يك ديجيتال ماركتر چه مي­كند، وظايف مدير ديجيتال ماركتينگ چيست ؟

 

يك ديجيتال ماركتر چه مي­كند، وظايف مدير ديجيتال ماركتينگ چيست ؟

بازاريابان ديجيتال كساني هستند كه با توجه به هدف و بودجه شركت براي افزايش آگاهي برند يا جذب مشتريان از همه كانال­‌هاي بازاريابي ديجيتال كه در بالا ذكر شد استفاده مي‌­كنند. بازاريابان ديجيتال روي شاخص­‌هاي كليدي عملكرد (KPI) خاصي متمركز هستند و با توجه به آنها و سنجش دقيق‌­شان، بازدهي هريك از كمپين‌­هاي مختلف خود در كانال‌­هاي مختلف را اندازه‌گيري مي‌كنند و با اين نتايج بهترين آن­ها را اجرا مي‌­كنند.

براي آشنايي با kpi ها و وظايف هر بخش شركت در دوره ديجيتال ماركتينگ به شما پيشنهاد مي شود.

در يك استارتاپ يا كسب‌وكاري كوچك ممكن است يك ديجيتال ماركتر همه مسئوليت‌­هاي بازاريابي ديجيتال را برعهده بگيرد اما در سازمان‌­هاي بزرگتر به مرور براي هريك از كانال‌­ها و تاكتيك‌­هاي بازاريابي ديجيتال متخصصيني خاص به وجود مي‌­آيد.

آيا براي ديجيتال ماركتينگ به بودجه زيادي نياز هست؟

به استراتژي بازاريابي ديجيتال شما بستگي دارد. براي دسته اول كه بازاريابي ديجيتال نوع آفلاين بود هزينه‌­هاي شما ممكن است بسيار بالا باشد. از قيمت­هاي سرسام­‌آور تبليغات تلويزيوني نمي­‌توان چشم­‌پوشي كرد. اما در روش‌­هاي بازاريابي آنلاين روش­‌هاي بسياركم هزينه­‌تري موجود است.

 

اگر بخواهيد از كانا‌‌ل‌­هاي سئو يا شبكه‌­هاي اجتماعي يا بازاريابي محتوايي استفاده م‌ي­كنيد بايد اين خبر خوب را به شما بدهم كه نسبت به بازخوردي كه مي­گيريد به شدت هزينه كم و قابل چشم­‌پوشي تقبل مي­‌كنيد. اگر هم بخواهيد از كانال‌­هاي تبليغات كليكي يا تبليغات همسان استفاده كنيد مي­توانيد با بازدهي خيلي خوبي با دريافت آمار دقيق از نتايج كمپين خود، هزينه خود را مديريت كنيد و بسته به نتيجه‌­اي كه مي‌­خواهيد بگيريد يا تعداد كليكي كه نياز داريد، خودتان هزينه دلخواه خود را وارد مي‌كنيد. بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ براي يادگيري اين موارد دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال مي باشد.

 

نوع آفلاين ديجيتال ماركتينگ چيست ؟

همان فعاليت‌­هاي بازاريابي كه به صورت سنتي و محيطي اجرا مي‌­شده است اگر با استفاده از ابزارهاي ديجيتال باشد در اين دسته قرار مي‌­گيرد:

 

بازاريابي محيطي ارتقايافته

راديو ماركتينگ / بازاريابي راديويي

تلويزيون ماركتينگ / بازاريابي تلويزيوني

تلفن ماركتينگ / بازاريابي تلفني

بازاريابي محيطي ارتقاء يافته

برخي از فعاليت‌­هاي بازاريابي سنتي گاهاً مي‌­تواند با ابزارهاي ديجيتال همراه شوند و اثرگذاري بيشتري داشته باشند. به عنوان مثال در شهر تهران شما روزانه بيش از ۴۰۰۰ سازه تبليغاتي از قبيل بيلبورد، استرابورد و … مي‌­بينيد كه همگي در حال رقابت با يكديگر هستند براي جلب نظر و توجه شما.

 

ديجيتال ماركتينگ از اين نوع را مي­‌توان در  بيلبورد­هاي الكترونيكي يافت كه زماني بسيار رايج شده بود.

 

ديجيتال ماركتينگ آفلاين

 

نوع ديگري از بازاريابي، بازاريابي با سمپلينگ بوده است كه بسيار رواج داشته و دارد. بدين معني كه شركت‌ها محصول خود را در ابعاد كوچكتر آن يا نمونه‌اي  از آن را در اختيار ديگران قرار مي‌دهند تا پس از آزمايش كردن آن را خريداري كنند. حال در اين نوع از بازاريابي ديجيتال اگر شما محصول يا خدمتي داريد مي‌­توان به سمپلينگ‌­هاي ديجيتال نيز انديشيد كه مثالي از آن را امروزه شما در فروشگاه­‌هاي موبايل‌فروشي بزرگ يا نمايندگي‌­هاي سامسونگ يا … مي­بينيد و يا همچنين سيستم‌هاي تبليغات تعاملي كه در پاساژهاي معروف تهران نيز وجود دارد.

 

راديو ماركتينگ

نه تنها در ايران بلكه در پيشرفته‌­ترين كشورهاي دنيا نيز هنوز راديو نمرده است و به عنوان يك رسانه و كانال براي ديجيتال ماركتينگ قابل استفاده است. در اين زمينه به آمارها دقت كنيد:

 

در ايالات متحده ميانگين شنيدن راديو به طور سرانه ۲ ساعت در روز است.

 

در ايران نيز همچنان ۳۴ درصد جمعيت در هفته به راديو گوش مي­‌كنند كه برخي از آنان بيش از يك ساعت در روز شنونده راديو هستند. لذا راديو نيز بخشي از بودجه سازمان‌­ها را به خود اختصاص مي­دهد.

 

استفاده از راديو براي مخابره يك پيام تبليغاتي ميان‌برنامه‌اي و يا حتي اسپانسرينگ يك برنامه مي‌تواند از اين دست ديجيتال ماركتينگ باشد.

 

بازاريابي تلويزيوني

بازاريابي تلويزيوني نيز بسيار رايج و مرسوم بوده و هست و به دليل مخاطبان زيادي كه سال‌ها در بين عموم داشته بسياري از كسب‌وكارها را ترغيب به استفاده از اين كانال بازاريابي ديجيتال كرده است و به همين دليل است كه هزينه‌هاي سرسام‌آوري را به شركت‌ها تحميل كرده و سازمان‌هاي كوچك يا نوپا توانايي پرداخت آن را ندارند.

 

بازاريابي تلفني

در بازاريابي تلفني يا مفاهيمي چون تماس­‌هاي سرد كه همچنان در دنيا و در كشور خودمان به وفور در حال انجام است نيز بازدهي خوبي وجود ندارد چرا كه غالباً سعي مي‌­شود به كسي كه تا به حال ارتباطي با كسب‌و‌كار ما نداشته است محصولي فروخته شود. بازاريابي پيامكي نيز شايد در دوره‌اي بتوان گفت موثر بوده اما حال در كشور ما به نوعي به يك مزاحمت تبديل شده است كه به شدت اثر منفي در ذهن گيرنده پيام ايجاد مي‌كند.

 

بنابراين به طور كلي بازاريابي ديجيتال آفلاين چنين دسته­‌بندي مي‌­شود:

 

ارتقايافته

بيلبوردهاي الكترونيك

سمپلينگ الكترونيك

راديو ماركتينگ

تبليغات راديو

اسپانسر شدن برنامه­‌ها

بازاريابي تلويزيوني

تبليغات تلويزيوني

تله شاپينگ

بازاريابي تلفني

تماس سرد

پيامكي

كد QR:توضيحات كامل استفاده از اين روش در دوره ديجيتال ماركتينگ آمده است.

معايب نوع آفلاين ديجيتال ماركتينگ چيست ؟

نكته­‌اي منفي درباره بازاريابي آفلاين آن است كه به طور كلي خيلي سخت مي‌­شود پيامي را سفارشي شده و هدف­‌گيري شده به بخش خاصي از مشتريان رساند. مثلاً شما در تلويزيون پيام تبليغاتي خود را به هركسي كه پاي تلويزيون نشسته مي‌­رسانيد ولي هرگز نمي‌توانيد براي هركس پيام منحصر به فرد خودش را بفرستيد. مثلاً خيلي جذاب‌تر مي‌بود اگر براي كسي كه تا به حال شما را نمي‌شناخته پيامي براي جذبش ارسال كنيد و براي كسي كه قبلاً از شما خريد داشته است پيامي براي تشكر يا تخفيف ويژه بدهيد كه مجدد از شما خريد كند. بلكه مجبوريد به هر دو نفر يك نوع پيام منتقل كنيد تازه اگر شانس بياوريد كه در زمان پخش تبليغات شما پاي تلويزيون با حواس كامل نشسته باشد.

نكته منفي ديگر اين نوع تبليغات سخت بودن سنجش و ارزيابي بازدهي آن است. مثلاً هنگامي كه شما همزمان هم در راديو و هم در تلويزيون و هم در بيلبوردهاي شهر تبليغ كرده‌­ايد نمي­توانيد به طور دقيق بدانيد چند نفر تبليغ شما را ديده‌­اند، چند نفر از طريق آن از شما خريد كرده‌­اند، به طور تفكيك شده چند نفر از راديو و چند نفر از بيلبورد از شما خريد كرده‌اند و … . پاسخ هيچكدام از اين نوع سوالات در بازاريابي آفلاين را نمي‌توان به طور دقيق داد.

اما در بازاريابي ديجيتال از نوع آنلاين اين ۲ نكته منفي وجود ندارد بلكه بسيار دقيق قابل هدف­‌گيري و قابل سنجش است.

جهت آشنايي بيشتر با مزاياي ديجيتال ماركتينگ مي توانيد ويدئوهاي رايگان دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال را مشاهده كنيد.

منبع:يكتانت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.