بازاريابي اينترنتي چيست ؛ استراتژي هاي بازاريابي آنلاين

زماني كه عبارت « بازاريابي اينترنتي چيست » به گوش‌تان مي‌خورد يا آن را جايي مي‌بينيد، نخستين چيزي كه به ذهن‌تان مي‌رسد چيست؟ صاحبان مشاغل احتمالا با ديدن آن به ياد وب‌سايت مي‌افتند؛ برخي افراد به شبكه‌هاي اجتماعي فكر مي‌كنند و دسته‌اي هم به وبلاگ‌ها. تمامي اين‌ها براي منظور تبليغات قابل قبول هستند و موارد ياد شده، هر يك به‌مانند قطعهٔ پازلي است كه در كنار يكديگر مجموعه‌اي جامع و گسترده به وجود مي‌آورند و ما آن را با نام بازاريابي اينترنتي مي‌شناسيم. متأسفانه، صاحبان مشاغلي كه قصد دارند حضور مؤثري در اينترنت داشته باشند بايد قطعه‌هاي پازل بسياري را مديريت كنند.

به هر عنوان بازاريابي اينترنتي از ملزومات هر نوع كسب‌وكاري است؛ حتي اگر چندان بزرگ نباشند و در سطح محلي فعاليت كنند. با داشتن حضوري مؤثر در اينترنت مي‌توان تخصص و حوزهٔ كاري خود را به ديگران معرفي كرد، به مشتري‌هاي راغب (يا ليد يا سرنخ، به كساني اشاره دارد كه براي نخستين بار از كسب‌وكاري بخصوص بازديد مي‌كنند و امكان خريدشان وجود دارد؛ در ادامهٔ مقاله به ذكر مشتري راغب اكتفا مي‌شود) جديد دست يافت و به فروش و عرضهٔ محصولات و خدمات پرداخت؛ اين‌ها همه در حالي است كه با داشتن اطلاعات كافي و بدون نياز به كمك افراد متخصص در زمينهٔ بازاريابي مي‌توان به تمامي اهداف ياد شده دست يافت.

اين مقدمه‌چيني نسبتا طولاني تنها به منظور آن بود كه پيش از شروع بحث اصلي مقاله دركي كلي از موضوع آن پيدا كرده باشيد؛ در حقيقت مقاله‌اي كه پيش رو داريد، دورهٔ آموزشي فشرده‌اي دربارهٔ مطالب اساسي مرتبط با انواع پلتفرم‌هاي بازاريابي اينترنتي (آنلاين) است و البته اطلاعاتي هم در اختيارتان قرار خواهيم داد كه براي شروع فعاليت‌ها در اين زمينه كارآمد و مفيد خواهد بود.

 

بازاريابي اينترنتي (آنلاين) چيست؟

تا به حال به گسترش برند، محصول و يا خدمتِ شركت خود از طريق بستر وب فكر كرده‌ايد؟  بازاريابي آنلاين، استفاده از كانال‌هاي مبتني بر وب است تا بتوانيد يك پيام در مورد برند، محصولات و يا خدمات خود به مشتريان بالقوه‌ برسانيد.

با گسترش فضاي وب و استفاده مردم از دنياي اينترنت، كسب‌وكارهاي بسياري از انواع بازاريابي ديجيتال جهت گسترش برند خود استفاده مي‌كنند تا از اين طريق كاربران بسياري را با محصول و خدمت خود آشنا مي‌كنند. روش‌هاي زيادي براي به‌كارگيري بازاريابي آنلاين وجود دارد كه از جمله‌ي آن‌ها مي‌توان به ايميل ماركتينگ، بهينه‌سازي موتور جستجو، شبكه‌هاي اجتماعي، تبليغات آنلاين و … اشاره كرد. هدف اين است كه وقتي كاربر در حال مطالعه، خريد، جستجو كردن، گپ‌وگفت در شبكه‌هاي اجتماعي و … در فضاي اينترنت است، با كمك بازاريابي آنلاين توجه او را به خود جلب كنيد و بازديدكننده‌ي وب‌سايت خود را به مشتري تبديل كنيد.

همان‌طور كه مي‌دانيد بازاريابي آنلاين با بازاريابي سنتي تفاوت‌هاي اساسي دارد. در واقع بازاريابي سنتي در بيشتر مواقع از بازاريابي برونگرا استفاده مي‌كند؛ در صورتي كه بازاريابي آنلاين در اكثريت مواقع زير مجموعه‌ي بازاريابي درونگرا قرار مي‌گيرد. پيش از اينكه تا اين ميزان استفاده از بازاريابي آنلاين همه‌گير شود، بسياري از كسب‌وكارها از بازاريابي سنتي از قبيل چاپ بروشور، تبليغات تلويزيوني و راديويي، بيلبورد و … استفاده مي‌كردند. جالب است كه با اين همه گسترش تكنولوژي، همچنان كسب‌وكارهاي زيادي از اين نوع شيوه‌هاي بازاريابي استفاده و بسياري از بودجه‌ي خود را صرف تبليغات سنتي مي‌كنند.

تصور كنيد محصول شما نوعي شكلات است. براي معرفي محصول خود تبليغات تلويزيوني و راديويي انجام مي‌دهيد و بروشور محصول خود را پخش مي‌كنيد. طبيعتا اگر تبليغ شما به دست مخاطبان اصلي‌تان برسد، فروش شما افزايش پيدا مي‌كند ولي راه آناليزي براي تخمين بازده هر كدام از اين روش‌ها وجود ندارد. همچنين كنترل خاص و سريعي روي اجراي كمپينِ در حال انجام وجود ندارد. در صورتي كه در بازاريابي آنلاين شما مي‌توانيد با صرف هزينه‌اي بسيار كم، تبليغات خود را اجرا و محصول خود را معرفي كنيد. همچنين مي‌توانيد در مراحل مختلف، كمپين خود را زير نظر داشته باشيد، بررسي كنيد و در هر مرحله آن را تغيير دهيد تا به نتيجه‌ي موردنظر خود دست يابيد.

 

مزاياي بازاريابي آنلاين

  • بررسي و اندازه‌گيري تاثير كانال‌هاي مختلف
  • بررسي رفتار مشتري
  • دسترسي سريع و راحت
  • هزينه‌هاي عملياتي پايين
  • هدف‌گيري مشتري

 

ابزارهاي بازاريابي آنلاين (اينترنتي)

براي فعاليت در حوزه‌ي بازاريابي آنلاين، لازم است با ابزارهاي مختلف ديجيتال ماركتينگ آشنا باشيد و بتوانيد با كمك آن‌ها، محصولات يا خدمات خود را به كاربران معرفي كنيد. بازاريابي اينترنتي و آنلاين ۷ زير شاخه اصلي زير را شامل مي شود:

  • سئو (SEO) يا بهينه سازي براي موتورهاي جستجو
  • بازاريابي موتورهاي جستجو يا SEM
  • بازاريابي محتوايي
  • بازاريابي شبكه هاي اجتماعي
  • تبليغات كليكي يا PPC
  • بازاريابي وابسته يا همكاري در فروش(Affiliate Marketing)
  • بازاريابي ايميلي يا ايميل ماركتينگ

 

بازاريابي آنلاين، فرصت‌هاي زيادي پيش روي شما مي‌گذارد و كمك مي‌كند حضور خود را در فضاي وب موثرتر ادامه دهيد و مخاطبان بيشتري را به كسب‌وكار خود دعوت كنيد. جهت استفاده‌ي بهينه از بازاريابي آنلاين، لازم است مشتريان خود را به خوبي بشناسيد. براي اين كار، مي‌توانيد با استفاده از راه‌هاي مختلفي همانند مصاحبه با افراد و مشتريان مختلف، نمونه‌گيري و آمار، بررسي بازخورد كاربران و … شناخت نسبي از مشتري خود پيدا كنيد؛ سپس از مزايا و ويژگي‌هاي بازاريابي آنلاين كه پيشتر ذكر شد، استفاده و ليد و مشتري بيشتري را جذب كنيد.

هر قدر فضاي اينترنت و كاربران وب بيشتر افزايش پيدا مي‌كند، رقابت بين كسب‌وكارهاي مختلف در اين فضا شديدتر مي‌شود. با وجود اين اگر هر كسب‌وكاري مشتري خود را به خوبي بشناسد، با داشتن استراتژي مناسب مي‌تواند در فضاي وب، بازاريابي آنلاين خود را به صورت موثر انجام دهد و با ارائه‌ي ارزش منحصربه‌فرد، ليدهاي مناسب و زيادي جذب كند.

 

منبع: يكتانت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.