LEAD GENERATION در ديجيتال ماركتينگ چه مفهومي دارد؟
يكي از اصطلاحاتي كه در حوزه بازاريابي، مديريت ارتباط با مشتري و حتي ديجيتال ماركتينگ زياد به گوش شما ميخورد ليد يا سرنخ است. اما معناي واقعي ليد چيست، چه كمكي به ما ميكند و در ديجيتال ماركتينگ چه مفهومي دارد؟ امروز با ما همراه باشيد تا بيشتر درباره اين واژه صحبت كنيم.
ليد يا سرنخ چيست؟
همان طور كه ميدانيد كلمه سرنخ ميتواند به معناي شروع اوليه باشد و براساس آن بتوانيم بقيه مراحل را جلو برويم. اما در بازاريابي ، ليد به معناي كاربر يا افرادي به كار ميرود كه به هر شكل ممكن با برند، محصولات و خدمات ما آشنا شده و ترغيب ميشوند كه به ما سر بزنند تا ارتباطمان شكل بگيرد يا اطلاعات بيشتري كسب كنند.
در واقع ليد يا سرنخ، مخاطباني هستند كه به هر روشي شانس فروش محصولات و خدماتمان را به آنها داريم و ميتوانيم آنها را ترغيب كنيم تا به مشتري ما تبديل شوند. البته اين امكان وجود دارد كه در موارد ديگر ليد با مفهوم متفاوتتري به كار رود. به عنوان مثال در مقاله، ليد بعد از تيتر اصلي ميآيد و درواقع به آن پاراگراف قلاب ميگويند كه قرار است خيلي خلاصه بگويد اين مطلب به چه چيزي ميپردازد.تعريف هاي بيشتر در منابع مختلف در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال آمده است.
توليد ليد (LEAD GENERATION) به چه معناست؟
اگر بتوانيد به اشكال مختلف كاري كنيد كه افراد نسبت به برند، محصولات و خدمات شما آگاه شده و اشتياق و علاقه نسبي خود را نشان دهند و تمايل داشته باشند كه بيشتر از شما بدانند، به اين كار توليد ليد يا سرنخ گفته ميشود. بعد از اينكه پيامتان را به مخاطبان منتقل كرديد، بايد طوري پيگير باشيد كه به سمت شما راغب شوند.ويدئوهاي بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ را ببينيد.
اهميت توليد ليد در بازاريابي
فرايند توليد ليد
حالا كه با مفهوم توليد ليد يا سرنخ بيشتر آشنا شديم بايد ببينيم اين موضوع تا چه اندازه در فرايند بازاريابي اهميت دارد. بدون شك اگر كمي به تعاريف قبل برگرديم نميتوانيم اهميت توليد ليد در بازاريابي را كتمان كنيم. اما با بررسي دقيقتر متوجه ميشويم كه توليد ليد يا سر نخ در فرايند بازاريابي اهميت بيشتري دارد. چراكه هر چه بتوانيم موارد باكيفيت، واقعي و البته بيشتر ايجاد كنيم، قطعا نهتنها در هزينه و زمان مراحل بعدي صرفهجويي ميشود، بلكه اين شانس را خواهيم داشت كه در انتهاي قيف بازاريابي، فروش بيشتري را تجربه كنيم.
فرايند توليد ليد چگونه است؟
براي اينكه بتوانيد توليد ليد يا سرنخ خوبي داشته باشيد و تا حدامكان نيز بتوانيد موارد باكيفيت و باارزشي به دست آوريد، فرايندها و روشهاي مختلفي وجود دارد كه در ادامه به معرفي آنها ميپردازيم.
محتواي رايگان و كاربردي
احتمالا براي شما هم پيش آمده كه وقتي وارد سايتي ميشويد، پيام پاپآپي به شما نشان داده ميشود كه حاوي يك كتاب است و با واردكردن نام، ايميل يا شماره موبايل ميتوانيد آن را دريافت كنيد. اين روش يكي از مرسومترين راهكارهاي جمعآوري ليد است كه در ازاي ارائه محتواي رايگان و كاربردي كه مخاطب به آن علاقه دارد و به دردش ميخورد، اطلاعات مهمي را از او ميگيريد.
روش ديگر اين است كه از كاربر بخواهيد با وارد كردن ايميلش در خبرنامه شما عضو شود و به صورت مستمر و مدوام مقالات و محتواي جذاب را دريافت كند.
كد تخفيف
كدهاي تخفيف يكي ديگر از موضوعات مهم و جذاب براي كاربران است كه ميتوانيد آنها را ترغيب كنيد با پركردن فرم يا ارائه دادن نام، ايميل و شماره موبايل بتوانند كد تخفيف خود را دريافت كنند. يكي از بهترين روشها در اين حالت براي خريد اول است كه ميتوانيد درصد بيشتري در نظر بگيريد.
ثبت اطلاعات براي پيدا كردن شغل
اما يكي از فرايندهايي كه خيلي خوب جواب ميدهد زماني است كه كاربران براي پيدا كردن فرصت شغلي مناسب، تقريبا حاضرند اطلاعات مختلفي را در اختيار شما قرار دهند كه هم به درد تيم منابع انساني ميخورد و هم ميتوانيد در موارد ديگر از آنها استفاده كنيد.
ارائه نسخه رايگان يا آزمايشي
اگر سرويس يا نرمافزاري داريد كه ميتواند به مخاطبان كمك كند، حتما از آنها بخواهيد اطلاعاتي مانند ايميل را در اختيار شما قرار دهند تا بتوانند براي مدت محدودي از نسخه دموي شما استفاده كنند.
ايجاد دسترسي محدود
يكي ديگر از فرايندهايي كه در توليد ليد يا سرنخ با كيفيت خيلي به ما كمك ميكند، ايجاد دسترسي محدود به محتواي ارزشمند و كميابي است كه براي آن خيلي زحمت كشيدهايد. به اين ترتيب كاربر حاضر است اطلاعات مورد نياز را در اختيار شما قرار دهد تا به تمام قسمتها دسترسي داشته باشد.
كانالهاي ايجاد ليد يا LEAD GENERATION در ديجيتال ماركتينگ چيست؟
در فضاي ديجيتال ماركتينگ كه از ابزارهاي آنلاين براي رسيدن به اهداف فروش و بازاريابي استفاده ميكنيم، كانالهاي مختلفي براي توليد ليد وجود دارد. در قسمت زير به مهمترين موارد اشاره ميكنيم:
شبكههاي اجتماعي: شبكههاي اجتماعي يكي از مهمترين كانالهايي است كه ميتوانيد براي جمعآوري سرنخ از آن استفاده كنيد. شما ميتوانيد از لينك داخل ليد، تگكردن، برگزاري مسابقات و كمپينهاي مختلف و… براي به دست آوردن اطلاعات استفاده كنيد.
سايت: اگر سايت داريد ميتوانيد با روشهاي مختلفي چون ارائه محتواي رايگان و كاربردي، كد تخفيف، عضويت در خبرنامه و… ديگر ايجاد ليد كنيد.
صفحه فرود: لندينگ پيجهايي كه براي كمپينهاي خود طراحي ميكنيد نيز ميتواند يكي از كانالهاي ايجاد ليد در ديجيتال ماركتينگ باشد. به عنوان مثال صفحه فرود شما ميتواند صفحه مسابقه يا پيش فروش يك محصول با قيمت ويژه باشد.براي اطلاعات بيشتر درباره صفحه فرود در دوره بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.
فرمهاي مختلف: شما به كمك انواع فرم مانند نظرسنجي، مسابقه، فرم تماس و… ميتوانيد اطلاعات زيادي را از كاربران به دست آوريد.
جمع بندي
ليد يا سرنخ، فرد يا افرادي هستند كه به اشكال مختلف با برند، محصولات و خدمات شما آشنا شدهاند و راغب هستند كه سراغتان بيايند. بنابراين بايد بتوانيد ليدهاي زيادي به دست آوريد اما بهتر است تلاش كنيد اين سرنخها باكيفيتتر و واقعيتر باشند تا در نهايت مشتريان بيشتري داشته باشيد.
منبع: يكتانت
- چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰۰ ۱۶:۱۱ ۱۵ بازديد
- ۰ نظر