ريتارگتينگ چيست و چگونه به افزايش فروش شما كمك ميكند؟
طبيعتاً همه افرادي كه به وبسايتتان مراجعه ميكنند از شما خريد نخواهند كرد. در واقع، بر طبق آمارهايي كه گوگل ارائه كرده است، 96 درصد از بازديدكنندگان وبسايتهاي مختلف بدون اينكه «تبديل» شوند از سايت خارج ميشوند. با توجه به زمان و هزينهاي كه بايد براي راهاندازي و مديريت هر وبسايت صرف شود، اين آمار را نميتوان با كلمهاي بهجز وحشتناك توصيف كرد.
اما خوشبختانه پلتفرمهاي تبليغاتي امروزي براي ارتباط و تعامل مجدد با اين افراد تبديل نشده (كه معمولاً ميروند و پشت سرشان را هم نگاه نميكنند) راهكاري پيدا كردهاند كه آن را با عنوان ريتارگتينگ (Retargeting) يا هدفگيري مجدد ميشناسيم.
پيش از آنكه بيشتر درباره ريتارگتينگ توضيح بدهيم بد نيست به اين آمار و ارقام كه از قضا باز هم توسط گوگل ارائه شده توجه كنيد:
70 درصد مردم سبد خريد مجازي خود را بدون تكميل فرآيند خريد رها ميكنند؛
مشتريان پيش از تكميل خريد به دو تا چهار وبسايت مختلف مراجعه ميكنند.
جالب نيست؟
اما در اين ميان چه كمكي از دست ريتارگتينگ بر ميآيد؟
ريتارگتينگ:
• بازديدكنندگان ناشناس قبلي را پيدا كرده و دوباره با آنها ارتباط برقرار ميكند؛
• تبليغات متناسب با علايق و نيازهايشان را به آنها نشان ميدهد؛
• فرصتي را براي تعامل مجدد با مشتريان ارزشمندي فراهم ميكند كه فقط چند قدم تا تكميل فرآيند خريد فاصله دارند.
اين تنها شمّه اي از مزاياي ريتارگتينگ است و در ادامه با مزاياي بيشتري از آن آشنا خواهيد شد؛ در عين حال، احتمالاً متوجه شدهايد كه آشنايي با زير و زبر اين ابزار مؤثر و استفاده از آن يك ضرورت است. براي تحقق اين هدف به مطالعه اين مطلب ادامه بدهيد.
ريتارگتينگ چيست؟
ريتارگتينگ يك نوع از تبليغات است كه با استفاده از آن بر اساس اطلاعاتي كه قبلاً از مخاطب به دست آوردهايم تبليغمان را با سلايق و نيازهاي وي تطبيق ميدهيم يا شخصيسازي ميكنيم. به زبان ساده، به كمك ريتارگتينگ با توجه به صفحاتي كه مخاطب ما قبلاً از آنها بازديد كرده، تبليغاتي را از روشهاي مختلف در برابر وي قرار ميدهيم.
استفاده از ريتارگتينگ به خصوص از دو جهت بسيار سودمند است:
• تقويت آگاهي نسبت به برند (awareness): هرچه برند شما در فضاي اينترنت بيشتر ديده شود، افراد بيشتري با آن آشنا ميشوند. ريتارگتينگ با نمايش تبليغات شما به مشترياني كه به نحوي علاقه خود را به برندتان نشان دادهاند باعث ميشود كه بيشتر مورد توجه قرار بگيريد.
• افزايش نرخ تبديل (conversion rate): ريتارگتينگ به اين معني است كه ميتوانيد محصولات متناسبي را به افرادي نشان بدهيد كه قبلاً از صفحات يا دستهبنديهاي مرتبط با آن محصولات ديدن كردهاند. با توجه به علاقه يا نيازي كه وجود داشته، اين ميتواند احتمال خريد محصول مورد نظر و نرخ تبديل را افزايش بدهد.
براي آگاهي بيشتر با مزاياي ريتارگتينگ در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.
در اينجا بد نيست كه با واژه ديگري با عنوان ريماركتينگ (Remarketing) نيز آشنا شويم.
ريماركتينگ چيست؟
ريماركتينگ يا بازاريابي مجدد عملاً همان ريتارگتينگ است. تنها تفاوتي كه بين ريتارگتينگ و ريماركتينگ وجود دارد اين است كه ريماركتينگ واژهاي است كه توسط پلتفرم Google Ads استفاده ميشود. به تعريف Google Ads از ريماركتينگ توجه كنيد:
ريماركتينگ روشي براي ارتباط با افرادي است كه قبلاً با وبسايت يا اپ موبايلي شما تعامل داشتهاند.
البته مورد ديگري نيز در رابطه با ريماركتينگ در پلتفرمهاي ديگر مطرح است و آن اينكه معمولاً ريماركتينگ، ايميل محور است؛ به اين معني كه در ريتارگتينگ از كوكي استفاده ميشود (در ادامه در اين رابطه توضيح خواهيم داد)، اما در ريماركتينگ از ايميل.
خلاصهاي از تاريخچه ريتارگتينگ
اولين كوكي (cookie) در سال 1994 توسط يكي از مهندسان Netscape اختراع شد و در سال 1995 با استفاده اينترنت اكسپلورر 2 از اين فناوري، در دسترس عموم مردم قرار گرفت.
در سال 1998 سرويسي موسوم به Boomerang معرفي شد كه در واقع اولين نسخه رسمي ريتارگتينگ محسوب ميشود.
در سال 2010 گوگل ادوردز (AdWords) سرويس ريماركتينگ خود را عرضه كرد. از اين طريق، كاربران ميتوانستند يك قطعه كد را در صفحات وبسايت خود قرار دهند و اطلاعات و آمار بازديدكنندگانشان را جمعآوري كنند. گوگل در سال 2010 اين كد را بهروز كرد و جمعآوري اطلاعات خاصتر و هدفگيري دقيقتري را امكانپذير نمود. ريماركتينگ در سال 2013 براي يوتيوب نيز فعال شد. گوگل ادوردز نيز ريماركتينگ ديناميك و ريماركتينگ جستجو محور (search remarketing) را معرفي كرد (اين موارد نيز در ادامه توضيح داده خواهد شد).
در همان سال تعداد كاربران فيسبوك به 845 ميليون نفر رسيد و اين كمپاني پلتفرم ريتارگتينگ مخصوص خود را با نام FBX ريتارگتينگ معرفي كرد.
گوگل در سال 2015 با پيوند بين گوگل آناليتيكس و گوگل ادوردز ابزار قدرتمندتري با عنوان Remarketing Lists for Search Ads for Google Analytics را براي ريتارگتينگ عرضه كرد. اين سرويس، كلمات كليدي صفحاتي كه توسط كاربر بازديد شده بود را با جستجوهاي گوگلي وي تطبيق ميداد.در صفحه ويدئوهاي دوره بازاريابي ديجيتال توضيحات بيشتري در اين مورد داده شده است.
ريتارگتينگ چگونه كار ميكند؟
روش كار ريتارگتينگ به اين ترتيب است كه در ابتدا به محض اينكه يك نفر وارد يك وبسايت ميشود، كدي با عنوان «پيكسل» يك يا چند كوكي (تگهاي جاوا اسكريپت) را در مرورگر او قرار ميدهد و از اين طريق، فعاليتهاي وي زير نظر گرفته ميشود. كوكيها همه اطلاعات مرتبط با رفتارهاي كاربر، صفحاتي كه از آنها بازديد ميكند و خريدهاي وي را ثبت ميكنند.
پس از آنكه كاربر مورد نظر از سايت خارج شد، كار ريتارگتينگ با نمايش تبليغات متناسب با اطلاعاتي كه درباره وي جمعآوري شده شروع ميشود. اين تبليغات را ميتوان در وبسايتها، اپهاي موبايل يا شبكههاي اجتماعي به كاربر هدف نمايش داد.
انواع ريتارگتينگ
1. وبسايت ريتارگتينگ (Website retargeting)
ريتارگتينگ در وبسايت فرآيندي است كه از طريق آن تبليغات مورد نظر را به افرادي نشان ميدهيم كه از وبسايت ما ديدن كردهاند، اما اصطلاحاً تبديل نشدهاند. در واقع، از اين طريق با استفاده از اطلاعاتي كه جمعآوري كردهايم تلاش ميكنيم تا خريدهاي نيمهتمام را كاهش داده و تبديل و آگاهي نسبت به برندمان را افزايش بدهيم.
2. ايميل يا CRM ريتارگتينگ (Email/CRM retargeting)
اگرچه ايميل سودآوري بالايي دارد (44 دلار در برابر هر يك دلار سرمايهگذاري) و از جمله محبوبترين ابزارهاي بازاريابي است، اما پتانسيل آن بيش از اينهاست.
ايميل ريتارگتينگ اين امكان را براي شما فراهم ميكند تا تبليغاتتان را به افراد يا مشتركاني نشان بدهيد كه ايميلهاي شما را قبلاً باز كردهاند. هنگاميكه يك نفر ايميل شما را باز ميكند يك كوكي در مرورگر او ذخيره ميشود و هر زمان كه به سراغ وبسايتهاي ديگر يا شبكههاي اجتماعي ميرود از طريق آن كوكي شناسايي شده و تبليغ شما براي وي نمايش داده ميشود.
البته از زماني كه گوگل در نحوه نمايش تصاوير در جيميل تغييراتي را به وجود آورد استفاده از اين روش را غيرممكن ساخت؛ چرا كه گوگل تصاوير را در حافظه موقت خود ذخيره ميكند و لذا كوكي هدفگيري را نميتوان در مرورگر كاربر قرار داد. طبيعتاً در چنين شرايطي نميتوانيد فهرستي از كاربراني كه ميخواهيد تبليغتان براي آنها نمايش داده شود تهيه كنيد.
جايگزيني كه همه افرادي كه قبلاً از ايميل ريتارگتينگ استفاده ميكردند به سراغ آن رفتند CRM ريتارگتينگ بود. در CRM ريتارگتينگ، تبليغات را بر اساس آدرس ايميل كاربران به آنها نشان ميدهيد. تمام كاري كه بايد انجام بدهيد اين است كه فهرست آدرسهاي ايميلتان را در برنامه مخصوص ريتارگتينگ آپلود كنيد يا به سرويس دهنده ريتارگتينگتان تحويل بدهيد. سپس اطلاعاتي كه شما ارائه ميكنيد با اطلاعات ساير سيستمهاي آنلاين و آفلاين CRM تطبيق داده ميشود تا كاربر هدف به طور خودكار شناسايي شده و تبليغاتتان براي وي نمايش داده شود.
CRM ريتارگتينگ به سيستم Custom Audience فيسبوك شباهت دارد. شما در Custom Audience بايد فهرستي از ايميلها، شماره تلفنها يا آي دي كاربران هدف را وارد كنيد. فيسبوك با توجه به اطلاعات شما كاربران هدف را شناسايي ميكند و تبليغاتتان را به آنها نشان ميدهد.
3. ريتارگتينگ در شبكههاي اجتماعي (Social media retargeting)
هنگاميكه پاي ريتارگتينگ را به شبكههاي اجتماعي باز ميكنيم و تبليغاتمان را در آنها نشان ميدهيم از «ريتارگتينگ شبكههاي اجتماعي» استفاده كردهايم. اما ريتارگتينگ سايت با ريتارگتينگ شبكههاي اجتماعي چه تفاوتي دارد؟ ريتارگتينگ سايت فقط نشان دهنده فرآيند ابتدايي ريتارگتينگ، يعني قرار دادن كوكي در مرورگر كاربران است، اما كاري به كانالي كه بعداً براي نمايش تبليغاتتان از آن استفاده ميكنيد ندارد. در ادامه، اگر از تبليغ در سايتهاي ديگر استفاده كنيد، بهنوعي ريتارگتينگ سايت را ادامه دادهايد؛ اما اگر از شبكههاي اجتماعي كمك بگيريد از ريتارگتينگ شبكههاي اجتماعي استفاده كردهايد.
از جمله شبكههاي اجتماعي كه قابليت ريتارگتينگ دارند ميتوان به فيسبوك، توييتر، لينكدين و يوتيوب اشاره كرد.
4. استفاده از فهرست ريتارگتينگ براي تبليغ در نتايج جستجو (Remarketing lists for search ads)
خدمات مربوط به انواع گوناگون ريتارگتينگ را شركتهاي مختلفي ارائه ميدهند، اما استفاده از فهرستهاي ريتارگتينگ (كه گوگل به آن ريماركتينگ ميگويد) براي تبليغ در نتايج جستجو مختص Google Ads است. به كمك اين سرويس ميتوانيد با استفاده از فهرست ريتارگتينگي كه در اختيار داريد به بازديدكنندگان قبلي وبسايتتان در هنگامي دسترسي پيدا كنيد كه براي جستجو به سراغ گوگل رفتهاند. در اين حالت بهجاي تبليغات بنري، تبليغات متني خودتان را در نتايج جستجو به آنها نشان ميدهيد.
ازآنجاييكه زياد در اينترنت به مباحث مربوط به اين نوع از ريتارگتينگ پرداخته نشده، محبوبيت آن به اندازه ساير انواع ريتارگتينگ نيست. در عين حال، اطلاع از معنا و مفهوم آن لازم است.
گاهي استفاده از فهرستهاي ريتارگتينگ براي تبليغات در نتايج جستجو با ريتارگتينگ جستجو اشتباه گرفته ميشود، چرا كه در هر دوي آنها كلمههاي جستجو و ريتارگتينگ وجود دارد؛ اما اين دو كاملاً با هم متفاوت هستند. استفاده از فهرستهاي ريتارگتينگ براي تبليغات جستجو به شما اين امكان را ميدهد تا تبليغات متني خود را از طريق موتورهاي جستجو به كاربراني نشان بدهيد كه قبلاً از وبسايتتان بازديد كردهاند؛ اما از طريق ريتارگتينگ جستجو تبليغات بنريتان را در معرض ديد افرادي قرار ميدهيد كه هرگز از وبسايت شما بازديد نكردهاند، اما كلمات و عبارات كليدي مرتبط را جستجو كردهاند.
5. ريتارگتينگ جستجو (Search retargeting)
اگرچه در ريتارگتينگ جستجو هم كلمه ريتارگتينگ وجود دارد، اما در واقع با انواع ديگر ريتارگتينگ متفاوت است. ساير انواع ريتارگتينگ همگي روشهايي براي جذب كاربراني هستند كه با شما به نحوي تماس داشتهاند (چه از طريق بازديد از وبسايت شما يا فعالسازي اشتراك در محتواي آن)، اما ريتارگتينگ جستجو امكان جذب مشتريان جديدي كه پتانسيل بسيار بالايي دارند را براي كسبوكار شما فراهم ميكند.
از طريق ريتارگتينگ جستجو تبليغات خود را به كاربراني نشان ميدهيد كه قبلاً كلمات كليدي مرتبط با كسبوكارتان را جستجو كردهاند، اما هرگز از وبسايت شما بازديد نكردهاند. بهعنوان مثال، اگر فروشگاه اينترنتي كفش داشته باشيد، تبليغ شما براي افرادي ظاهر ميشود كه قبلاً عباراتي مانند «كفش پاشنه بلند» يا «كفش قرمز» را جستجو كردهاند.بسته به نوع كسب و كار مي توان تصميم گرفت كه كدام يك از موارد فوق را انتخاب نماييم كه براي آشنايي بيشتر در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ ثبت نام كنيد و ويدئوهاي دوره را ببينيد.
انواع ريتارگتينگ از نظر نحوه هدفگيري
ريتارگتينگ را بر اساس نحوه هدفگيري مردم ميتوان به دو نوع تقسيم كرد:
بخش اعظم ريتارگتينگ از نوع پيكسل محور است. اما پيكسل چيست؟ پيكسل يك قطعه كد است كه در وبسايت خود قرار ميدهيد. هنگاميكه كسي وارد سايتتان ميشود آن پيكسل يك كوكي را در مرورگر وي قرار ميدهد و كاربر مورد نظر از طريق همان كوكي زير نظر گرفته ميشود.
بنابراين هرگاه كه آن فرد وارد سايتي ميشود كه به آن تبليغ دادهايد، يك بازار سياه ايجاد ميشود و تبليغ كسي كه بيشترين مبلغ را پرداخت كرده در جايگاه مربوطه نمايش داده ميشود.
امتيازي كه ريتارگتينگ پيكسل محور دارد فوريت آن است؛ به اين معني كه به محض اينكه كسي وارد سايتتان ميشود كوكي شما را دريافت ميكند و كار تبليغات ريتارگتينگ آغاز ميشود. به علاوه ميتوانيد براي صفحات خاصي از وبسايتتان (مثلاً صفحه تكميل خريد) كوكيهاي خاصي را تعريف كنيد يا بسته به رفتار كاربرانتان آنها را بخشبندي كنيد (مثلاً بر اساس زماني كه در سايت شما گذراندهاند يا تعداد صفحاتي كه بازديد كردهاند).
مبناي ريتارگتينگ فهرست محور، فهرستي است كه از مشتريان فعليتان تهيه كردهايد. براي اجراي يك كمپين فهرست محور، فهرست ايميلهايتان را در يك پلتفرم ريتارگتينگ آپلود ميكنيد (برخي از پلتفرمها مانند Google Ads براي كسب اطلاعات مشتريان و تهيه فهرست مزبور به شما كمك ميكنند). پس از آن، پلتفرم مورد نظر آن دسته از كاربران خود كه در فهرست شما حضور دارند را شناسايي ميكند و آنها را با تبليغات شما هدف قرار ميدهد.
بزرگترين امتياز ريتارگتينگ فهرست محور، شناختي است كه از مخاطب هدف خود داريد. در واقع، بخش اعظم اعضاي فهرستهاي پيكسل محور كاملاً ناشناس هستند؛ بنابراين تمام چيزي كه از آنها ميدانيد اين است كه از سايت شما بازديد كردهاند و احتمالاً كاري را انجام دادهاند كه حاكي از علاقه آنها به چيزي است. اما شايد واقعاً يك مشتري علاقهمند باشند و شايد يك رقيب كه به دنبال به هم ريختن آمار و برنامههاي شماست.
اما در ريتارگتينگ فهرست محور ميتوانيد افرادي كه ميخواهيد مورد هدفگيري مجدد قرار بگيرند را دقيقاً مشخص كنيد.
نقطه ضعف ريتارگتينگ فهرست محور اين است كه شايد ايميل كاربر هدف شما با ايميلهاي پلتفرم ريتارگتينگ تطابق نداشته باشد. بههرحال بايد به اين نكته توجه داشت كه بسياري از مردم براي ثبت نام در شبكههاي اجتماعي از آدرس ايميل متفاوتي استفاده ميكنند. بنابراين هيچ بعيد نيست كه يك فهرست طلايي از مشتريان راغب (lead) داشته باشيد و آن را وارد پلتفرمي مانند فيسبوك كنيد، اما تنها 20 درصد آنها با كاربران فيسبوك تطبيق پيدا كنند.
انواع تبليغات ريتارگتينگ
تبليغات ريتارگتينگ بهطوركلي بر دو نوع است كه در ادامه با آنها آشنا ميشويد:
1. تبليغات ريتارگتينگ ثابت يا استاتيك (Static)
در ريتارگتينگ استاتيك از تعداد محدودي از قالبهاي تبليغاتي استفاده ميشود. پس از آنكه اين تبليغات را در پلتفرم ريتارگتينگ مورد نظر قرار داديد، بر طبق قوانيني كه تعيين ميكنيد و صفحاتي كه مخاطب از آنها ديدن كرده براي وي نمايش داده ميشوند.
درصورتيكه يك شركت B2B داريد، يعني محصولات و خدمات خود را به شركتهاي ديگر عرضه ميكنيد، يا تعداد محصولات يا خدمات شما زياد نيست ميتوانيد از اين نوع از تبليغات استفاده كنيد.
2. تبليغات ريتارگتينگ پويا يا ديناميك (Dynamic)
منظور از تبليغات ديناميك تبليغاتي است كه با توجه به فعاليت كاربر به طور خودكار (با محوريت پيشنهاد يك يا چند محصول) در برابر وي ظاهر ميشود. تبليغات ديناميك برخلاف تبليغات استاتيك براي هر فردي متفاوت است.
معمولاً فروشگاههاي آنلايني كه محصولات فراواني دارند بيشتر از ريتارگتينگ ديناميك استفاده ميكنند و دليل اين امر هم تأثير بسيار مثبت اين روش است.
تبليغات ريسپانسيو ديناميك از تبليغات متني، تصويري و همسان (native) استفاده ميكنند و به طور خودكار با هر اندازهاي تطابق پيدا ميكنند (از جمله ابعاد مخصوص موبايل) و لذا در همه دستگاهها بهخوبي به نمايش در ميآيند.
در اين روش در هنگام ايجاد تبليغ، مواردي مانند لوگو، تصوير، توضيح و عناوين را درج ميكنيد و تنظيمات و سفارشيسازي تبليغ را به عهده سيستم ميگذاريد.
در ادامه با نحوه پيادهسازي و اجراي يك كمپين ريتارگتينگ آشنا ميشويم.
چگونه يك كمپين ريتارگتينگ به راه بيندازيم؟
براي استفاده از ريتارگتينگ با استفاده از پلتفرمهاي ريتارگتينگ مراحل زير را دنبال كنيد. توجه داشته باشيد كه اين مراحل بيشتر با تبليغات Google Ads تطابق دارد، اما در مجموع در همه پلتفرمها از روند مشابهي استفاده ميشود.
1. همه صفحات وبسايت و اپهاي خود را با كد ريتارگتينگ تگ كنيد.
براي استفاده از ريتارگتينگ بايد كد، تگ يا پيكسل ريتارگتينگي كه پلتفرم ريتارگتينگ مورد نظرتان در اختيار شما قرار ميدهد را در تك تك صفحات وبسايت خود قرار بدهيد.
اگر با كدنويسي آشنايي نداريد از يك توسعه دهنده يا كسي كه دستي بر آتش كدنويسي دارد كمك بگيريد.
كدي كه در سايت يا اپتان قرار ميدهيد كارهاي زير را براي شما انجام ميدهد:
• اطلاعات كليك بر روي تبليغي كه بازديدكننده را به سايت شما هدايت كرده را ثبت ميكند .
• اطلاعات بازديدكنندههاي وبسايت شما را جمعآوري كرده و آنها را به يك فهرست ريتارگتينگ در پلتفرم ريتارگتينگ مورد نظر (مثلاً Google Ads يا (Facebook Ads) اضافه ميكند.
2. فهرستهاي ريتارگتينگ دقيقي از بازديدكنندهها بسازيد
منظور از فهرست ريتارگتينگ، يك مجموعه از بازديدكنندهها يا كاربران وبسايت يا اپ موبايلي شماست. در هنگام تهيه فهرست كنترل كاملي بر افرادي كه به فهرست اضافه ميشوند داريد. به علاوه، ميتوانيد براي مدت عضويت در فهرست نيز قواعدي را تعيين كنيد.
با توجه به تنظيماتي كه انجام دادهايد هر بازديدكننده پس از بازديد از وبسايت شما به يك گروه خاص اضافه ميشود و بر اساس گروهي كه در آن قرار دارد، دفعه بعدي كه وبگردي ميكند تبليغات شما را مشاهده خواهد كرد.
پيشنهاد Google Ads اين است كه فهرستهايي مانند اينها ايجاد كنيد: بازديدكنندههاي صفحه اصلي، بازديدكنندههاي دستهبنديهاي اصلي محصولات، بازديدكنندههاي محصول، آنهايي كه خريد خود را تكميل نكردهاند، تبديل شدهها در گذشته يا مواردي شبيه به اينها.
هر گروه حاوي افرادي است كه عمل خاصي را در وبسايت شما انجام دادهاند. بهعنوان مثال، بازديدكنندههاي صفحه اصلي آن دسته از افرادي هستند كه از صفحه اصلي وبسايت شما بازديد كرده و پس از آن از وبسايت خارج شدهاند. بازديدكنندههاي دستهبنديهاي اصلي آنهايي هستند كه به يك دسته بندي از محصولات شما علاقه نشان دادهاند، اما به سراغ محصول خاصي نرفتهاند.
البته گوگل توصيه ميكند كه تعداد فهرستها از 10 عدد بيشتر نشود؛ چرا كه اين بهنوعي افراط محسوب ميشود و بيشتر از آنكه سودمند باشد پيچيدگي ايجاد ميكند.
3. براي هر گروه يك پيام مناسب تنظيم كنيد.
در تبليغات تلويزيوني يا بيلبوردي همه افرادي كه تبليغ شما را مشاهده خواهند كرد يك پيام واحد را دريافت ميكنند. اما در تبليغات ريتارگتينگ ميتوانيد به هر يك از بازديدكنندههاي هدفتان پيام خاصي را نشان بدهيد.
بهعنوان مثال اگر يك نفر از صفحه لباسهاي تابستاني زنانه وبسايت شما بازديد كرده باشد ميتوانيد مجموعه لباسهاي جديد يا داراي تخفيف خود را از طريق تبليغات ريتارگتينگ به او نشان بدهيد.
به علاوه، ميتوانيد پس از انجام هر عمل از سوي مشتري به منظور ادامه رفتارهاي هدف پيامهاي متناسبي را ارسال كنيد. مثلاً پس از خريد لباس تابستاني، مشتري را با پيامي مشابه با اين هدف قرار بدهيد: «خريد لباسهاي پاييزه را به پاييز موكول نكنيد. همين امروز از تخفيفهاي ما استفاده كنيد.
4. از تبليغات بنري مؤثر و مناسبي استفاده كنيد.
به منظور افزايش بازده كمپينهاي ريتارگتينگ خود:
• از تبليغات بنري ريسپانسيو يا واكنشگرا استفاده كنيد؛ يعني تبليغاتي كه با همه قالبها و اندازهها هماهنگ ميشوند.
• هم از تبليغات متني و هم از تبليغات تصويري استفاده كنيد و درصورتيكه پلتفرم مورد استفاده شما اجازه ميدهد، حداقل سه اندازه مختلف براي تبليغ خود انتخاب كنيد (مثلاً 300 در 250، 728 در 90 و 160 در 600)
5. تنظيمات اضافي لازم را انجام بدهيد.
معمولاً پلتفرمهاي مختلف ريتارگتينگ، تنظيمات متفاوتي را در اختيار كاربران خود قرار ميدهند. تنظيماتي كه در اينجا ذكر ميكنيم برگرفته از قسمت Optimize settings پلتفرم Google Ads است:
• انتخاب زبان: با انتخاب زبان مخاطب، تبليغات شما به زبان مادري كاربر ظاهر ميشوند.
• انتخاب مكان: با تنظيم مكان، مشخص ميكنيد كه كاربران كدام مناطق جغرافيايي بايد هدف تبليغات شما قرار بگيرند.
• انتخاب ويژگيهاي جمعيتي: از اين طريق ميتوانيد جنسيت يا گروههاي سني كه با برند يا محصول و تبليغات شما تناسبي ندارند را مستثنا كنيد.
• تناوب نمايش تبليغ: Google Ads تعداد دفعات نمايش هر تبليغ به مخاطب را مديريت و كنترل ميكند، اما شما نيز ميتوانيد به طور دستي اين ميزان را در پلتفرمهاي مختلف تغيير بدهيد.
• وبسايتها و اپهاي استثنا: از اين طريق ميتوانيد سايتها و اپهايي كه نميخواهيد تبليغتان در آنها نمايش داده شود را مستثني كنيد. بهعنوان مثال، چه بسا بعد از بررسي گزارشهاي آماري دريافتي به اين نتيجه برسيد كه برخي از وبسايتها يا اپها نتيجه مناسبي را عايد شما نميكنند يا با برندتان تناسبي ندارند؛ در چنين شرايطي ميتوانيد از اين گزينه استفاده كنيد.
• انتخاب نوع دستگاه مورد استفاده كاربر: در بسياري از پلتفرمهاي ريتارگتينگ امكان انتخاب نوع دستگاههايي كه تبليغ شما بايد در آنها نمايش داده شود نيز وجود دارد. اگر هنوز هم براي ايجاد كمپين ريتارگتينگ آماده نيستيد و نياز به آشنايي بيشتر داريد ،ويدئوهاي بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ ايران را ببينيد تا صفر تا صد كار را به صورت عملي بتوانيد مشاهده كنيد و ياد بگيريد.
استفاده از ريتارگتينگ مزايا و منافع فراواني دارد كه از جمله مهمترين آنها ميتوان به اين موارد اشاره كرد:
• از طريق ريتارگتينگ با افرادي كه از وبسايت يا اپ شما استفاده كردهاند دوباره ارتباط برقرار ميكنيد.
• با تعامل و ارتباط بيشتر، آگاهي نسبت به برند خود را افزايش ميدهيد.
• با نمايش انواع محصولاتي كه بازديدكننده وبسايت شما به آن علاقه نشان داده ميتوانيد احتمال فروش محصولات خود را افزايش بدهيد. ضمناً اين علاقه قبلي به معناي افزايش بهرهوري تبليغات شما و كاهش هزينهها خواهد بود.
• استفاده از پيامهاي متناسب براي گروههاي مختلف باعث افزايش نرخ كليك خوري و ترافيك سايت خواهد شد.
• هنگاميكه تبليغات خود را دوباره در برابر افرادي قرار ميدهيد كه از قبل با برند يا محصولات شما آشنايي دارند احتمال كليك بر روي تبليغ مورد نظر بيشتر ميشود.
• ريتارگتينگ بهطوركلي حول محور تبليغات سفارشي خودكار ميچرخد. با استفاده از تبليغات ديناميك ريسپانسيو محصولات مناسبي را به طور خودكار به افرادي نشان ميدهيد كه به آنها علاقهمند هستند.
آينده ريتارگتينگ
با توجه به رشد روزافزون هوش مصنوعي ميتوان آينده درخشاني را براي ريتارگتينگ تصور كرد.
Machine Learning يا يادگيري ماشيني ميتواند با محدودتر كردن فهرستهاي ريتارگتينگ، شناسايي بهترين زمينهها براي قرار دادن تبليغات و پيشبيني عملكرد هر تبليغ به افزايش نرخ تبديل كمك كند.
به علاوه با عنايت به تغيير هر ساله رفتار مشتريان، هوش مصنوعي ميتواند اين رفتارهاي متغير را شناسايي كرده و بهترين و كارآمدترين گزينهها را در برابر شما قرار بدهد. بازاريابها به كمك هوش مصنوعي ميتوانند از اطلاعات ارزشمندي كه از الگوي رفتاري مشتريان به دست ميآيد استفاده كنند و استراتژيهاي خود را به تناسب با آنها تعديل كرده و تغيير بدهند.
منبع: مديروب
- سه شنبه ۱۹ مرداد ۰۰ ۰۹:۲۴ ۲۰ بازديد
- ۰ نظر