هرآنچه لازم است درباره مباني بخشبندي كاربران بدانيد.
بخشبندي بازار يك فرآيند قدرتمند است زيرا مخاطبان شما را به گروههاي مختلف دستهبندي ميكند و شما ميتوانيد بر پايه شاخصهاي هر گروه بهطور هدفمند و موثر بازاريابي انجام دهيد. مبناي هدفگذاري هر يك از اين گروهها ميتواند عوامل مختلفي باشد؛ مثلا چالشهايي كه اعضا با آن مواجه هستند و يا نحوه پاسخگوييشان به تلاشهاي بازاريابي شما. اين موارد ميتواند صفات بارز هر دسته را مشخص كند و مسير بازاريابي شما را هموار سازد. موثرترين روش براي تعيين ويژگيهايي كه بايد براي گروهبندي مخاطبان خود از آنها استفاده كنيد، استفاده از مباني بخشبندي است.
در اين مطلب شما را با تعريف مباني بخشبندي كاربران، چگونگي اعمال اين روش در كسبوكار خود و نحوه استفاده همزمان از چندين مباني بخشبندي آشنا ميكنيم.
پايههاي بخشبندي كاربران در بازاريابي
در بخشبندي كاربران در بازاريابي، فرض بر اين است كه تمامي مشتريان شما منحصربهفرد هستند و ميتوان آنها را بر اساس ويژگيهاي مشترك دستهبندي كرد. اين ويژگيها يا صفات تقريبا هميشه در پنج دسته قرار ميگيرند كه به عنوان مبنا و پايههاي بخشبندي شناخته ميشوند. در ادامه اين پنج قسمت را مرور ميكنيم.
مزاياي استفاده از مباني بخشبندي كاربران در بازاريابي
با استفاده از مباني بخشبندي كاربران در بازاريابي، فرصتهاي پيشرفت و بهبود اين فرآيند فروش براي شما محيا ميشود. مواردي نظير:
بازاريابي موثر محصولاتتان
توسعه بازاريابي هدفمند و فروش
شناخت زمينههاي توسعه محصول
نشان دادن راههاي حل چالشها، به مخاطبان هدف
مباني بخشبندي كاربران در عمليات بازاريابي
عمليات بازاريابي عبارت از افراد، فرآيندها و تكنولوژيهايي است كه استراتژي كلي بازاريابي يك شركت را تقويت ميكند و از اين راه، شانس موفقيت آن را افزايش ميدهد.
در مسير بازاريابي، استراتژي داده، پيادهسازي و گزارشدهي تيم بازاريابي ميتواند پل ارتباطي ميان ليدها و مخاطبان را با پايگاههاي بخشبندي كاربران شما برقرار كند. اين به معني تاثير استراتژيها بر مشتريان هدف و همچنين استفاده از گزارشها و معيارها براي رديابي موفقيت شما در بازاريابي براي مخاطبانتان است.
در نتيجه اين عمليات، تيم بزرگ بازاريابي شما به بخشهاي بازاريابي سازمانيافته بيشتر، اطلاعات تماس، گزارشها و معيارهاي مرتبط بيشتري دسترسي خواهد داشت. اين بدان معناست كه تجربه مشتري بهتري رقم ميخورد و اعضاي بيشتري به مخاطبان اصلي شما تبديل ميشوند.در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ صفر تا صد بخش بندي بازار تدريس شده است.
اكنون وقت آن است كه پنج مبناي اصلي در بخشبندي كاربران و تعاريف آنها بپردازيم.
بخشبندي روانشناختي به ويژگيهاي روانشناختي افراد اشاره دارد. اين ويژگيها شامل شيوه زندگي و الويتهاي مخاطان شما و علت برگزيدن اين شيوهها ميشود. همچنين فعاليتها، علايق و نظرات آنان نيز در ميان اين صفات جاي ميگيرد.
بخشبندي جمعيتي به توصيف آماري و ويژگيهاي اقتصادي و اجتماعي مخاطبان شما برميگردد. صفاتي كه شامل سن، تحصيلات، جنسيت، وضعيت تاهل، درآمد و وضعيت اشتغال ميشود.
بخشبندي جغرافيايي اشاره به موقعيت مكاني مخاطبان دارد. اين موقعيت مكاني ممكن است محل اقامت يا محل كار آنان باشد. شما ميتوانيد وسعت اين بخشبندي را بيشتر يا كمتر كنيد. مثلا مخاطبان را بر اساس قاره، كشور، ايالت و يا بر اساس شهر و محله گروهبندي كنيد.
بخشبندي فيرموگرافيك درباره ويژگيهاي شركتهاست و براي شركتهاي B2B كه درحال توسعه مباني بخشبندي كاربران خود هستند، مفيد است. اين بخشبندي محدود به اندازه، نوع صنعت و يا موقعيت مكاني نيست.
بخشبندي رفتاري به اقدامات، عادات و تعاملات گروهي از مخاطبان مربوط ميشود. اين بخشبندي به نوع جمعيتي كه پيش از اين گفته شد شباهت دارد. اما در بخشبندي رفتاري نسبت به بخشبندي جمعيتي، به عادات خريدار بيشتر و عميقتر توجه ميشود.
به عنوان مثال بخشبندي رفتاري درباره فوايدي كه فرد از خريد و استفاده يك محصول به دست آورده، بينشي دروني براي شما فراهم ميكند. همچنين شما را در مورد چگونگي تبديل شدن افراد به مشتري، آگاه ميسازد.
شما ميتوانيد به طور همزمان از مجموعهاي از موارد بخشبندي كه در بالا توضيح داده شد استفاده كنيد يا اصلا تمامي آنها را به كار ببريد. نكته ديگر هم اين است كه اگر يكي از مباني بخشبندي را به كار گرفتيد، مجبور نيستيد تا انتها از همان شيوه استفاده كنيد. در طول زمان ممكن است نحوه دستهبندي مخاطبان هدف خود را تغيير دهيد و برخي از آنها را به يك گروه اضافه يا از گروهي ديگر حذف كنيد.براي يادگيري كامل بخش بندي مشتريان در فضاي ديجيتال در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.
پيش از شرح نحوه استفاده همزمان از مباني بخشبندي، ابتدا بهتر است بدانيد چرا به استفاده از چند مورد نياز داريد.
لزوم استفاده همزمان از چند نوع بخشبندي كاربران
كسبوكارها از چند نوع بخشبندي كاربران كه گاهي به آن بازاريابي چندبخشي هم گفته ميشود، استفاده ميكنند زيرا محصول يا خدماتي كه ميفروشند به طرق مختلف بهوسيله مخاطبان هدفشان مورد استفاده قرار ميگيرد.
براي مثال عمده مشتريان كسبوكاري كه تيشرتهاي بازي تنيس را ميفروشد كساني هستند كه تنيس بازي ميكنند، اما مشتريان اين برند ممكن است فراتر از اين افراد هم باشد و مثلا كساني كه فعاليتهاي ورزشي ديگري نظير دويدن انجام ميدهند هم از اين محصول خريداري ميكنند. بنابراين براي پيدا كردن بازار هدف بزرگتر بايد گروههاي بزرگتري را مورد هدف تبليغات قرار داد.
علاوه بر اين، استفاده همزمان از انواع بخشبندي معمولا به وسيله كسبوكارهايي صورت ميگيرد كه چند محصول يا خدمات مختلف را ميفروشند. مثلا شركتي كه دامنهاي مخصوص ورزش تنيس را ميفروشد، راكتهاي تنيس و كفشهاي مخصوص اين بازي را نيز ميفروشد. مشترياني كه دامن تنيس را ميخواهند و آنهايي كه به دنبال خريد راكت يا كفش تنيس هستند بايد به شيوههاي متفاوتي مورد هدف تبليغات اين برند قرار بگيرند. خصوصا اگر اين محصولات بهطور جداگانه مخصوص به خانمها، آقايان و كودكان باشد.
نحوه استفاده همزمان از مباني بخشبندي كاربران
وقتي بهطور همزمان از چند مورد از انواع بخشبندي كاربران استفاده ميكنيد، نسب به افرادي كه مخاطبان هدف شما هستند شناخت بيشتري پيدا ميكنيد و ميتوانيد بهطور موثرتري آنها را مورد هدف تبليغات خود قرار داده و نيازها و انتظارات آنان را بهتر برآورده كنيد. در نتيجه تمام اين كارها، تعداد افراد بيشتري از جامعه هدف شما به مشتري تبديل خواهند شد.
وقتي بهطور همزمان از چند نوع بخشبندي براي كاربران استفاده ميكنيد، چند نكتهاي كه در ادامه آورده شده را به خاطر داشته باشيد:
اينكه ميخواهيد براي مخاطبان منحصربهفردتان از كدام مباني بخشبندي استفاده كنيد را مشخص نماييد.
براي تشخيص و شناسايي گروههاي مختلف مشتريان با قسمتهاي داخلي بازاريابي و فروش همكاري كنيد تا مطمئن شويد بخشبندي تا حد ممكن دقيق و كارآمد انجام ميشود.
در صورت نياز، مباني بخشبندي كاربران را بازبيني و بهروز كنيد تا همراستا با رشد كسبوكارتان تكامل يابد.
در مورد بخشبندي كاربران از اعضاي تيم خود بازخورد بگيريد. همچنين ميتوانيد از مشتريان فعلي كه اخيرا «تبديل» (convert) شدهاند، نظرخواهي كنيد و از نظرات آنها در راه بازاريابي و تلاشهايتان براي هدفمندسازي روابط با مخاطبان استفاده كنيد.
استفاده از مباني پايهاي بخشبندي كاربران مزاياي زيادي دارد. با اين كار شما درك بهتري نسبت به مخاطبان خود پيدا ميكنيد، ميتوانيد ليدها (سرنخها) و مشتريان بالقوه خود را موثرتر مورد هدف قرار دهيد، در بازاريابي و فروش ميتوانيد مواردي را ايجاد كنيد يا پيشنهاداتي را ارائه دهيد كه در رفع نياز مخاطبان و مشتريانتان بيشترين كارايي را داشته باشند، ميتوانيد فرصتهاي بازاريابي و توسعه محصول را بهتر شناسايي كنيد و… . پس، براي رشد بيشتر كسبوكارتان، استفاده از مباني بخشبندي كاربران لازم و ضروري است. اگر كلماتي مثل ليد برايتان آشنا نيستند،مي توانيد با ديدن ويدئوهاي دوره ديجيتال ماركتينگ با مفاهيمي از اين دست بيشتر آشنا شويد.
منبع: تپسل
- چهارشنبه ۰۳ شهریور ۰۰ ۱۰:۰۹ ۲۳ بازديد
- ۰ نظر