آشنايي با ۴ تكنيك بازاريابي محتوايي ويژه كسب‌وكارهاي B2B

آشنايي با ۴ تكنيك بازاريابي محتوايي ويژه كسب‌وكارهاي B2B

بازاريابي اينترنتي در طول سال‌هاي اخير، تغييرات قابل توجهي داشته است.شما ديگر متخصصان بازاريابي آنلايني را كه از روش‌هاي قديمي براي بازاريابي استفاده كنند كمتر پيدا خواهيد كرد مخصوصا در بازار كسب‌وكارهاي B2B.

 

بازاريابي B2B فرايند ارتقاء يك كسب و كار به مشاغل ديگر است و كمپين‌هاي بازاريابي B2B از انواع تكنيك‌هاي تبليغاتي براي توسعه روابط با مشتريان، ايجاد آگاهي از نام تجاري برند استفاده مي‌كنند، مانند: برنامه‌ريزي محتوا ، بازاريابي ايميلي ، تبليغات هدفمند، استفاده بهينه از بسترهاي مختلف شبكه‌هاي اجتماعي و بهينه‌سازي موتورهاي جستجو.

چرا بازاريابي B2B؟

به عبارتي B2B به نوعي از بازاريابي نياز دارد كه به صورت مستمر مورد ارزيابي و آزمون و خطا قرار گيرد چرا كه در هر نوع از كسب‌وكاري، چرخه فروش متفاوت است. اين بدان معناست كه روش‌هاي بازاريابي بايد با توجه به مخاطب و شخصيت خريدار سفارشي شوند.

اينجاست كه بازاريابي محتوايي مطرح مي‌شود زيرا به بازاريابان B2B كمك مي‌كند تا در بازه زماني پيش‌بيني شده به اهداف خود بهتر برسند. يكي ديگر از دلايلي كه بازاريابي محتوايي براي صاحبان مشاغل B2B عالي عمل مي‌كند اين است كه به ميزان زيادي فروش را آسان‌تر مي‌كند.

بازاريابي محتوايي B2B به اين شركت‌ها اجازه مي‌دهد تا بدون استفاده از هيچ روش پيچيده‌اي، با مشتريان بالقوه تعامل داشته باشند و از آنجايي كه مشتريان بيشتري بر نوع پيام‌هاي بازاريابي دريافتي خود كنترل كامل دارند، بازاريابي محتوايي B2B كاملاً منطقي است. علاوه بر اين ، ايجاد/توزيع محتواي مفيد ، سودمند و موثر مي‌تواند به توسعه كسب و كار شما در بلند مدت كمك كند.

بازاريابي محتوايي B2B در مقابل B2C

بازاريابي محتواي B2B پديده جديدي نيست. بسياري از بازاريابان B2B هستند كه به طور منظم از بازاريابي محتوايي استفاده مي‌كنند. با اين حال ، هنوز هم ، تعداد قابل توجهي از شركت‌ها نتوانسته‌اند با بازاريابي محتوايي B2B نتايج دلخواه خود را به دست آورند.

 

چرا؟ زيرا آنها تفاوت بازاريابي محتواي B2C با B2B را درك نمي‌كنند. بزرگترين دليل تفاوت آنها در طرز فكر مشتريان بالقوه و نحوه انجام تجارت آنها است و اين بدان معناست كه اولويت‌هاي متفاوتي دارند.

 

بر خلاف مخاطبان B2B ، مشتريان B2C به دنبال معاملات بزرگ نيستند و مي‌خواهند از خريد خود اطمينان حاصل كنند. آنها دوست دارند تصميم به خريدي آگاهانه بگيرند تا مطمئن شوند كه روي محصول مناسبي سرمايه گذاري مي‌كنند. مشتريان B2B انگيزه‌ها و دلايل كاملاً متفاوتي براي خريد دارند و اين بايد در تلاش‌هاي بازاريابي محتوايي شما منعكس شود. به خاطر داشته باشيد كه هر مخاطبي متفاوت است ، و نيازهاي آنها نيز متفاوت است. بنابراين تفاوت بين بازاريابي محتواي B2B و B2C فراتر از ايجاد محتوا است. با اين حال ، اگرچه بازاريابي محتواي B2B تفاوت عمده اي با بازاريابي محتواي B2C دارد ، اما شباهت‌هايي را نيز با يكديگر دارند و اين اهميت توليد محتواي مستمر و جذاب را با رويكرد مخاطب محور بيشتر مي‌طلبد.در ادامه 4 تاكتيك آمده است اما براي يادگيري بيشتر مي توانيد در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.

 

تاكتيك شماره 1: داستان‌هاي جذاب بگوييد.

وقتي به بازاريابي محتوايي B2B فكر مي‌كنيد ، به اين فكر كنيد كه در رويكرد خود حرفه‌اي باشيد تا مشتريان خود را تحت تأثير قرار دهيد. اگرچه اين تا حدي خوب است ، اما هرگز نبايد زياده روي كنيد. سه پيشنهاد زير به شما كمك خواهند كرد تا در اين نوع از بازاريابي، داستان برند خود را بهتر تعريف كنيد:

 

محتواي خود را به اندازه‌اي ساده كنيد كه براي مخاطب قابل درك باشد. از پرداختن به اصطلاحات غير ضروري خودداري كنيد زيرا ممكن است براي مشتريان شما گيج كننده باشد.

حرفه اي و در عين حال كاربرپسند باشيد.

يكي از راه‌هاي ارتباطي مخاطبان با محتواي شما تمركز بر روايت داستان است. زيرا يك داستان خوب قبل از فروش مي‌آيد تا مخاطب را ترغيب به خريد كند.

 

ما به عنوان انسان به طور طبيعي با داستان ارتباط برقرار مي‌كنيم و داستان‌ها اين قدرت را دارند كه مشتريان احتمالي شما را ترغيب به خريد كنند. به ياد داشته باشيد ، حتي اگر بازاريابي محتوايي B2B بر تجارت متمركز است ، شما افراد واقعي را هدف قرار مي‌دهيد. اين افراد متخصصاني هستند كه مانند شما وظيفه اداره يك كسب‌وكار و تصميم گيري روزانه را بر عهده دارند. گفتن داستان‌هايي كه از نظر احساسي با مشتريان B2B شما ارتباط برقرار مي‌كند ، نه تنها شما را انساني‌تر نشان مي‌دهد بلكه به محتواي شما مزيت رقابتي مي‌دهد.آموزش كامل محتوا نويسي در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ امده است.

تاكتيك شماره 2: از وبلاگ‌نويسي فراتر برويد.

ايجاد يك استراتژي بازاريابي محتوايي موفق B2B همه موارد را در جهت تنوع بخشيدن به تلاش‌هاي شما در نظر مي‌گيرد. ممكن است يكي از رايج‌ترين روش‌هاي بازاريابي محتوايي شما وبلاگ نويسي باشد، اما به سادگي كافي نيست. مطمئناً وبلاگ نويسي بسيار موثر و نتيجه‌بخش هم خواهد بود.

با اين حال ، اگر واقعاً مي‌خواهيد از بازاريابي محتوا حداكثر استفاده را ببريد ، ترافيك ارگانيك خود را افزايش دهيد و براي بازگشت سرمايه، بايد بيشتر از يك وبلاگ معمولي فراتر برويد.

شما بايد رويكرد متفاوتي را اتخاذ كنيد و شايد قالب‌هاي مختلف محتوا را به گونه‌اي اعمال كنيد كه رقباي شما انجام نمي‌دهند

در ادامه سه ايده زير به شما كمك خواهند كرد تا در اين نوع از بازاريابي، فراتر از پست هاي وبلاگ گام برداريد:

الف) ايجاد اينفوگرافيك آموزنده و در عين حال جذاب

بازاريابي محتواي B2B فقط شامل توليد و ترويج محتواي نوشته شده نيست بلكه بايد با استفاده از انواع محتوا بتوانيد مخاطب را براي استفاده از خدمات خود ترغيب كنيد.

از آنجا كه فضاي آنلاين هم به سمت يادگيري بصري در حركت است، ايجاد اينفوگرافيك‌هايي كه درك آنها آسان‌تر باشد امكان  اشتراك‌گذاري آنها نيز بيشتر است و منطقي به نظر مي‌رسد. مطالعات نشان داده است كه افراد در رويارويي با محتوا تصويري، پردازش ذهني بيشتري را خواهند داشت.

ب) استفاده از قدرت محتواي ويدئويي

مطمئناً ، محتواي بصري مي‌تواند به شما در ايجاد تعامل بهتر با مخاطبان كمك كنداما براي دستيابي به نتايج مناسب ، بايد آن را به درستي انجام دهيد.

 

يكي از بهترين انواع محتواي بصري براي استفاده از محتواي ويدئويي تعاملي است البته نه هر ويدئويي ، بلكه فيلم‌هاي آموزنده با كيفيت بالا و سرگرم‌كننده! اما چرا؟ پاسخ ساده است چون رقابت كمتري بين شركت‌هاي B2B به چشم مي‌خورد و بناباين مي‌توانيد با استفاده از اين محتوا، تمايز ويژه‌اي را ايجاد كنيد.ويدئو ماركتينگ به صورت كامل در دوره بازاريابي ديجيتال قابل يادگيري است.

 

براي شروع ، تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه دريابيد چه نوع ويدئويي با نام تجاري شما و همچنين مخاطبان هدف شما مطابقت دارد. شما مي توانيد در مورد هر چيزي (راهنما ، مصاحبه ، آموزش ، پرسش و پاسخ و غيره) فيلم تهيه كنيد ، به شرط اينكه ارزش افزوده‌اي براي مخاطب داشته باشد. در اين مسير با كمي آزمايش و خطا مي‌توانيد به نتيجه دلخواه برسيد.

 

 

 

ج) برنامه‌ريزي و اجراي وبينارهاي كاربردي

وبينارها (سمينارهاي آنلاين) روشي قدرتمند براي آموزش مخاطبان هدف ، ايجاد اعتماد و ترغيب آنها به خريد و يا همراهي است. دليل اين كه وبينارها بخش مهمي از بازاريابي محتواي B2B را تشكيل مي دهند اين است كه به خوبي با اهداف B2B تركيب مي‌شوند.

 

تاكتيك شماره 3: بر شخصي‌سازي تمركز كنيد.

مهم نيست در چه زمينه اي فعاليت مي‌كنيد ، مخاطبانتان هميشه از تلاش شما براي شخصي‌سازي تجربه خود قدرداني مي‌كنند.

مردم دوست ندارند در يك گروه كلي قرار بگيرند. همه ما مي‌خواهيم به هر طريقي كه شده احساس انحصاري و خاص بودن را داشته باشيم. تعجب آور نيست كه ما دوست داريم تلفن هاي هوشمند ، لپ تاپ ها و غيره خود را شخصي‌سازي كنيم ، پس چرا بايد در توليد محتوا شرايط متفاوت باشد؟

به منظور استفاده حداكثري از تلاش هاي بازاريابي محتوايي B2B ، بسيار مهم است كه شركت شما روي شخصي سازي تمركز كند. اين روش نه تنها نام تجاري شما را از بقيه متمايز مي‌كند ، بلكه پايه و اساس ايجاد رابطه با مخاطبان هدف شما را نيز برقرار خواهد كرد.

سه ايده زير به شما كمك خواهند كرد تا در اين نوع از بازاريابي، در مسير شخصي‌سازي محتوا، موفق‌تر عمل كنيد:

الف) شخصي سازي بر اساس بخش

هرچه يك محتوا مرتبط تر و هدفمندتر باشد ، به دفعات بيشتري اشتراك‌گذاري خواهد شد. به عبارتي، وقتي شخصي‌سازي بر اساس دسته‌بندي انجام مي‌دهيد ، اين فرصت را داريد كه محتواي مناسب را به گروه مناسب از مشتريان/مشتريان بالقوه ارسال كنيد.

نمونه‌اي از دسته‌بندي:

تبليغات ويدئويي در اپليكيشن كافه بازار!

تبيغات ويدئويي كافه بازار به شما كمك مي‌كند تا كمپين تبليغات ويدئويي خود را به 40+ ميليون كاربر اپليكيشن بازار نمايش دهيد و آگاهي از برند و تعداد نصب اپليكيشن خود را افزايش دهيد.

عنوان شغلي

زيربخش مربوط به عنوان شغلي

نوع صنعت كنوني

سن

جنسيت

موقعيت جغرافيايي

 

اگر به تيم نويسنده محتوا دسترسي نداريد ، مي توانيد 20٪ محتوا را سفارشي كنيد و 80 درصد باقيمانده آن را رها كنيد ، زيرا مربوط به همه است. به اين ترتيب ، مي‌توانيد در وقت خود صرفه جويي كرده و محتوا را براي چند بخش مختلف ايجاد كنيد و در نتيجه نرخ تبديل كلي را بهبود ببخشيد.

ب) شخصي‌سازي توسط پرسونا

در حالي كه شخصيت‌ها در فرآيند بازاريابي، بسيار قدرتمند هستند اما به سختي توسط شركت‌هاي B2B از قدرت آن‌ها استفاده مي‌كنند. هميشه اين موضوع را در نظر بگيريد كه چه نوع محتوايي را براي چه كساني ايجاد مي‌كنيد. اين موضوع نه تنها كيفيت محتوا را بهبود مي‌بخشد، بلكه بازده سرمايه‌گذاري بهتري را براي شما به ارمغان مي‌آورد.پرسوناي مخاطب را چگونه به دست بياوريم؟جواب اين سوال در دوره ديجيتال ماركتينگ است.

ج) شخصي‌سازي مرحله‌اي

چقدر مشتريان خود را مي‌شناسيد؟ مهمتر از همه، چقدر از سفر آن‌ها مطلع هستيد؟ اگر در حال نقشه برداري از سفر مشتري خود هستيد ، عالي است. اگر نه ، بايد همين حالا اين كار را شروع كنيد.

زيرا به شما كمك مي‌كند تا براي هر مرحله از اين سفر محتواي مفيد و مرتبط ايجاد كنيد و اين امر تلاش‌هاي بازاريابي محتوايي B2B شما را قوي‌تر مي‌كند.

 

تاكتيك شماره 4: معيارهاي خود را دنبال و به طور مداوم پيشرفت كنيد.

بازاريابي محتواي B2B چيزي نيست كه بتواند به دلخواه روشن و خاموش شود بلكه فرآيندي است كه بايد با آزمايش‌هاي منظم به آن متعهد باشيد.

زمان‌هايي پيش مي‌‎آيد كه تلاش‌هاي شما ممكن است نتايج مطلوبي را براي شما نداشته باشد. به جاي اينكه اين امر را يك شكست تلقي كنيد، بايد آن را به عنوان فرصتي براي درك مخاطبان مورد نظر و نيازهاي آنها ببينيد. در ابتدا ، بيشتر نتايج منفي را مشاهده خواهيد كرد تا مثبت، اما هنگامي كه شروع به آزمايش انواع مختلف محتوا و سبك‌هاي متنوع مي‌كنيد ، ديگر به مفروضات وابسته نخواهيد بود.

 

وقتي موفقيت/شكست بازاريابي محتوايي خود را دنبال مي كنيد ، به دو هدف مهم دست مي يابيد:

از تكرار اشتباهات مكرر اجتناب مي كنيد.

شما يك استراتژي محتوا ايجاد مي‌كنيد كه مخاطبان هدف شما به آن متصل مي‌شوند.

با گذشت زمان مي‌توانيد معيارهاي خود را بهتر بشناسيد و استراتژي‌هايي را تدوين كنيد كه در واقع به رشد كسب و كار شما كمك مي‌كنند. نكته كليدي براي به دست آوردن نتايج سازگار با بازاريابي محتوا اين است كه آنچه را كه به كار شما نمي‌آيد حذف كنيد و بر آنچه كه مفيد است تمركز كنيد.

آيا برنامه بازاريابي محتوايي B2B داريد؟

 

اكنون كه مي‌دانيد براي داشتن يك استراتژي بازاريابي محتوايي قوي براي شركت B2B خود چه چيزهايي لازم است ، آيا اين عناصر شامل كسب‌وكار شما مي‌شود؟

 

شايد شما فقط بايد چند مورد را تغيير دهيد يا شايد نياز به بازنگري مجدد با يك استراتژي جديد داشته باشيد تا اين موفقيت را براي خود رقم بزنيد.

 

منبع: تپسل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.