اينستاگرام ماركتينگ در سال ۲۰۲۱

اينستاگرام ماركتينگ در سال ۲۰۲۱

براي شناخت اينستاگرام ماركتينگ و استفاده از آن، ابتدا بايد خود اينستاگرام را بشناسيم. پس نگاهي داشته باشيم به شروع به كار اين شبكه اجتماعي و آمار و ارقام آن. از زمان رونمايي اينستاگرام يعني سال ۲۰۱۰، جهان با طوفاني از تغييرات در شبكه‌هاي اجتماعي رو به رو شد. اكثر افرادي كه اهل شبكه‌هاي اجتماعي مثل فيسبوك و توئيتر بودند در آن عضو شدند و حتي افرادي كه اولين برخورد خود با اينترنت را داشتند اولين شبكه اجتماعي كه در آن عضو شدند، اينستاگرام بود.

دلايل استقبال فوق‌العاده از اين شبكه اجتماعي كاملا مشخص نيست اما مهمترين آن، اين بود كه ديگر نيازي به خواندن متن بلند نبود و مدت كوتاهي براي ديدن صدها محتوا كافي بود.

اما حالا استفاده‌هاي بسيار مختلفي (جدا از ديدن تصاوير) از اينستاگرام مي‌شود كه يكي از مهمترين آن‌ها بازاريابي اينستاگرام است. اما آيا واقعا بازاريابي و تبليغ در اينستاگرام ارزش هزينه كردن دارد؟ يا بهتر است هزينه را به بيلبوردهاي سطح شهر اختصاص دهيم؟ براي فهميدن اين موضوع بياييد نگاهي به آمار و ارقام در ايران و جهان بي‌اندازيم

آماري كه تا سال ۲۰۱۸ وجود دارد نشان مي‌دهد ۲۴ ميليون كاربر ايراني در اينستاگرام وجود دارند يعني ۳۰% جمعيت كل كشور كه تا اواخر ۲۰۲۰ به ۵۴% نيز رسيد.

ايران هفتمين كشوري‌ست كه بيشترين آمار كاربر فعال در اينستاگرام را دارد.

به طور متوسط كاربران روزانه ۳۰ دقيقه در اينستاگرام هستند

۸۰ درصد كاربران، كالا و خدمات را در اينستاگرام سرچ مي‌كنند

اينستاگرام چهارمين برنامه نصب‌شده توسط كاربران در دنياست و رتبه نهم سرچ گوگل را دارد.

۲۰۰ ميليون كاربر اينستاگرامي حداقل ۱ پروفايل تجاري (يا فروشگاه آنلاين) را دنبال مي‌كنند.

هرچند تمام اين آمار مربوط به ايران نيست، اما در تمام دنيا كاربران اينستاگرامي در حال دست و پنجه نرم كردن با همين موضوعات هستند و با توجه به اين اعداد و ارقام به نظر مي‌رسد بازاريابي در اينستاگرام ايده خوبي باشد و هدف بازاريابي يعني ارتباط با مشتري بالقوه، معرفي محصولات و نهايتا افزايش فروش و كسب سود را محقق مي‌كند.

اينستاگرام ماركتينگ چيست؟

اينستاگرام ماركتينگ يا بازاريابي در اينستاگرام، روشي جديد براي صاحبان كسب‌‌وكار است تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار كنند و محصولات خود را در قالبي جديد معرفي كنند. البته بازاريابي در اينستاگرام اصلا به معرفي محصولات محدود نمي‌شود و براي اين نوع بازاريابي بايد ارتباط منطقي با مخاطب و مشتري برقرار كنيد. مثل اطلاع‌رساني به مشتري، نشان دادن باطن كسب‌وكار، احترام به نظرات و تجربيات مشتري و مواردي كه در ادامه توضيح خواهيم داد.

 

بازاريابي در اينستاگرام را به دو روش مي‌توان انجام داد:

تبليغ كسب‌وكار از طريق اينفلوئنسرها و سلبريتي‌هاي اينستاگرام

توليد محتواي اصيل در صفحه خود و تلاش براي افزايش دنبال‌كننده‌ها با استفاده از ارتقا صفحه

بهترين نوع بازاريابي اينستاگرامي، استفاده از هر دو روش مذكور با استفاده از يك استراتژي منظم است. يعني ابتدا صفحه خود را به حدي از پيشرفت برسانيد، ظاهر آن‌ را مرتب كنيد، محتوا مفيد و موثر توليد كنيد و سپس براي معرفي خود از صفحات محبوب اينستاگرام استفاده كنيد.براي يادگيري اينفلوئنسر ماركتينگ در دوره بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.

آموزش ساده اينستاگرام ماركتينگ

ايجاد صفحه تجاري(business account) اولين قدم شماست، كه امكان دسترسي به اطلاعات مفيدي در مورد صفحه و رفتار كاربران با محتوا را مي‌دهد.

توليد محتوا اصيل باعث مي‌شود ارتباط بهتري با مخاطب خود برقرار كنيد. مخاطبان هميشه قدر محتوايي كه براي آن زحمت كشيده شده باشد را مي‌دانند. بهتر است براي پست‌ها و استوري‌ها قالب معيني در نظر بگيريد كه منحصر به كسب‌وكار شما باشد.

چيدن يك استراتژي درست مهمترين اقدام براي بازاريابي‌ست اين استراتژي شامل نقشه‌اي از صفحه شما براي توليد محتوا و تبليغ در ديگر صفحات اينستاگرام است، براي راحتي بيشتر يك جدول تقويمي كه سه ستون(مشابه صفحه اينستاگرام) دارد درست كنيد و تعيين كنيد كه در هر مربع (پست) چه محتوايي جاي مي‌گيرد، محتوا چه شكلي دارد، در چه روزي تبليغ خواهيد كرد و چه كپشني براي محتوا خواهيد نوشت.

اگر قصد تبليغ صفحه خود را داريد، فراموش نكنيد كه اين تبليغ با بيلبوردهاي سطح شهر متفاوت است پس براي اين كار در مورد مخاطب، هدف و فردي كه براي تبليغ به آن مراجعه مي‌كنيد فكر كنيد.

آپديت‌ها و امكانات جديد اينستاگرام را بدانيد و از آن‌ها استفاده كنيد، اين موضوع نشان مي‌دهد كه شما براي رضايت مخاطب تلاش مي‌كنيد و سعي در ايجاد محتوا جديد و ناب داريد.

استراتژي بازاريابي اينستاگرام

همان‌طور كه گفتيم چيدن استراتژِي مهمترين قدم در اينستاگرام ماركتينگ است، براي اين كار بايد ابتدا موارد زير را در نظر بگيريد:

اهداف خود براي بازاريابي اينستاگرام را بچينيد، اهداف مي‌تواند معرفي محصول، ارجاع به سايت فروشگاهي براي خريد و يا معرفي كسب‌وكار از طريق توليد محتوا باشد و هر هدف نياز به محتوا و عملكردي متفاوت دارد.

مخاطبان خود را مشخص كنيد؛ وقتي مخاطبان كسب‌وكارتان را بشناسيد، خود را به جاي آن‌ها قرار دهيد و نيازها‌شان را دريابيد محتوايي توليد مي‌كنيد كه مخاطب ارتباط بيشتري با آن برقرار مي‌كند و ترغيب به خريد يا دنبال كردن شما مي‌شود. سن، مكان، جنسيت، سطح درآمد، علايق و نياز مخاطب را در نظر بگيريد.

رقبا خود را بشناسيد؛ قرار نيست تمام اقدامات شما در راستاي اقدامات رقيبان‌تان باشد، صرفا مي‌خواهيد فرصت‌هايي كه از دست دادند و نقاط ضعف آن‌ها را پيدا كنيد و آن‌ها را در صفحه خود پوشش دهيد.

برند خود را منحصر به فرد كنيد، هر استوري، پست و محتوايي كه منتشر مي‌كنيد بايد نمايان‌گر كسب‌وكار شما باشد، گذاشتن محتوا رندوم، بدون شكل و قالب معين مخاطب را گيج كرده و از صفحه شما دور مي‌كند.

فالورهاي‌تان را بسازيد، جذب مخاطب واقعي بسيار سخت است، بايد محتوا مفيد درست كنيد، با آن‌ها ارتباط برقرار كنيد، هر روز نياز به ايده جديد داريد اما اين مخاطبان بسيار راحت‌تر از مخاطبان غيرواقعي(خريدني) تبديل به مشتري خواهند شد.

آخرين اقدام شما تبديل دنبال‌كننده‌ها به مشتري و سپس مشتري وفادار است تخفيف‌ها، مناسبت‌ها، چرايي نياز مشتري به محصول شما و اين‌گونه اقدامات براي شما مشتري ايجاد مي‌كند.

فكر نكنيد چيدن استراتژي كاري فوق تخصصي و عجيب است، يك كاغذ برداريد و تمام موارد بالا را در آن يادداشت كنيد، خواهيد ديد كه داشتن يك برنامه، تا چه حد عملكرد اينستاگرامي شما را بهبود مي‌بخشد.

اصول بازاريابي در اينستاگرام

براي اين‌ كه بتوانيد حداكثر استفاده را از اينستاگرام كنيد بايد با اصول اينستاگرام ماركتينگ و جزئيات آن آشنا باشيد:

به ظاهر صفحه خود اهميت دهيد: در اينستاگرام، ظاهر همه چيز است؛ بيو صفحه، تصوير پروفايل، هايلايت‌ها، لينك سايت، تلفن، آدرس و ايميل خود را ثبت كنيد، هر چه بيشتر از امكانات اينستاگرام استفاده كنيد، حرفه‌اي‌تر و قابل اعتمادتر به نظر مي‌آييد.

در زمان مناسب پست بگذاريد: در قسمت insight صفحه خود مي‌توانيد بفهميد كه مخاطبان شما چه زمان آنلاين هستند، كه معمولا بين ساعت ۷ تا ۹ بعد از ظهر است.

محتواي منحصر به فرد توليد كنيد: اگر در تلگرام كانال داريد يا در بلاگ سايت نيز محتوا منتشر مي‌كنيد، سعي كنيد براي اينستاگرام محتوايي متفاوت از آن‌ها توليد كنيد كه با توجه به امكانات و مخاطبان اينستاگرام باشد.

محتوا توليد شده توسط كاربر را جدي بگيريد: UGC همان محتواي توليد شده توسط كاربر است كه يا در حال استفاده از محصول شماست يا معرفي آن. اين محتوا بيشترين اعتماد را در مخاطبان ديگر ايجاد مي‌كند.

با مخاطب ارتباط برقرار كنيد: در دايركت‌ها، كامنت‌ها و سوالات استوري با مخاطب خود ارتباط برقرار كنيد، البته سعي كنيد زياد صميمي نشويد تا حس ناامني در مخاطب ايجاد شود.

از insights اينستاگرام استفاده كنيد: صفحات تجاري اينستاگرام گزينه‌اي به نام insight دارند كه كمك زيادي به استراتژي‌هاي بلند مدت شما مي‌كند، مثل جنسيت مخاطبان، زمان آنلاين بودن، تعداد مراجعه به سايت از طريق صفحه، تعداد افرادي كه از طريق يك پست يا استوري فوروارد شده به صفحه شما آمده‌اند، تعداد افرادي كه پست شما را ذخيره كرده‌اند و اطلاعاتي از اين دست. اين آمار را به شكل هفتگي و ماهانه بررسي كنيد تا ببينيد استراتژي‌هاي شما تا چه حد موثر است و چه تغييراتي نياز دارد.

روش‌هاي بازاريابي در اينستاگرام

دو روش كلي براي بازاريابي در اينستاگرام وجود دارد:

تبليغ در صفحات اينستاگرام با فالور بالا: سلبريتي‌ها، اينفلوئنسرها، كسب‌وكارهاي مكمل و مشابه، صفحات سرگرمي و مواردي از اين دست، به شكل پست و استوري تبليغ شما را قبول مي‌كنند؛ اين روش با نام اينفلوئنسر ماركتينگ نيز شناخته مي‌شود. البته براي اين كه اين تبليغات موثر واقع شود، صفحه اينستاگرامي شما نيز بايد حرفه‌اي و قابل اعتماد باشد.

بازاريابي در صفحه اينستاگرام كسب‌وكار خود: اين نوع بازاريابي كه نياز به وقت و انرژي زيادي دارد، بسيار تاثير گذار است. صفحه اينستاگرام كسب‌وكار شما در واقع مغازه شماست كه بايد هر روز به آن رسيدگي كنيد و اگر محصول، محتوا، ويترين و استراتژي خوبي داشته باشيد مانند يك مغازه خوب، خود به خود محبوب خواهيد شد اما نياز به زمان داريد.

صفحه اينستاگرام شما مي‌تواند فروشگاه شما باشد يا محلي براي معرفي محصول و خدمات شما يا صرفا مجله و محتواي مفيدي براي جذب غير مستقيم مخاطب به سوي شما.

مزاياي اينستاگرام ماركتنيگ براي كسب‌وكارها

اگر هنوز براي صرف وقت و هزينه براي صفحه اينستاگرام خود مردد هستيد، شايد دانستن موارد زير براي تصميم‌گيري شما تاثيرگذار باشد، فراموش نكنيد كه حتي اگر تصميم خود را گرفته‌ايد نيز بايد با جزئيات آن آشنا باشيد:

معرفي برند و آگاهي‌بخشي در مورد آن: اينستاگرام فضايي در اختيار شما مي‌گذارد تا برند يا فروشگاه خود را در چشم ديگران به نمايش گذاريد و در واقع آن را ثبت كنيد. حتي اگر تعداد دنبال‌كننده‌هاي شما زياد نباشد باز هم ثبت برندتان در اينستاگرام، معرفي خوبي براي كسب‌وكارتان محسوب مي‌شود.

افزايش رتبه SEO در گوگل: وقتي صفحه خود را اينستاگرام ثبت كنيد، امكان اين وجود دارد كه افراد با جستجو نام يا هشتگ‌هاي شما، صفحه‌تان در اينستاگرام را ببينند و مشتري شما شوند.نحوه كامل هشتگ گذاري در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ تدريس شده است.

ارتباط مستقيم با مخاطبان: پيش از محبوبيت اينستاگرام، فروشگاه‌هاي آنلاين در تلگرام، واتساپ و يا از طريق تماس تلفني با مخاطبان خود آن‌ هم به شكل جزئي در ارتباط بودند اما با ايجاد اكانت اينستاگرام مي‌توانيد با مخاطب خود ارتباط برقرار كنيد و علاوه بر ايجاد اعتماد، سوالات و مشكلات آن‌ها را در مورد محصول خود رفع كنيد.

تسلط بيشتر بر برند: در حال حاضر كه استفاده از اينستاگرام گسترده شده، ايجاد حساب براي كسب‌وكار قدرت و اعتبار بيشتر به شما مي‌دهد، حتي اگر محتوا زيادي در آن توليد نكنيد. در واقع نشان‌دهنده تسلط برند شما بر تمام پلتفرم‌هايي‌ست كه مخاطبان در آن جا حضور دارند.

كاهش هزينه‌ها: اگر قصد تبليغ و يا بازاريابي داشته باشيد، روش‌هايي مثل تبليغات تلويزيوني، بيلبوردهاي سطح شهر، پخش و چسباندن تراكت هزينه بسياري بر دوش شما خواهد گذاشت، در حالي كه بازاريابي در اينستاگرام هزينه چندان زيادي ندارد اما تلاش و ممارست بيشتري مي‌طلبد و تاثيرگذاري آن زمان‌بر است.

محلي براي به اشتراك گذاشتن جزئيات: اگر صفحه اينستاگرام نداشته باشيد چطور مي‌خواهيد روند توليد محصول، معرفي اعضاي تيم، داستان كسب‌وكار و مواردي از اين دست را منتشر كنيد طوري كه مخاطبان آن را ببينند و براي ديگران نيز بفرستند؟ اينستاگرام فضاي بسيار مناسبي براي اين مطالب است.

اطلاع‌رساني همگاني: از طريق صفحه اينستاگرام خود مي‌توانيد در مورد تخفيف‌ها، محصولات جديد، روند پيشرفت، اتفاقات مهم، برندگان قرعه‌كشي و مواردي از اين دست اطلاع‌رساني كنيد.

پشتيباني و خدمات مشتريان: اگر در صفحه اينستاگرام خود خدمات پشتيباني ارائه دهيد، خواهيد ديد كه چه تعداد افراد در مورد محصولات شما نياز به شفاف‌سازي و حل مشكل دارند در حالي كه بدون صفحه اينستاگرام، افراد ممكن است از سوال‌كردن يا دريافت خدمات منصرف شوند.

با وجود ۲۵ ميليون كاربر فعال اينستاگرام در ايران، نمي‌توان تاثير اين شبكه اجتماعي بر ذهن، نحوه زندگي و تصميم‌گيري افراد را ناديده گرفت، محيطي كه تا سال‌ها قبل جايي براي به اشتراك گذاشتن تصاوير روزمره افراد بود حالا به بخشي از زندگي اصلي آن‌ها تبديل شده و قدرت و دسترسي زيادي پيدا كرده‌است.

متدهاي جديد بازاريابي و اينستاگرام ماركتينگ بر ارتباط موثر با مخاطبان تاكيد دارد تا بتواند علاوه بر اقناع آن‌ها براي خريد، مخاطبان را تبديل به مبلغ آن‌ها و سپس مشتريان وفادار كند. پس اگر تا الان براي كسب‌وكارتان صفحه اينستاگرام نداشتيد يا استراتژي نچيده بوديد الان وقت چيدن استراتژي است، براي راحتي اين كار مي‌توانيد از متخصص آن كمك بگيريد. براي اطلاعات بيشتر در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال شركت نماييد.

 

منبع: يكتانت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.