انواع ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ
تبليغات كليكي
تبليغات در شبكههاي اجتماعي
مديريت شبكههاي اجتماعي و تحليل آن
كوتاهكنندهي لينك
آناليز و تحليل داده
پس از اجراي هر كمپين تبليغاتي، لازم است با كمك پلتفرمهاي مختلف، به تحليل كمپين موردنظر بپردازيد. پلتفرمهاي داخلي و خارجي مختلفي در اين زمينه وجود دارد كه ميتواند به بهبود كمپين شما بسيار كمك كند. با تحليل درست، بازدهي كمپينتان را افزايش دهيد و كمپينهاي بهتري اجرا كنيد. در ادامه به بررسي دو ابزار پركاربرد آناليز و تحليل ديتا ميپردازيم :
يكي از مهمترين و پراستفادهترين ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ، گوگل آناليتيكس است. كمي غيرقابل باور به نظر ميرسد ولي گوگل آناليتيكس مجموعهي بسيار زيادي از گزارشها را به صورت كاملا رايگان در اختيار شما قرار ميدهد. شما ميتوانيد رفتار مخاطبان وبسايتتان را به خوبي دنبال و تحليل كنيد. گوگل آناليتيكس به شما نشان ميدهد هر يك از مخاطبان سايتتان از چه طريقي وارد وبسايت شدهاند و چگونه مسير فانل فروش خود را طي كردهاند.
البته آنقدر گزارشهايي كه گوگل آناليتيكس در اختيار شما قرار ميدهد، زياد است كه توضيح جزييات آن در اين مطلب نميگنجد ولي براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد چگونه از گوگل آناليتيكس استفاده كنيم را مطالعه ميكنيد.
ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ
متريكس
متريكس يكي از ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ ايراني است كه در اين زمينه كمك بسياري به استارتآپها ميكند. متريكس به عنوان يك ابزار تحليلگر شخص ثالث (Third Party)، تلاش ميكند تا نتايج كمپينها در هر يك از كانالها و شبكههاي تبليغاتي را به صورت گزارشهايي شفاف و قابل فهم به تبليغدهندگان ارائه دهد. عملكرد اين سرويسهاي شمارنده به دور از قضاوت و به صورت كاملاً بيطرف است؛ بنابراين ميتوانيد به اين شمارنده (Tracker) مثل تمام سرويسهاي مشابه بينالمللي اطمينان كنيد.
سرويس متريكس به شما كمك ميكند تا موارد زير را بررسي و تحليل كنيد :
هريك از كاربران شما از چه منبعي جذب شدهاند؟
كاربران شما چه مشخصات و رفتاري در اپليكيشن دارند؟
آيا در جذب كاربران جديد از طريق كمپينهاي تبليغاتي تخلفي رخ نداده است؟
بهينهسازي موتور جستجو
وقتي به مكالمات صاحبان كسبوكار امروزي نگاه كنيد، SEO يكي از كلماتي است كه بسيار ميشنويد. كاربران زيادي بلافاصله پس از اينكه سوالي در ذهنشان شكل ميگيرد، در گوگل جستجو ميكنند. در نتيجه بسيار حائز اهميت است در نتايج گوگل باشيد و هنگام نياز كاربر، با ارائهي محصول يا خدمت خود او را ياري كنيد. ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ زيادي وجود دارد كه به شما در بهينهسازي موتور جستجو كمك ميكند. در زير برخي از آنها را معرفي ميكنيم :
SEMrush يكي از ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ است كه شما را در كسب رتبهي بهتر در نتايج جستجوي گوگل ياري ميكند. كاربرد كليدي آن، رديابي رقباي شما است. با استفاده از ابزارهايي كه در اختيار شما قرار ميدهد ميتوانيد بكلينكهاي رقبايتان را پيدا كنيد و به سمت خود جذب كنيد. نوسانات و تغييراتي كه رقبايتان در كيوردهاي مختلف در نتايج گوگل داشتهاند، را مشاهده كنيد و تحليل رقابتي كاملي انجام دهيد.
ابزارهاي ديجيتال مارگتينگ مختلف ديگري از جمله MOZ، SEMrush، الكسا و … نيز وجود دارد كه به شما كمك ميكنند تا بتوانيد كانالهاي مختلف ورودي و خروجي مخاطبانتان را بررسي كنيد، رتبهي سايت خود و سايتهاي رقيب را در ايران و خارج رصد كنيد؛ با استفاده از اطلاعات به دست آمده، كمپينهاي مختلف اجرا شده را بررسي و تحليل كنيد.
ايميل ماركتينگ
اولين ايميل در سال ۱۹۷۱ فرستاده شد. عجيب است با توجه به سرعت رشد تكنولوژي، همچنان قسمت بزرگي از بودجهي ديجيتال ماركتينگ به ايميل ماركتينگ اختصاص دارد. ايميل ماركتينگ يكي از انواع بازاريابي ديجيتال است كه نرخ بازگشت سرمايه (ROI) خوبي دارد و هر سال نسبت به سال قبل رشد حدود ۴ درصدي را تجربه ميكند. ابزارهاي گوناگوني براي بهينه كردن ايميل ماركتينگ وجود دارد. در ادامه به بررسي دو مورد اصلي كه در ايران بيشترين استفاده را دارد، ميپردازيم :
يكي از قدرتمندترين و سخاوتمندانهترين ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ جهان است كه در سال گذشته ۲۵۰ ميليارد ايميل توسط كاربرانش ارسال شده است. با استفاده از Mailchimp شما ميتوانيد ۱۲۰۰۰ ايميل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رايگان ارسال كنيد. همچنين اين ابزار با قابليت تقسيمبندي مخاطبان، اتوماسيون قوي، آمار و گزارشهايي كه از ديده شدن و كليك بر روي ايميل موردنظر ميدهد، به شما كمك مي كند كمپين خود را تحليل كنيد و محتواي بهينه و جذابتري براي ايميل خود خلق كنيد.
ميتوانيد از سرويسهاي ايراني خوبي همانند ميلچي، ميلتاز، نامهرسان چابك و … و همچنين از ابزارهاي قدرتمند خارجي ديگري همانند Mailerlite، Emma، Marketo، GetReponse و … براي اجراي كمپينهاي ايميل ماركتينگ خود استفاده كنيد.
تبليغات كليكي
در تبليغات كليكي (cost per click) شما به ازاي كاربري كه تبليغ را ديده و روي آن كليك كرده است، هزينه پرداخت ميكنيد. در نتيجه هزينه تبليغات شما با مجموع تعداد كليكي كه كاربران روي تبليغ كردهاند، متناسب است. با توجه به اين امر، هر چه كليك بيشتري صورت گيرد، هزينه افزايش پيدا ميكند. در تبليغات كليكي، با توجه به قيمت كليكي كه تعيين ميكنيد و متناسب با بودجهاي كه براي تبليغات كليكي خود در نظر ميگيريد، كليك دريافت ميكنيد و هزينه ميپردازيد.
ريتارگتينگ
ريتارگتينگ به شما امكان ميدهد، افرادي را كه به طور مستقيم به سايت شما مراجع كردهاند ولي اقدام يا خريدي نكردهاند، دوباره به سايت خود بازگردانيد. تحقيقات نشان داده است تنها يك درصد از افرادي كه از وبسايت شما بازديد ميكنند، در اولين ورود به مشتري شما تبديل ميشوند. به كمك ريتارگتينگ ميتوانيد ۹۹ درصد باقي را به سايت خود برگردانيد.
در اينفوگرافيك زير به طور خلاصه كاركرد ريتارگتينگ را شرح ميدهيم :
ريتارگتينگ و بازگرداني مشتري پلتفرمهاي تبليغات آنلاين ايراني و خارجي مختلفي از جمله يكتانت به شما كمك ميكنند تا مخاطبان خود را به مشتري تبديل كنيد. زماني كه يك مشتري بالقوه وارد وبسايت شما ميشود، يك كوكي روي مرورگر او قرار ميگيرد. اين كوكي در دامنه يكتانت ذخيره و موجب ميشود يكتانت بتواند اين مشتري را به محض ورود به هر يك از وبسايتهاي نمايشدهندهاش شناسايي كند و تبليغي مختص وي و با توجه به محصول يا خدمتي كه قبلا ديده به او نشان دهد.
شركتهاي مختلف خارجي كه براي ريتارگتينگ ميتوانيد استفاده كنيد :
taboola
outbrain
و …
خوشبختانه آنقدر سايتهاي ايراني در اين زمينه پيشرفت داشتهاند و قابل اعتماد هستند كه ميتوانيد با خيال راحت از ابزارهاي ايراني استفاده كنيد و با انجام تبليغات بهينه، كسبوكار خود را رشد دهيد.
براي آشنايي كامل با نحوه ريتارگتينگ و ابزارهاي ايراني از ويدئوهاي رايگان دوره ديجيتال ماركتينگ استفاده كنيد.
تبليغات در شبكههاي اجتماعي
شبكههاي اجتماعي ديگر به بخشي از زندگي روزمرهي بسياري از ما تبديل شدهاند. ما از طريق اين شبكهها اخبار روز را دنبال ميكنيم، مطالب مورد علاقۀ خود را ميخوانيم و با دوستانمان در ارتباط هستيم. با استفاده از شبكههاي اجتماعي ميتوانيد فرصتي خوب براي برندهاي تجاري خود ايجاد كنيد تا نام برندتان را در ذهن كاربران هميشگي نماييد و با آنها يك رابطۀ دوستانه برقرار كنيد. همچنين انتشار تبليغ شما در شبكههاي اجتماعي مختلف و پركاربَر ميتواند تاثير بسزايي در درآمدتان داشته باشد و به رشد كسبوكار شما كمك بسيار كند.
اينفلوئنسر ماركتينگ
در اين پلتفرمها شما ميتوانيد به خوبي اينفلوئنسر ماركتينگ انجام دهيد و با توجه به موضوع تبليغ موردنظر خود، با اينفلوئنسر مناسب ارتباط برقرار كنيد و تبليغات خود را به دست ميليونها كاربر در فضاي شبكههاي اجتماعي برسانيد.
براي آشنايي با ابزارهاي اينفلوئنسر ماركتينگ و چگونگي تدوين استراتژي آن پيشنهاد ما شركت در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال است.
مديريت شبكههاي اجتماعي و تحليل آن
ابزارهاي زيادي وجود دارد كه به شما كمك ميكند، تمام شبكههاي اجتماعي خود را همزمان در يك داشبورد مديريت كنيد. همانطور كه ميدانيد، امروزه كاربران بسياري از شبكههاي اجتماعي استفاده ميكنند؛ در نتيجه حضور فعال و موثر در اين شبكهها براي كسبوكار شما ميتواند بسيار سودمند باشد و باعث افزايش تعامل برندتان با كاربران شود. پلتفرمهاي مديريت شبكههاي اجتماعي به شما اين امكان را ميدهد كه زمان انتشار محتواي خود را تعيين كنيد. همچنين با دادن گزارشها و آمارهاي مختلف به آناليز بازخورد كاربران شبكههاي اجتماعي كمك بسيار ميكند و امكان مديريت بهينه كامنتها را نيز به شما ميدهد.
ارسال پوش نوتيفيكيشن
پوش نوتيفيكيشن پيامي شبيه به پيام كوتاه (SMS) است كه ميتواند شامل عكس، تيتر و متن كوتاهي باشد كه به كاربران شما ارسال ميشود و آنها را به وبسايت يا اپليكيشنتان باز ميگرداند. روزانه ميليونها پوش نوتيفيكيشن تبليغاتي و غير تبليغاتي براي كاربران مختلف در سراسر دنيا ارسال ميشود. ميتوانيد از بسترهاي مختلف ارسال پوش نوتيفيكيشن استفاده كنيد و تعامل خود را با كاربران افزايش دهيد.
با كمك پلتفرمهاي ارسال پوش نوتيفيكيشن همانند نجوا ميتوانيد نرخ بازگشت كاربران به سايت، ميزان فروش و ترافيك سايتتان را افزايش دهيد و با ارسال نوتيف به ميليونها كاربر، حضورتان را به آنها يادآوري كنيد.
انتشار رپورتاژ آگهي
رپورتاژ آگهي يكي ديگر از ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ است كه به شما كمك ميكند با انتشار محتوايي مناسب و جذاب، مورد توجه كاربران بسياري قرار بگيريد. كسبوكارها با اهداف مختلفي اعم از افزايش آگاهي از برند، سئو، روابط عمومي و افزايش فروش اقدام به انتشار محتوا در ساير رسانهها تحت عنوان رپورتاژ آگهي ميكنند. با استفاده از پلتفرمهاي انتشار رپورتاژ آگهي همانند تريبون ميتوانيد محتواي خود را در سايتهاي پربازديد بسياري به نمايش بگذاريد. علاوه بر اين تريبون با ارائه گزارشدهي دقيق، شما را در تحليل و بررسي كمپينتان ياري ميكند تا بتوانيد كمپين بهينه و موثرتري اجرا كنيد.
كوتاهكنندهي لينك
با گسترش استفاده افراد از شبكههاي اجتماعي، بسياري از مواقع لازم است آدرسي از سايت خود را در شبكههاي اجتماعي مختلف قرار دهيد و دسترسي كاربران را به صفحه موردنظر افزايش دهيد. بسياري از لينكها، تعداد كاراكتر زيادي دارند كه باعث ميشود از نظر ظاهري جذابيت خود را براي كاربر از دست بدهد و فضاي زيادي را نيز اشغال كند. با كمك كوتاهكنندههاي لينك ميتوانيد آدرس لينك موردنظر را كوتاه و زيبا كنيد و در بسياري از بسترهاي موجود همانند شبكههاي اجتماعي، پيامك و … لينك خود را به دست مخاطب برسانيد.
كوتاهكنندههاي داخلي و خارجي بسياري وجود دارد كه ميتوانيد به راحتي از آنها استفاده كنيد :
لينكپي، ليش، پيلينك و … از جمله كوتاهكنندههاي داخلي هستند. bit.ly، goo.ly و … از جمله كوتاهكنندههاي خارجي هستند. البته مدتي است كه goo.gl ديگر به كاربران جديد سرويس نميدهد و فقط كاربراني كه قبلا از اين سرويس استفاده ميكردند، ميتوانند از آن بهره ببرند.
چت آنلاين
امروزه بلافاصله پس از ورود به بسياري از سايتها، چتباكس آنلاين كوچكي پايين صفحه سمت راست باز ميشود و حسِ خوبِ پشتيباني و همراهي هميشگي را به مخاطب القا ميكند. ابزار گفتگو و پشتيباني آنلاين، به شما كمك ميكند به سادگي با مخاطبان سايت خود ارتباط بر قرار كنيد و رفتار آنان را تحليل كنيد.
باعث خوشحالي است كه سايتهاي ايراني بسيار خوبي در اين زمينه وجود دارد و به كسبوكارها ياري ميرساند. در زير به معرفي برخي از چت آنلاينها ميپردازيم :
رايچت
دينگچت
ريتين
چتياتو
ديالوگ
و …
تعداد و انواع ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ بسيار زياد است. در اين محتوا سعي كرديم بسياري از آنها را معرفي كنيم. اميدواريم آشنايي با ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ به شما كمك كند تا با تصميمگيري و انتخاب مناسب، كمپينهاي بهتر و موثرتري اجرا كنيد.اما جهت آشنايي كامل با تدوين استراتژي ديجيتال ماركتينگ و فرآيند و نحوه استفاده از هر يكي از ابزارهاي فوق و چندين ابزار ديگر پيشنهاد ما شركت در يك دوره ديجيتال ماركتينگ ايراني مي باشد.
جهت آشنايي با بهترين دوره بازاريابي ديجيتال ايراني كافي است كليك نماييد.
منبع: يكتانت
- سه شنبه ۰۵ مرداد ۰۰ ۱۸:۴۳ ۹ بازديد
- ۰ نظر