چگونه مخاطب هدف تبليغات خود را پيدا كنيم؟

چگونه مخاطب هدف تبليغات خود را پيدا كنيم؟

مخاطبان هدف در حقيقت افرادي هستند كه شما مي‌خواهيد با تمامي فعاليت‌هاي ماركتينگي و ديجيتال ماركتينگي كه انجام مي‌دهيد آن‌ها را تحت تاثير قرار دهيد. اين افراد بيشترين علاقه را به محصول يا سرويس شما دارند و احتمال تبديل آن‌ها از طريق ليدهاي مختلف به مشتري بسيار زياد است. اين افراد به دلايل مختلفي گزينه استفاده از محصول يا سرويس شما هستند. با تمركز بر اين گروه خاص از مخاطبان خود و رساندن پيام مناسب به آن‌ها مي‌توانيد تاثيرگذاري زيادي داشته و در مسير تحقق اهداف خود قرار بگيريد. براي شناختن مخاطبان هدف تبليغات خود در ابتدا مي‌توانيد مشتريان فعلي خود را بررسي كرده، اطلاعات دموگرافيك آن‌ها را بدست آورده و پرسونا آن‌ها را بشناسيد. پرسوناي مشتري يك نماي كلي از مشتري ايده‌ال شماست كه كمك مي‌كند آن‌ها و نيازهايشان را بشناسيد.براي اطلاعات بيشتر در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ ايران شركت كنيد.

براي تعريف مخاطب هدف خود، فردي را كه فكر مي‌كنيد مي‌تواند بهترين مشتري شما بوده و بيشترين استفاده را از محصول يا سرويس شما داشته باشد تصور كنيد و از خودتان سوالات زير را بپرسيد:

اين شخص چند ساله است؟

كجا زندگي مي‌كند؟

چه شغلي دارد؟

جه رفتاري دارد؟

به چه چيزهايي علاقه دارد؟

نياز اصلي او چيست؟

توجه داشته باشيد كه مخاطب‌هاي هدف كسب‌و‌كارهايي كه مشتري نهايي آن‌ها تجاري هستند B2B هستند) و كسب‌و‌كارهايي كه مشتري نهايي آن‌ها افراد هستند (B2C هستند( متفاوت است. در ادامه چهار روش كاربردي براي پيدا كردن مخاطب هدف را معرفي مي‌كنيم.

1. محصول خود را به خوبي بشناسيد

مزايا و معايب محصول يا سرويس خود را به خوبي بشناسيد. مدت زماني را در نظر بگيريد و يك ليست از استفاده‌ها و كاربردهايي كه محصول يا سرويس شما مي‌تواند در اختيار مشتري قرار دهد را آماده كرده و مزيت‌هاي رقابتي خود را تعريف كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند تا تصوير واضح‌تري از افرادي كه مي‌توانند از محصول شما استفاده كنند، داشته باشيد. به طور مثال شما در سايت خود لوازم هنري ميناكاري را بفروش مي‌رسانيد. شما بايد آشنايي كامل با كاربرد تك‌تك محصولات خود داشته باشيد و بدانيد براي چه گروه‌هاي سني مناسب است. تفاوت شما با ساير رقبا چيست؟ چرا مشتري بايد محصولات و خريد از سايت شما را انتخاب كند؟ چه امكانات خاص و ويژه‌اي در اختيار مشتريان خود قرار مي‌دهيد؟ (به طور مثال ارسال رايگان، تخفيف ويژه، تبريك مناسبت‌ها، ارسال هديه و …)

2. به مشتريان كنوني خود توجه كنيد

مشتريان كنوني شما آينه فعاليت شما هستند. اقدامات متعدد و نتيجه تلاش‌هاي شما تاكنون باعث جذب تعدادي مخاطب با ويژگي‌هاي مشخصي شده است. اين مشتريان به شما اعتماد دارند، با محصول يا سرويس شما آشنا هستند و حتي مي‌توانند بهترين تبليغات را براي شما داشته باشند. با بررسي اطلاعات دموگرافيك كاربران فعلي خود مثل سن، جنسيت، شغل، محدوده جغرافيايي، علايق و … مي‌توانيد ديتا بسيار خوبي از وضعيت كنوني خود پيدا كنيد و محتواي تبليغاتي خود را با كمك اين اطلاعات طراحي كنيد. همچنين مي‌توانيد با توجه به بودجه‌اي كه در نظر گرفته‌ايد و مشخصات كاربران از كانال‌هاي تبليغاتي مناسب استفاده كنيد. با استفاده از اين اطلاعات شما مي‌توانيد سليقه مشتريان و نيازهاي آن‌ها را بشناسيد. به طور مثال به كمك بازخوردهايي كه از مشتريان سايت خود و كامنت‌هاي آن‌ها مي‌گيريد، مي‌توانيد مثلاً توضيحات محصول خود را تكميل كنيد يا عكس‌هاي بهتري از محصول در سايت قرار دهيد.يادگيري بيشتر در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال.

3. از ابزارهاي تحليلي استفاده كنيد

اكثر كسب‌و‌كارها اين روز‌ها وب‌سايت دارند يا از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند و تبليغات آنلاين را براي توسعه كسب‌وكار خود در نظر مي‌گيرند. در صورتي كه از هركدام از مواردي كه نام برده شد، استفاده كرده‌ايد شما هم‌اكنون اطلاعات بسيار باارزشي از افرادي كه به كسب‌و‌كار شما علاقه دارند داريد. استفاده از ابزارهاي تحليلي مثل گوگل آناليتيكس، hotjar و alexa به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد اطلاعات بسيار خوبي از كسب‌وكار خود بدست آورديد. اين اطلاعات با توجه به اين‌كه به صورت عددي ارائه مي‌شوند امكان مقايسه را براي شما فراهم مي‌كنند و شما مي‌توانيد اثر تبليغات، تغييرات و اقدامات خود را به صورت كاملا دقيق و ملموس ببينيد. به طور مثال شما مي‌توانيد قيف فروش خود را بينيد، پربازديدترين صفحات وب‌سايت خود و همچنين صفحاتي كه بيشترين نرخ خروج كاربر را داشته‌اند پيدا كنيد و با مقايسه محتواي دو صفحه و بهينه‌سازي آن‌ها نتايج بهتري كسب كنيد. علاوه‌بر اين شما مي‌توانيد ببينيد كه ورودي‌هاي ارگانيك و غيرارگانيك وب‌سايت شما از كجاست و از اين اطلاعات براي بهبود فروش و بازديد از سايت خود بهره ببريد. اين ابزارهاي تحليلي اطلاعات دموگرافيك كاربران سايت شما را نيز نشان مي‌دهند.

4. به فعاليت‌هاي رقبا توجه كنيد

بسياري از مخاطبان هدف شما ممكن است با رقبا يكسان باشند. شما به اطلاعات محرمانه و استراتژي‌هاي ماركتينگ رقبا دسترسي نداريد اما مي‌توانيد فعاليت‌هاي آن‌ها را رصد و دنبال كنيد. شبكه‌هاي اجتماعي آن‌ها را دنبال كنيد، توجه كنيد چگونه از كلمات‌كليدي و هشتگ‌ها استفاده مي‌كنند و لحن و نحوه پاسخگويي آن‌ها زير نظر بگيريد. شما مي‌توانيد از نقاط قوت و ضعف رقباي خود اطلاعات ارزشمندي بدست آورده و نكات زيادي ياد بگيريد. به طور مثال يكي از رقبا كد تخفيفي براي مشترياني كه از سايت خريد مي‌كنند در نظر گرفته است و بازخورد خوبي از اين تخفيفات داشته است. اين به شما كمك مي‌كند دريابيد استفاده از تخفيفات بازده خوبي دارد و در برنامه‌هاي تبليغاتي بعدي خود از آن استفاده كنيد. مثلا در تبليغات همسان كه به مناسبت سال نو در نظر گرفته‌ايد از ارائه تخفيف نيز در محتوا استفاده مي‌كنيد يا هنگامي كه از تبليغات بنري يا درون اپليكيشن استفاده مي‌كنيد، به تفاوت‌ها توجه كنيد. در صورتي كه اتفاق خاصي براي هركدام از رقبا افتاد، توجه داشته باشيد كه يك روابط عمومي خوب و نشان دادن عكس‌العمل مناسب بسيار تاثيرگذار است. مخاطب هدف شما رفتارهاي شما و رقبا را مقايسه خواهد كرد.براي يادگيري استراتژي ماركتينگ ديجيتال ويدئوهاي دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال را ببينيد.

منبع: تپسل

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.