راهنماي كامل اس ام اس ماركتينگ يا بازاريابي پيامكي

راهنماي كامل اس ام اس ماركتينگ يا بازاريابي پيامكي

اولين تصويري كه بعد از ديدن كلمه‌ي اس ام اس ماركتينگ به ذهنتان خطور كرد چه بود؟ شايد تجربيات مشتركي كه همه ما داريم باعث شده كه ديد منفي نسبت به اين روش پيدا كنيم. مثلا اين روزها كمتر مردي را پيدا مي‌كنيم كه هفته‌اي چند بار پيامك تبليغاتي اپيلاسيون دريافت نكرده باشد. يا اكثر خانم‌ها، احتمالاً پيامك تبليغاتي كاشت موي طبيعي را دريافت كرده‌اند! متاسفانه تصور بيشتر ما از بازاريابي پيامكي، پيامك هاي آزاردهنده و تكراري است كه هر روز فقط براي ما مزاحمت ايجاد مي‌كنند. در واقع وقتي براي اولين بار به من گفته شد كه از اين روش براي يك شركت استفاده كنم من هم مثل خيلي‌ها تصوري منفي از آن داشتم. اما بعد از كلي تحقيق كمپيني را طراحي و اجرا كردم. هنوز هم آن لحظه‌ي اوليه را فراموش نمي‌كنم كه توانسته بودم با كمترين هزينه و اجراي درست و اصولي اس ام اس ماركتينگ مشترياني را براي خريد محصولات آن كسب‌وكار جذب كنم. اگر واقعا كنجكاو شديد و مي‌خواهيد بدانيد چگونه، با من تا انتهاي اين مقاله همراه شويد،اگر هم حوصله خواندن مقاله نداريد ويدئوهاي بازاريابي پيامكي دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال را ببيند.

اس ام اس ماركتينگ چيست؟

در واقع به انتقال پيامي كوتاه به صورت يك پيام نوشتاري به مخاطب هدف، اس ام اس ماركتينگ گفته مي‌شود. به طور كلي يكي از راه‌هايي است كه كسب‌وكارها از طريق تلفن همراه با كاربرانشان ارتباط برقرار و محصول يا خدمات خود را تبليغ مي‌كنند يا با ارائه‌ي پيشنهاد، آن‌ها را به اقدام دعوت مي‌كنند.

اس ام اس ماركتينگ راهكاري است كه مي‌تواند هم مشتريان عادي فعلي را به مشتريان بالقوه تبديل كند و وفادار نگه دارد و هم در جذب مشتري‌هاي جديد به شما كمك كند. بازاريابي پيامكي مي‌تواند يكي از ساده‌ترين، موثرترين و البته كم هزينه‌ترين روش‌هاي بازاريابي باشد.

چرا پيامك يك ابزار ارتباطي موثر است؟

اس ام اس ماركتينگ و ارسال پيامك با هدف بازاريابي داراي مزاياي زيادي است كه در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

 

هزينه ارسال پايين

هزينه ارسال هر پيامك به هر فرد فقط چند ريال است در حالي كه مي‌تواند بازگشت سرمايه‌اي ده‌ها برابري داشته باشد.

در هر زمان كه بخواهيم پيام ها ارسال مي‌شوند.

از آن‌جا كه پيامك در لحظه ارسال مي‌شود، مي‌تواند اخبار يا پيشنهادات كسب‌وكارها را در هر زماني كه بخواهند به دست مخاطب برسانند و اكثر اين پيام‌ها هم ظرف چند دقيقه بعد از دريافت توسط مخاطب باز مي‌شوند. اين يعني پيامك بهترين راه براي ارسال محتوا در لحظه به مخاطب است.

سطح پوشش بالا

ضريب نفوذ تلفن همراه در ايران در انتهاي سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۷٪ بوده است كه اين خود نشان مي‌دهد مردم ايران دست كم يك موبايل را در خانه دارند. اين شبكه‌ي گسترده‌ي آدم‌ها باعث مي‌شود شما به تعداد افراد بسيار زيادي دسترسي داشته باشيد و توجه آن‌ها را به كسب‌و‌كارها جلب كنيد.

قابل رديابي بودن

اين روش مانند ساير روش‌هاي بازاريابي ديجيتال قابل رديابي كردن است و مي‌توانيم با رديابي اينكه چه تعداد كاربران روي لينك ما كليك كرده‌اند، از كد ما استفاده كرده‌اند يا به درخواست‌هاي ما پاسخ داده‌اند كيفيت پيام‌مان را بررسي كنيم.

بهترين استراتژي يك بازاريابي پيامكي خوب

تا اينجا از مزيت‌هاي اين روش گفتيم. اما چگونه قرار است از اين روش استفاده كنيم؟ استراتژي‌هاي اس ام اس ماركتينگ چيست و چگونه بهترين استراتژي را انتخاب كنيم؟

دو استراتژي اصلي ارسال پيامك چيست:

تبليغات انبوه با اس ام اس:

 در اين روش كسب‌وكارها پيامك تبليغاتي خود را به بازار هدف خود ارسال مي‌كنند، اما نمي‌توانند مطمئن باشند كه دريافت كننندگان اين پيام به محصول يا خدمات آن‌ها علاقمند هستند يا خير.

بازاريابي اجازه اي(permission marketing) با اس ام اس:

در اين روش كسب‌وكارها پيامك تبليغاتي خود را به كساني ارسال مي‌كنند كه در خبرنامه آن‌ها عضو باشند و تمام آن‌ها با ميل خودشان شماره تلفن همراهشان را در اختيار آنها قرار داده‌اند.

 اما اشتباه بزرگ كسب‌وكارها

شناخت ناكافي اغلب كسب‌وكارهاي ايراني از اين دو روش است كه باعث مي‌شود بيشتر مشتريان تصميم به غير فعال كردن پيامك‌هاي تبليغاتي خود بگيرند. اين حجم از اس ام اس هاي تبليغاتي نه تنها براي كسب‌وكار خوب نيست بلكه باعث آزار مشتري است.

با ارسال انبوهي از پيامك‌هاي يكسان و بدون هيچ خلاقيت اين فقط كسب‌وكارها هستند كه با از دست دادن مشتري‌ها و سرمايه‌شان ضرر مي‌كنند. در حالي كه اين روش مي‌تواند براي آن‌ها بهترين نتيجه را با كمترين هزينه نسبت به ساير راه‌هاي تبليغاتي داشته باشد.بهترين استراتژي هاي اس ام اس ماركتينگ در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال به صورت جامع و كامل تدريس شده است.

اما بهترين استراتژي اس ام اس ماركتينگ چيست؟

مطمئنا بهترين راهكار تركيب كردن دو روش تبليغات انبوه و اجازه‌اي است. مي‌پرسيد منظور ما چيست؟ بياييد با يك مثال بيشتر توضيح بدهيم.

تصور كنيد كسب‌وكاري در ابتداي راه خود است و هيچ شماره تلفن همراهي از مشتريان عادي خود ندارد. مي‌توانند يك بار (و فقط يكبار، چون نبايد مزاحم مخاطب بشوند) به مخاطباني كه جزء بازار هدف آن‌ها هستند پيامك ارسال كنند و از او براي اشتراك در خبرنامه خود دعوت كنند، سپس با ارائه‌ي يك پيشنهاد ارزشمند آن‌ها را ترغيب كنند كه با ارسال مثلا شماره ۱، شماره تلفن خود را ثبت كنند. اين كار بعد از مدتي ليستي از شماره تلفن‌هاي همراه در اختيار كسب‌وكارها مي‌گذارد كه محصولات و خدمات آن‌ها را دوست دارند و مي‌خواهند بيشتر از پيشنهادات و رويدادهاي مرتبط با آن بدانند.

چگونه كمپين با كيفيت طراحي كنيم؟

براي آشنايي كامل با كمپين تبليغاتي با كيفيت در دوره ديجيتال ماركتينگ شركت كنيد.

مخاطب هدف خود را پيدا كنيد.

اين مشكلي است كه خيلي از كمپين‌هاي پيامكي با آن سر و كله مي‌زنند. مثلا وقتي يك سالن آرايشي داريد قطعا (به غير از موارد خاص) مخاطبان شما خانم‌ها هستند و ارسال پيام براي يك آقا اتلاف وقت و سرمايه است. قبل از نوشتن كمپين بايد حواستان باشد كه براي چه افرادي قرار است ارسال شود.

زمان مناسب را انتخاب كنيد.

در مثال سالن آرايشي قطعا بهترين زمان براي ايجاد يك كمپين نزديك عيد نوروز و روزهاي مهم سال است. حتي دادن تخفيف و تبريك تولد مي‌تواند مشترياي بيشتري را به اين سالن آرايشي جذب كند.

يك بستر مناسب براي سفر مشتري درست كنيد

يكي از مشكلاتي كه در بازاريابي پيامكي اتفاق مي‌افتد اين است كه مثلا كمپين به بهترين شكل طراحي مي‌شود، همه چيز عالي است و مشتري تصميم مي‌گيرد تا به درخواستي كه از او داشتيم پاسخ دهد. روي لينك داخل پيامك كليك مي‌كند اما سايت به دليل اينكه مشتريان زيادي در يك زمان وارد شده‌اند نمي‌تواند تحمل كند و مشتري با خطا مواجه مي‌شود و اين باعث مي‌شود به سفر مشتري يا  (Customer Journey) ضربه وارد شود و تصوير مشتري از كسب‌وكار ما خراب شود.

يك متن خوب بنويسيد

 قطعا مثل هر روش ديگر محتواي پيامك شما بسيار مهم است. اينكه چه چيزي مي‌نويسيد كه در متني كوتاه و با تعداد كاراكترهاي محدود بتواند مخاطب را جذب خود كند قطعا مهم است. يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي كمپين شما نوشتن متن خوب است پس بهتر است كمي بيشتر در مورد آن توضيح دهيم.

براي نوشتن متن پيامك در بازاريابي پيامكي چه نكاتي بايد رعايت شود؟

وقتي مي‌خواهيم يك متن خوب بنويسيم بهترين كار اين است كه خودمان را جاي مخاطبان بگذاريم. اگر حودمان اين پيامك را دريافت كنيم چه واكنشي نشان مي‌دهيم؟ آيا از آن استقبال مي‌كرديم يا فقط موجب آزرده‌خاطري ما مي‌شد؟ اين نكته‌ي بسيار مهمي است. ولي بياييد چند نكته حرفه اي‌تر را هم مرور كنيم:

شروع جذاب

پيامك بهتر است با يك جمله‌ي جذاب آغاز شود. به اين ترتيب، مشتري به خواندن ادامه‌ي متن آن ترغيب مي‌شود و به پيشنهادها توجه بيشتري مي‌كند. به علاوه، يك شروع خوب مي‌تواند باعث ايجاد حس نزديكي بيشتر مخاطب با برند شود.

فايده براي مشتري

اگر پيام اس ام اس تبليغاتي هيچ فايده اي براي مشتري نداشته باشد، بهتر است اصلا ارسال نشود. اين گونه پيامك‌هاي بي‌فايده فقط مزاحم هستند وسبب آزار مشتري مي‌شوند و به تصوير برند لطمه مي‌زنند. مي‌شود گفت اين پيامك‌ها نه براي مشتري فايده‌اي دارند نه براي برند.

متن مختصر و مفيد

در واقع نام آن پيام كوتاه است. اين ويژگي اصلي يك پيام تبليغاتي است كه در زمان كم پيشنهاد يا خبر خود را مطرح كند. هميشه به ياد داشته باشيد كه وقت مشتري ارزشمند است.

تحريك مخاطب

تحقيقات علمي بسياري به ما نشان داده‌اند كه مطرح كردن يك درخواست مشخص از مخاطب (كه به نام تخصصي فراخوان عمل شناخته مي‌شود) مي‌تواند تاثيري باورنكردني در اثربخشي يك پيام داشته باشد.

ايجاد حس ضرورت

همان طور كه بارها تحقيقات علمي ثابت كرده‌اند و شما هم حتما تجربه كرده‌ايد، وقتي مخاطب احساس ضرورت كند تاثيرگذاري پيام چند برابر خواهد شد. براي اينكه حس فوريت را در مخاطب ايجاد كنيد، مي‌توانيد يك تاريخ اتمام براي پيشنهادتان مشخص كنيد و از مخاطبان بخواهيد هر چه زودتر دست به كار شوند. طبيعتاً هر چه تاريخ اتمام زودتر باشد، تاثير پيامك شما بيشتر خواهد بود. اما بايد آن قدر هم طولاني باشد كه مخاطب فرصت واكنش نشان دادن داشته باشد.

ايجاد حس صميميت

يك احساس صميميت و نزديكي در متن پيامك خود ايجاد كنيد و به مشتري نشان دهيد براي او اهميت قائل هستيد. براي اين منظور مي‌توانيد نام مشتري را در زمان ثبت نام دريافت كنيد و سپس از اين نام در متن پيامك‌هاي خود استفاده كنيد.

نمونه متن هاي اس ام اس ماركتينگ جذاب و تاثير گذار

شايد خارج از لطف نباشد كه چند نمونه موفق نيز در اين محتوا باهم ببينيم.

نمونه پيامك خوب براي بازگشت مشتري:

سپيده ي عزيز

 

برند…….. دلتنگ شماست

 

٪۱۵ تخفيف سفارش آنلاين

 

كد تخفيف: ………..

 

مهلت: …….

 

آدرس سايت

 

اين پيامك در ابتدا مشترياني را هدف قرار داده است كه از اين برند استفاده كرده‌اند و خودشان شماره تلفنشان را در اختيار اين برند گذاشته‌اند. همچنين بسيار صميمي شروع شده است و با پيشنهادي ويژه مخاطب را ترغيب مي‌كند كه بار ديگر به اين برند سر بزند.

جلب مشتري براي خريد حضوري:

مريم عزيز

٪۲۰ تخفيف در خريد لباس از …..

 با نشان دادن اين پيامك فقط تا آخر هفته

در متن اين پيامك تمام شرايط گفته شده رعايت شده است. اين برند سعي دارد افراد را براي خريد حضوري ترغيب كند. البته بايد سعي شود با بالا بردن هيجان مخاطب را بيشتر مجاب كند تا به صورت حضوري براي خريد اقدام كند.

مجاب كردن مشتري براي خريد بيشتر:

آقاي احمدي عزيز

۲۵ هزار تومان تخفيف براي دومين پيتزا فقط تا سه روز آينده.

آدرس سايت……

در اينجا سعي بر اين است كه افراد به خريد بيشتر از اين برند ترغيب شوند. اين روش بسيار رايج است كه با ثبت اولين سفارش به شما پيشنهادي داده شود كه توجه شما را براي خريد بيشتر از آن كسب‌وكار جلب كند.

سخن پاياني

 

اس ام اس ماركتينگ در صورت توجه به شاخص‌هاي مخاطبان هدف، داشتن مزيت واقعي براي مخاطب، تهيه‌ي يك متن خوب و در اختيار داشتن يك بستر مناسب براي ارائه‌ي سفر مشتري بهتر مي‌تواند بسيار كارآمد و اثربخش باشد. در اين مقاله تلاش شد تا اين شاخص‌ها تشريح شوند و براي بهبودشان راهكارهاي عملي ارائه شود. در آخر اميدوارم اين مقاله توانسته باشد ديدگاه شما را نسبت به اين روش ماركتينگ تغيير داده باشد و اطلاعاتي را كه به دنبال آن هستيد در اختيارتان قرار داده باشد.براي يادگيري كاربردي و كامل اس ام اس ماركتينگ در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ شركت كنيد.

منبع: يكتانت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.