اصطلاحات رايج ديجيتال ماركتينگ به صورت جامع(بخش دوم)

در بخش اول با برخي اصطلاحات رايج در بازاريابي ديجتال آشنا شديم در اين بخش ادامه اصطلاحات متداول را  آورده ايم.

تست اي / بي (A/B Testing)

تست A/B يكي از مرسوم‌ترين روش‌ها در بازاريابي ديجيتال است. در اين روش بعد از مدتي كه از اجراي يكي از كمپين‌ها گذشت، تست A/B را به كار مي‌گيريد تا بتوانيد به نتيجه دلخواه‌تان برسيد. در واقع هر زمان بخواهيد بين دو گزينه A و B آزمايش كنيد تا براساس بازخورد به دست آمده به گزينه مناسب برسيد، تست A/B (A/B Testing) انجام داده‌ايد.روش ها و ابزار استفاده از A/B تست به صورت كامل در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال آموزش داده شده است.

 

نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش يا بانس ريت (Bounce Rate) با اينكه هميشه معياري قطعي براي سنجش نيست، ولي يكي از بدترين شاخص‌هاي كليدي عملكرد (KPI) است كه مي‌تواند براي يك سايت رخ دهد. اگر بخواهيم نرخ پرش را خيلي ساده تعريف كنيم، يعني اينكه از بين تعداد كل ورودي‌هاي سايت شما، چه تعداد از كاربران بدون سر زدن به صفحه بعدي يا اقدامي خاص خيلي زود سايت را ترك كرده يا به صفحه قبلي برگشته‌اند.

 

نرخ كليك (Click Through Rate – CTR)

نرخ كليك (CTR) يكي از مهمترين سنجه‌هاي ديجيتال ماركتينگ است كه اهميت بسياري زيادي دارد. در واقع نرخ كليك به معنايي اين است كه چه تعداد از كل كاربراني كه لينك شما را در نتايج جستجوي گوگل، تبليغات كليكي، از طريق ايميل يا هر پيام ديگري ديده‌اند روي آن كليك كرده‌اند. هر لينك، كلمه كليدي يا صفحه از سايت مي‌تواند نرخ كليك متفاوتي داشته باشد.

 

ترافيك طبيعي (Organic Traffic)

ترافيك طبيعي يا ترافيك ارگانيك شامل ترافيكي مي‌شود كه از طريق موتورهاي جستجو وارد سايت شما مي‌شوند. فرض كنيد كاربري عبارت تبليغات كليكي را در گوگل جستجو كرده و از طريق لينك نشان داده شده در نتايج جستجو وارد سايتي شود، به اين ترافيك ورودي ارگانيك يا طبيعي گفته مي‌شود.

 

ترافيك پولي (Paid Traffic)

در مقابل ترافيك ارگانيك، تصور كنيد كه براي دريافت ترافيك ورودي بيشتر از روش‌هاي مختلف پولي چون انواع تبليغات كليكي استفاده كنيد، به اين روش ترافيك پولي (Paid Traffic) گفته مي‌شود. در واقع شما در اين روش با پرداخت هزينه براي نمايش تبليغات، ترافيك ورودي دريافت مي‌كنيد.

 

صفحه فرود (Landing Page)

صحه فرود يا لندينگ پيج در واقع صفحه‌اي از سايت با طراحي خاص براي هدف يا كمپيني مشخص است كه كاربران بعد از كليك روي لينك مورد نظر وارد اين سايت مي‌شوند و با دريافت اطلاعات لازم به مشتري تبديل خواهند شد. به اين دليل به صفحه لندينگ صفحه فرود گفته مي‌شود كه بازديدكنندگان اولين جايي كه بعد از كليك روي لينك‌هاي خارجي مي‌بينند اين صفحه است و در واقع روي آن فرود مي‌آيند.

صفحه فرود بايد طراحي جذاب داشته باشد و با استفاده از اطلاعات كافي و يك فراخواني يا كال تو اكشن (Call To Action) خوب بيشترين نرخ تبديل را براي شما به ارمغان بياورد.

 

واكنشگرا (Responsive)

واكنشگرا يا ريسپانسيو بودن سايت به اين معناست كه تمام صفحات و محتواي سايت شما در هر نمايشگري متناسب با اندازه صفحه نمايش موردنظر به درستي نمايش داده شود. در واقع به اين دليل واكنشگرا بودن سايت در سئو مهم است كه نشان مي‌دهد تا چه اندازه براي مخاطب خود اهميت قائل هستيد و چقدر تلاش مي‌كنيد تجربه‌اي ساده و لذت‌بخش داشته باشد.

نحوه ايجاد صفحات ريسپانسيو در دوره ديجيتال ماركتينگ آموزش داده شده است.

 

رابط كاربري (User Interface – UI)

رابط كاربري يا User Interface محيط نرم‌افزاري و طراحي ظاهري هر سيستمي است كه با كاربر هدف تعامل دارد. رابط كاربري علاوه بر زيباي ظاهري و جذاب بايد كاملا بهينه طراحي شود تا مخاطب بتواند به سادگي از آن استفاده كند.

 

تجربه كاربري (User Experience – UX)

تجربه كاربري در واقع مكمل رابط كاربري است. هر چقدر بتوانيد طراحي و رابط كاربري زيبا و شيكي طراحي كنيد، ولي نتوانيد تجربه خوبي براي كاربر خود رقم بزنيد، هيچ فايده‌اي ندارد. تصور كنيد بهترين رابط كاربري را طراحي كرده‌ايد، ولي كاربر شما به راحتي نمي‌تواند دكمه خريد را پيد كند، در نتيجه تجربه خوبي برايش رقم نمي‌خورد و سايت شما را ترك خواهد كرد.

در واقع تجربه كاربري نحوه تعامل و دسترسي آسان كاربر به قسمت‌هاي مختلف رابط كاربري است تا بتواند خيلي سريع و راحت به آن چيزي كه مي‌خواهد برسد.

 

فراخوان به عمل (Call To Action – CTA)

فراخواني، فراخوان به عمل، درخواست اقدام، درخواست بازخورد يا كال تو اكشن، همه يك معني دارند، يعني اينكه بتوانيد خيلي كوتاه و سريع در پايان پيام خود از مخاطب‌تان بخواهيد كه اقدام موردنظر شما را انجام دهد. اين اقدام مي‌تواند به اشتراك گذاري محتوا، بيان تجربه مشابه، نظر دادن، اقدام به خريد، پركردن فرم، ثبت نام، بيان بازخورد و… باشد.

 

سئو (Search Engine Optimization – SEO)

سئو يا بهينه‌سازي براي موتورهاي جستجو به معناي مجموعه اقداماتي است كه در طراحي سايت، توليد محتوا، استراتژِي محتوايي، بهبود رابط و تجربه كاربري و… انجام مي‌دهيم تا بتوانيم در نتايج جستجوي گوگل بهترين رتبه را داشته باشيم؛ چراكه براساس تجربه كاربران در نتايج به دست آمده روي يكي از سه لينك اول كليك مي‌كنند.

البته اين روزها ساختار SEO كمي تغيير كرده و آن را با Search Experience Optimization مي‌شناسند. اين عبارت به معناي اين است كه بايد هنگام جستجو بهترين تجربه كاربري را براي كاربر رقم بزنيم.

 

لينك سازي (Link building)

لينك سازي يا لينك بيلدينگ به معناي برقرار ارتباط ميان دو صفحه وب است كه باعث مي‌شود كاربر مسير مشخصي را براي دستيابي به محتوا يا محصول موردنظر خود دنبال كند. براي اين كار بايد بين صفحات يك وب‌سايت يا صفحات مختلف وب ارتباط معنادار و منطقي بسازيد.

 

بازگشت سرمايه (Return On Investment – ROI)

بازگشت سرمايه يا ROI يكي از مهمترين شاخص‌هاي كليدي عملكرد است كه حتي خيلي‌ها معتقدند استراتژي ديجيتال ماركتينگ بايد براساس آن چيده شود؛ چراكه فروش و سودآوري بيشتر هدف نهايي هر تبليغاتي است. از اين رو بايد هميشه حواسمان به نرخ بازگشت سرمايه باشد. شايد بهترين تعريف براي نرخ بازگشت سرمايه، نسبت سود حاصله به ميزان هزينه و سرمايه پرداخت شده باشد.

 

نمايش (Impression)

به هر تعداد منحصر به فردي كه از محتواي شما بازديد مي‌شود ريچ (Reach) گفته مي‌شود. اما فارغ از اينكه محتواي شما توسط كاربران تكراري ديده شود يا روي آن كليك شود يا خير، به تعداد دفعاتي كه محتواي شما نمايش داده شود ايمپرشن (Impression) يا نمايش گفته مي‌شود.

از آنجايي كه مي‌دانيم بسياري از كاربران با جستجوي كردن كلمات يا عبارات موردنظر خود به آن چيزي كه مي‌خواهند مي‌رسند، بنابراين بايد تلاش كنيم با روش‌هاي مختلف در بهترين نتايج جستجو ديده شويد. بازاريابي موتورهاي جستجو در واقع به معناي روشي از بازاريابي اينترنتي به وسيله تبليغات پولي است كه براساس آن كاري مي‌كنيم تا رتبه سايت ما در نتايج جستجو بهبود يابد.

 

اعتبار دامنه (Domain Authority)

اعتبار دامنه در واقع امتيازي است كه توسط وب‌سايت مشهور MOZ از ۰ تا ۱۰۰ به دامنه يك سايت داده مي‌شود تا براساس عوامل مختلف، اعتبار آن سنجيده شود. عوامل مختلفي چون تعداد و كيفيت بك لينك‌ها، تعداد دفعات جستجوي نام برند در گوگل، عمر دامنه و سيگنال‌هاي شبكه اجتماعي تاثير زيادي در اعتبار دامنه يا DA دارند.

 

شاخص كليدي عملكرد (KPI)

براي اينكه بسنجيم چقدر توانسته‌ايم در عملكردهاي مشخص شده در استراتژي ديجيتال ماركتينگ موفق باشيم و نحوه عملكرد تيم‌هاي مختلف چگونه بوده است بايد ابتداي كار، شاخص‌هاي مهم و كليدي براي كسب و كارمان را مشخص مي‌كنيم و در نهايت بسنجيم تا چه اندازه توانسته‌ايم با عملكرد خود به اين شاخص‌ها نزديك شويم. KPI در واقع متغيرهاي متنوع و قابل اندازه‌گيري است كه براساس آنها مي‌توانيم ميزان موفقيت در رسيدن به اهداف تعريف شده را ارزيابي كنيم.براي آشنايي بيشتر با انواع سنجه ها پيشنهاد ما به شما مشاهده ويدئوهاي دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال است.

 

بهينه سازي شبكه هاي اجتماعي (Social Media Optimization – SMO)

همان طور كه اشاره كرديم سيگنال‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي تاثير زيادي روي سئو و اعتبار دامنه سايت دارد. بنابراين بايد از بهينه سازي شبكه هاي اجتماعي بيشترين استفاده را ببريد. بهينه سازي شبكه‌هاي اجتماعي (SMO) در واقع مجموعه اقداماتي است كه براي افزايش اطلاع‌رساني، آگاهي از برند و به كارگيري روش‌هاي تبليغاتي در شبكه هاي اجتماعي مختلف به كار مي‌گيريد.

آن چه از نظرتان گذشت اصطلاحات رايج در حوزه ديجيتال ماركتينگ بود براي آشنايي بيشتر با هريك از موارد گفته شده مي توانيد در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.

 

منبع:يكتانت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.