ترندهاي بازاريابي موبايلي در سال ۲۰۲۱
واقعا ترندهاي بازاريابي موبايلي به چه درد ما ميخورند؟ اين سوالي است كه ممكن است با ديدن تيتر اين مقاله به ذهنتان بيايد.
همهي ما اتفاق نظر داريم كه تلفنهاي همراه بخش قابل توجهي از زندگي ما هستند. از جلب توجه در شبكههاي اجتماعي گرفته تا يافتن اطلاعات و خريد، از آنها استفاده ميكنيم.
مردم روزانه به طور متوسط ۳ ساعت و ۱۵ دقيقه، در تلفنهاي خود وقت ميگذرانند؛ بنابراين جاي تعجب نيست كه بازاريابي موبايل هر روز محبوبيت بيشتري پيدا ميكند. اگر ميخواهيد تجارت شما مورد توجه قرار گيرد، بايد بر روي كاربران تلفنهاي همراه تمركز كنيد و به اين منظور شما به ترندهاي بازاريابي موبايلي احتياج خواهيد داشت.
طبق تحقيقات Statista، در سال ۲۰۲۴ تعداد دستگاههاي موبايل در حال استفاده به ۱۷/۲۲ ميليارد ميرسد.
از آنجايي كه مشتريان براي ارتباط با برندهاي مورد علاقهي خود بيشتر از تلفن همراه استفاده ميكنند، كسبوكارها بايد توجه ويژهاي به اين بخش از بازاريابي داشته باشند تا در جريان رقابت باقي بمانند.
بازاريابي موبايل به هر كمپين بازاريابي گفته ميشود كه براي دستگاههاي تلفن همراه طراحي و بهينهسازي شده باشد. هدف شما از بازاريابي ميتواند افزايش آگاهي از برند، ارتباط با مشتريان، افزايش رضايت مشتري، افزايش فروش و معرفي محصول جديد باشد.
هركدام از موارد ذكرشده كه هدف اصلي شما باشد، بايد با جديدترين ترندها به روز باشيد تا به هدف خود نزديكتر شويد.
در اين جا ليستي از برترين ترندهاي بازاريابي موبايل را براي شما مطرح ميكنيم تا در مورد نحوهي دستيابي به مشتريان خود، به روشي جديد و ابتكاري، ايده بگيريد.براي يادگيري جزئيات بازاريابي موبايلي در دوره ديجيتال ماركتينگ شركت كنيد.
۱- جستجوي صوتي
جستجوي صوتي انقلابي در نحوهي جستجوي اطلاعات ايجاد كرده است. طبق گفتهي گوگل، ۲۰٪ از كل جستجوها در حال حاضر صوتي است. ۹۹firms گزارش ميدهد كه تا پايان امسال ۵۰٪ از كل جستجوهاي آنلاين، مبتني بر صدا خواهد بود.
اين يك روش كارآمد و كاملاً ساده براي بهدستآوردن اطلاعات موردنياز شماست و سريعتر از تايپ است. با محبوبيت موتورهاي جستجوي صوتي مانند Siri،GoogleNow ، Cortana يا Alexa، احتمال افزايش ارقام آماري ذكر شده در بالا وجود خواهد داشت.
كاربران تمايل دارند با دستيارهاي صوتي صحبت كنند گويي كه با انسانها صحبت ميكنند. اين بدان معناست كه آنها احتمالاً از لحن غيررسمي، عبارات كليدي طولانيتر و سوالات استفاده خواهند كرد.
در حال حاضر، فيلمها ۶۳٪ از كل ترافيك تلفن همراه را تشكيل ميدهند. بسياري حدس ميزنند كه تا سال ۲۰۲۵، بيش از ۷۵٪ از كل محتواي سازگار با تلفن همراه، بهصورت ويديو ارائه شود.
ويديويي كه ديدن آن چند دقيقه طول بكشد نسبت به متني با محتواي مشابه، مخاطبان بيشتري دارد.
با پيشرفت هر روزهي فناوري، انتظار داريم كه ويديوها به قالبهاي تعاملي بيشتري تبديل شوند.يادگيري توليد محتواي ويدئويي در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ آمده است.
۳- تجارت شبكههاي اجتماعي و تبليغات قابل خريد
در حال حاضر ۳/۸ ميليارد نفر از شبكههاي اجتماعي استفاده ميكنند و اين تعداد هرساله رو به افزايش است. روشهاي مدرن بازاريابي بهسادگي سعي ميكنند راههاي جديدي براي جلب مشتري پيدا كنند و روند خريد را آسانتر كنند.
در حال حاضر بسياري از برندها براي تعامل با مشتريان خود، مانع كوچكي در روند كار دارند. وقتي ميخواهيد كالاي خاصي را بخريد، بايد به وبسايت آن برند لينك بدهيد و معاملات را آنجا انجام دهيد كه اين هميشه بهترين كار نيست. اينجاست كه شبكههاي اجتماعي وارد كار ميشوند.
جديدترين ويژگيها و بهروزرسانيها، خريد يك محصول در شبكههاي اجتماعي را براي مصرفكنندگان امكانپذير ميكند. به اين ترتيب سفر خريد بدون وقفه انجام ميشود و مشتري ميتواند به راحتي سفارش خود را ثبت كند.
۴- پرداخت از طريق تلفن همراه
يكي از ترندهاي بازاريابي موبايلي سال ۲۰۲۱ پرداخت از طريق تلفن همراه است. معرفي كيف پولهاي ديجيتالي مانند Google Pay يا Apple Pay روند جديدي را براي بسياري از غولهاي فناوري ايجاد كرده و آنها را در بين كاربران بسيار محبوب كرده است.
تحقيقات نشان ميدهد كه تا پايان سال ۲۰۲۱، بيش از ۵۰٪ از مصرفكنندگان از دستگاههاي تلفن همراه براي خريد در فروشگاهها استفاده ميكنند. اين امر باعث محبوبيت بيشتر برنامههاي كيف پول تلفن همراه نسبت به كارتهاي اعتباري ميشود؛ بنابراين، براي ارتباط با روندهاي فعلي، مشاغل بايد دستگاههاي POS با فناوري NFC داشته باشند كه امكان پرداخت با برنامههاي كيف پول همراه را فراهم ميكند.
پرداختهاي موبايلي به نفع مشتري و همينطور مشاغل است. خيلي سريعتر از بيرون آوردن كارت از كيف پول است. بنابراين ميتوان در زمان كمتري پرداختهاي بيشتري انجام داد. زمان كمتر براي مشتري رضايت بيشتري فراهم ميكند و اين امر منجر به خدمات بهتر و افزايش وفاداري خواهد شد.
با استفاده از ابزارهاي هوش مصنوعيِ يكپارچه در سيستمعاملهاي تلفن همراه، بازاريابان ميتوانند مجموعه كاملي از دادههاي بسيار ارزشمند، دربارهي كاربران خود به دست آورند. اين كار آنها را قادر ميسازد پيامهاي كاملاً شخصيسازي شده و ميزان بازگشت سرمايه خود را به ميزان قابل توجهي افزايش دهند.
هوش مصنوعي ميتواند در زمينهي مديريت محتوا، بازاريابي از طريق ايميل، خدمات مشتري و مديريت رسانههاي اجتماعي به شما كمك كند. بنابراين پيادهسازي آن در استراتژي بازاريابي تلفن همراه شما گام بزرگي خواهد بود.
با توجه به اين كه بسياري از ما در حال حاضر در خانه كار ميكنيم، چتباتها اكنون مفيدتر هستند. آنها ميتوانند رزرو و لغو رزرو، انجام نظرسنجي، ثبت سفارش، پاسخگويي به سوالات را انجام دهند. رباتها از برقراري تماس خودكار گرفته تا پاسخگويي به سوالات در شبكههاي اجتماعي و وبسايتها، رضايت فوري را براي مشتريان فراهم ميكنند.
همچنين باعث صرفهجويي در هزينه و وقت كسبوكار شما ميشوند. با كامل شدن چتباتها، آنها ميتوانند با جمعآوري دادهها از مبادلات قبلي، به سوالات متداول پاسخ دهند. اين پايگاه اطلاعاتي كه بهطور مداوم در حال گسترش است، اطلاعات لازم را به مشتريان ميدهد و هزينههاي برنامهنويسي را كاهش ميدهد.نحوه درست استفاده از چت بات ها را در ويدئوهاي رايگان دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال ببينيد.
۷- محتواي مبتني بر موبايل
در حال حاضر با توجه به محبوبيت پلتفرمهاي معروف مثل TikTok، كسبوكارها ويديوهاي آنلاين بيشتري ايجاد خواهند كرد. پس دور از ذهن نيست كه محتواي مبتني بر موبايل از ترندهاي بازاريابي موبايلي سال ۲۰۲۱ باشد. انتظار ميرود امسال شاهد افزايش محتواي مبتني بر تلفن همراه (به عنوان مثال، قالبهاي ويديويي عمودي در شبكههاي اجتماعي تلفن همراه) باشيم. احتمالا اين امر بيشتر به اين دليل است كه نسل جوان بازار قابل توجهي را به خود اختصاص داده است و برندها بايد در پلتفرمهايي كه اين كاربران بيشترين زمان را در آن سپري ميكنند، با آنها ارتباط برقرار كنند.
8.5Gفرصتهايي جديد ايجاد ميكند.
5G جديدترين استاندارد فناوري براي شبكههاي تلفن همراه با پهناي باند زياد است. اينترنت نسل پنجم بازاريابان را قادر ميسازد تجارب دادهاي را كه قبلاً به دليل پهناي باند كم و محدوديتهاي سرعت در دسترس نبودند، فراهم كنند.
5G پهناي باند بيشتري را ارائه ميدهد تا تجربيات VR باكيفيت بالا و بهصورت HD و ويديوي ۴K را به همراه سرعت بالا امكانپذير كند.
هر چه تعداد بيشتري از كاربران به 5G دسترسي پيدا ميكنند، تقاضا از بازاريابان بيشتر ميشود. به همين دليل، به روز بودن و استفاده از فرصتهاي ارائهشده توسط شبكهي 5G مهم است. حتماً اين كار را قبل از رقبا انجام دهيد.
۹- بازيگونه سازي (Gamification)
Gamification همه چيز در مورد استفاده از عناصر بازي در استراتژي بازاريابي شما است. با ارائهي فعاليتهاي سرگرمكننده براي ادامهي بازي، ميتوانيد تعامل را به شدت بهبود ببخشيد و با مشتريان خود ارتباط برقرار كنيد. از مزاياي آن اين است كه كاربران به سادگي از محتواي شما استفاده ميكنند و نرخ تبديل شما بالاتر ميرود و كاربران انگيزهي بيشتري براي تعامل با وبسايت شما خواهند داشت و حاضرند براي دريافت پاداش هر كاري انجام دهند.
بهعنوانمثال، Verizon Wireless با بازي در وبسايت خود با امتياز و جايزه، ۳۰٪ زمانِ مرور را در ميان نيمي از بازديدكنندگان افزايش داد.
بيشتر بخوانيد: گيميفيكيشن چيست؟
با ظهور برنامههاي پادكست و ليست پخش موسيقي، امكان استفاده از صدا براي بازاريابي فراهم شده است.
از پادكستها ميتوان در هر زمان و مكان، با گوش دادن به محتواي صوتي در دستگاههاي تلفن همراه خود، لذت برد به همين دليل پادكستها يك وسيلهي تفريحي و سرگرمي موردعلاقهي مسافران هستند. بازاريابان باهوش از پادكست بهعنوان منبع ايجاد محتوا و به عنوان بخشي از يك استراتژي گستردهتر استفاده ميكنند؛ مثلاً پادكست Open for Business كه توسط eBay منتشر ميشود و پادكستهايي براي كارآفرينان تازهكار از مرحلهي ايده تا تحقق در مورد رشد يك كسبوكار، توليد ميكند. با توليد اين پادكستها eBay در عين حال كه داستان موفقيت استارتاپ خود را به گوش شنوندگان ميرساند پيام برند خود را به نمايش ميگذارد.
پوش نوتيفيكيشنها اگر به صورت نامناسب استفاده شوند آزار دهنده هستند، اما امروزه كسبوكارهاي بيشتري آنها را به استراتژيهاي ارتباطي خود اضافه ميكنند. از آنجا كه تعاملات بيشتر و بيشتري به ويژه در تلفن همراه در حال انجام است، پوش نوتيفيكيشنها ميتوانند علاوه بر اطلاعات بازاريابي، بهروزرسانيهاي بهموقع و ساير مطالب را ارائه دهند. بنابراين شاهد افزايش ميزان استفاده از آنها خواهيم بود.براي آشنايي با چگونگي استفاده از پوش نوتيفيكيشن و ابزارهاي مرتبط با آن از ويدئوهاي رايگان دوره بازاريابي ديجيتال استفاده نماييد.
نتيجهگيري
با افزايش تعداد كاربران تلفن همراه، اهميت آن در هر فعاليت در زندگي افزايش مييابد. پيشرفتهاي مداوم فناوري، اين امكان را براي تلفنهاي همراه فراهم كرده است كه بهآرامي وارد حوزههايي شوند كه قبلاً نميتوانستند به آنها نزديك شوند. اكنون، تلفنهاي همراه ميتوانند به هر سوالي پاسخ دهند، راهنمايي كنند، قبوض را پرداخت كنند، كارهاي روزانه را به شما يادآوري كنند و غيره. جاي تعجب نيست كه بازاريابان بيشتر علاقهمند به روشهايي هستند كه ميتوانند از اين ابزار جادويي براي رسيدن به مشتريان جديد استفاده كنند.
با اين حال، اين بدان معنا نيست كه همهي روشهاي بالا در كسبوكار شما موفق عمل مي كنند. بنابراين به اين فكر كنيد كه چگونه ميتوانيد از اين روندها براي محصول و تجارت خود استفاده كنيد و پاسخگوي نيازهاي مشتريان هدف خود به سريعترين و مؤثرترين روش باشيد.
منبع: يكتانت
- شنبه ۲۳ مرداد ۰۰ ۰۹:۳۸ ۷ بازديد
- ۰ نظر