و بهبود رنك الكسا سايت خود استفاده كنيد. تبليغات كليكي (CPC) و بنري با توجه به اينكه كاربر را پس از كليك روي تبليغ مستقيماً به لندينگ مورد نظر شما راهنمايي مي‌كنند، باعث افزايش ترافيك سايت شما خواهد شد. ادنتورك‌هاي مختلفي براي تبليغات كليكي وجود دارد كه شما مي‌توانيد براي افزايش ترافيك سايت خود از آن‌ها بهره ببريد. مهم‌ترين و معروف‌ترين آن‌ها تبليغات گوگل است اما با توجه به اين كه هزينه اين تبليغات با قيمت ارز محاسبه مي‌شود ممكن است خيلي به‌صرفه نباشد. ادنتورك‌هاي ايراني بسيار خوبي مانند تپسل و مديااد نيز خدمات تبليغات كليكي (CPC) را ارائه مي‌دهند.آموزش كامل نحوه تبليغات كليكي در دوره بازاريابي ديجيتال آمده است.

 

سايت الكسا، اطلاعات و كاربردهاي آن بسيار گسترده است و در يك مقاله نمي‌گنجد. اما هدف اين بود كه شما را با يكي از سايت‌هاي معروف و جالب در حوزه كسب و كار و وب آشنا كنيم. نكته جذاب در خصوص تحليل اين است كه هر فرد اطلاعات مورد نياز خود را برداشت مي‌كند. فراموش نكنيم هدف نهايي استفاده از اين ديتاهاف بهبود عملكرد و بهتر شدن سايت است. رقابت هميشه وجود داشته و وجود خواهد داشت و ما با تلاش و عملكرد مناسب مي‌توانيم جايگاه سايت خود را در الكسا رنك بالاتر ببريم. با انجام اقداماتي كه براي بهبود رتبه انجام داده‌ايم مثل بهبود سئو، توليد محتواي خوب، استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي و تبليغات آنلاين شناخته‌شده‌تر خواهيم شد و زمينه را براي رسيدن به اهداف تعريف شده آماده مي‌كينم. اميداوارم اين مقاله براي شما كاربردي باشد. در صورتي كه روش‌هاي ديگري براي بهبود الكسا رنك مي‌شناسيد، باعث خوشحالي است كه با گذاشتن كامنت آن را با ما هم به اشتراك بگذاريد.

منبع: تپسل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.