۲۰ مزيت مهم بازاريابي با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي كه هر كسب‌و‌كاري بايد بداند(قسمت اول)

۲۰ مزيت مهم بازاريابي با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي كه هر كسب‌و‌كاري بايد بداند(قسمت اول)

بازاريابي با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي هم به استراتژي و هم به خلاقيت نياز دارد.

با اينكه اين موضوع به‌نظر غافلگير‌كننده مي‌آيد، اما نمي‌توان از اهميت آن چشم‌پوشي كرد. اينكه ۹۷درصد بازاريابان از رسانه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند و ۷۸درصد از مسئولان فروش با استفاده از رسانه‌هاي جمعي، نسبت به رقباي خود فروش بيشتري براي كسب‌و‌كارشان رقم مي زنند، اهميت دارد.

علاوه‌بر‌اين، مزاياي استفاده از رسانه‌هاي جمعي چيزي فراتر از افزايش ميزان فروش است.

البته همۀ كسب‌و‌كارها از مزاياي بازاريابي از طريق رسانه‌هاي جمعي مطلع نيستند، به‌طوري‌كه ۵۰درصد از كسب‌و‌كارهاي كوچك براي ارتقاي خود از رسانه‌هاي اجتماعي استفاده نمي‌كنند، كه اين عدد قابل توجهي است. اينكه ۲۵درصد از اين ميزان اصلاً برنامه‌اي براي استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي در آينده هم ندارند، موضوع نگران‌كننده‌تري است.

بين كساني كه مزاياي رسانه‌هاي اجتماعي را مي‌بينند (از آن استفاده مي‌كنند) و كساني كه تازه شروع به كار با آن كرده‌اند، به‌طور مشخص ارتباطي وجود ندارد.

اگر شما مانند گروه دوم هستيد، به خواندن ادامه دهيد؛ چون كم‌كم متوجه مي‌شويد كه بازاريابي به‌وسيلۀ شبكه‌هاي اجتماعي مي‌تواند به ساخت كسب‌و‌كار شما كمك كند.

برخي از مزايايي كه مي‌آموزيد:

گسترش آگاهي از برند شما: بازاريابي با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي محصول و هدف شما را راحت‌تر در معرض توجه عموم قرار مي‌دهد.

افزايش ترافيك سايت شما: با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي و مرتبط‌كردن آن با وب‌سايت خود، ترافيك شما به شكل چشمگيري افزايش مي‌يابد.

ارتقاي محصول و خدمات شما: اين دقيقاً همان دليلي است كه شما در بازاريابي سرمايه‌گذاري مي‌كنيد، درست است؟

استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي براي گسترش آگاهي از برند

 ۱. ايجاد شناخت از برند

ايجاد شناخت دربارۀ يك برند، يكي از اهداف مهم بازاريابي در هر كسب‌و‌كاري است؛ زيرا هر مصرف‌كننده‌اي دوست دارد چيزي را بخرد كه مي‌شناسد. خوشبختانه رسانه‌هاي اجتماعي، برند‌سازي را راحت‌تر و مؤثرتر كرده‌اند. رسانه‌هاي اجتماعي نسبت به رسانه‌هاي سنتي برتري دارند، چون مي‌توانند برند شما را سريع و راحت به مردم ارائه دهند. علاوه‌بر‌اين، باعث مي‌شوند مخاطبان، حتي زماني كه به فكر محصول شما نيستند، آن را ببينند.

 

نكته: به پروفايل و عكس توجه كنيد. يك راه عالي براي ايجاد شناخت از برند، قراردادن لوگو به‌صورت استراتژيك است. مطمئن شويد كه اين تكرارها زياد نيست و باعث حواس‌پرتي نمي‌شود. مطمئن شويد كه عناصر بصري برندتان به‌خوبي نمايش داده شده‌اند.

به صفحۀ توييتر نايك نگاهي بيندازيد. نايك توييتر خود را مرتب و تميز نگه مي‌دارد. آن‌ها برند خود را هم در تصوير پروفايل هم در عكس رويۀ صفحه (بدون اينكه غالب شود) قرار مي‌دهند. تصوير رويه، چون لوگوي نايك را با دويدن مرتبط مي‌كند، تأثيرگذارتر است.درباره چند و چون پروفايل و عكس در شبكه هاي اجتماعي به تفضيل در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال صحبت شده است.

 

 

۲. گفت‌وگوهايي حول برند ايجاد كنيد

استراتژي قوي بازاريابي با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي، مكالمه درمورد برند، محصول و الگوهاي شما را ايجاد مي‌كند.

نكته: مخاطبان خود را زماني كه در شبكه‌هاي اجتماعي نظر مي‌دهند، درگير كنيد. مطمئن شويد كه آن‌ها حس نمي‌كنند با يك ربات صحبت مي‌كنند تا حس بهتري به شركت شما داشته باشند. حس ارزشمندي به آن‌ها بدهيد.

بر توليد محتوايي كه به مكالمه منجر مي‌شود تمركز كنيد. برخي از اين راه‌ها عبارت‌اند از:

– ساير شركت‌هايي را كه در شبكه‌هاي اجتماعي شما هستند يا با آن‌ها كار مي‌كنيد نام ببريد.

– درمورد محصولتان درخواست بازخورد كنيد.

– سؤالات باز بپرسيد، سپس به مخاطبان اجازه دهيد كه پاسخ بدهند تا آن‌ها را درگير كنيد.

۳. ياد بگيريد چگونه به مخاطبان خود از طريق گوش‌دادن به رسانه‌هاي جمعي، وصل شويد

شنيدن اجتماعي، عمل پايش گفت‌وگوهاي اجتماعي حول موضوع‌هايي خاص است. اين كار به شما كمك مي‌كند كه بفهميد چه چيزي براي مخاطبان شما مهم است و روندهايي را كه گروه هدف شما دنبال مي‌كنند شناسايي كنيد. شما درمورد اينكه آن‌ها دقيقاً با چه چيزي سروكار دارند مي‌آموزيد و اين مي‌تواند به شما براي توليد محتوايي كه مدنظر آن‌هاست كمك كند. همچنين مي‌توانيد زبان و تن صدايي را كه مخاطبان شما از آن استفاده مي‌كنند، بشناسيد.

به برگر كينگ در توييتر نگاهي بيندازيد. آن‌ها براي اينكه خود را به مخاطبان جوانشان در توييتر نشان دهند، از همان كلمات عاميانۀ مخاطبانشان (به حالت خنده‌دار) استفاده مي‌كنند. اگر شما درمورد تن صدا و سبك مخاطبانتان مطمئن نيستيد، شنيدن رسانه‌هاي اجتماعي به شما كمك مي‌كند.

 

نكته: هر روز مقداري به رسانه‌هاي اجتماعي گوش دهيد و آن را به روتين روزانه تبديل كنيد و ببينيد مردم درمورد صنعت شما چه مي‌گويند. اگر مي‌خواهيد گوش‌دادن به رسانه‌هاي اجتماعي را گسترده‌تر كنيد، منشن را چك كنيد (ابزار ديگري از سايتشان را تبليغ مي‌كند).در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال به جزئيات چگونگي حضور در شبكه هاي اجتماعي پرداخته شده است.

۴. داستان برندتان را بگوييد.

استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي راه بسيار خوبي براي به‌اشتراك‌گذاري مأموريت برند و همچنين به‌اشتراك‌گذاشتن داستان‌هاست. داستان‌هاي مؤثر مي‌توانند تأثير زيادي بر تصوير برند شما داشته باشند. آن‌ها مي‌توانند ساده يا گسترده باشند و اين مسئله بستگي به اين دارد كه شما فكر مي‌كنيد كدام مؤثرتر است.

۵. با تحقيق دربارۀ مخاطبان، داده‌هايي را براي پيشرفت جمع‌آوري كنيد.

تحقيق دربارۀ مخاطبان شبيه شنيدن اجتماعي است. اين تحقيق، كلماتي كليدي را كه مخاطبان شما بيشتر استفاده مي‌كنند بررسي مي‌كند، اما تمركزش بيشتر بر محصول خاص شماست. شما مي‌توانيد از رسانه‌هاي اجتماعي براي جمع‌آوري اين اطلاعات استفاده كنيد.

نكته: هم فيس‌بوك و هم توييتر به شما اجازه مي‌دهند كه به فهمي عميق درمورد پست‌هايتان دست پيدا كنيد.

براي اينكه در صفحۀ فيس‌بوك خود اين ديدگاه‌ها را ببينيد، به صفحه‌اي برويد كه ادمين آن هستيد، آن‌ها در كنار تصوير رويۀ شما هستند. توييتر آپشني خواهد داشت كه درمورد هر توييت (قسمت پايين آن توييت) اطلاعاتي ارائه مي‌دهد.

۶. خدمات مشتريان خاص فراهم كنيد كه دنبال‌كننده‌هاي شما را خوشحال نگه مي‌دارد

مشتريان از شركت‌ها انتظار دارند كه درخواست‌هاي آن‌ها را از طريق رسانه‌هاي جمعي اداره كنند. سرمايه‌گذاري قوي در خدمات مشتريان ارتباط زيادي بين شركت شما و مشتريانتان ايجاد مي‌كند و با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي، چالش خدمات مشتريان مانند قبل پرتقاضا مي‌ماند.

رسانه‌هاي اجتماعي به شما امكان تعامل سريع با مشتريان و گرفتن بازخورد از مشتريان را مي‌دهد. كسب‌و‌كارها مي‌توانند سريع به مشتريانشان پاسخ دهند. نزديك به نيمي از مشتريان ايالات‌متحده از رسانه‌هاي اجتماعي براي پرسش درمورد محصولات و خدمات مدنظرشان استفاده مي‌كنند؛ بنابراين داشتن خدمات مشتريان با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي به‌صورت استراتژيك مهم است.

نكته: اگر فرض كنيم كه شما تيم‌هاي خدمات مشتريان و رسانه‌هاي جمعي را جدا كرده‌ايد، بنابراين حفظ ارتباط قوي بين اين دو اهميت دارد. از اين طريق، تيم‌هاي شما، زماني كه خدمات مشتريان با استفاده از رسانه‌هاي جمعي ارائه مي‌شود، به هم نمي‌ريزند.

مديااد، به شما كمك مي‌كند تا كمپين‌هاي تبليغاتي كسب‌وكار خود را در معتبرترين وب‌سايت‌هاي ايراني اجرا كنيد و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهيد و فروش خود را چندين برابر كنيد.

۷. وفاداري مشتري را سامان دهيد

چه چيزي بهتر از اينكه به‌ روشي رايگان، مشتريان را وفادار سازيد؟

 

مشتريان برندهايي را كه به آن‌ها علاقه دارند دنبال مي‌كنند و با آن‌ها به تعامل مي‌پردازند. اما چه چيزي جذاب‌تر از اينكه مشترياني كه كسب‌و‌كار شما را دنبال مي‌كنند به آن وفادار هم باشند؟

رابطۀ همبستگي مستقيم و واضحي وجود دارد: اگر مشتريان شما را دنبال مي‌كنند، تمايل بيشتري دارند كه شما را نسبت به رقيبتان انتخاب كنند. علاوه‌براين، اگر آن‌ها مشتريان وفاداري باشند، ترافيك شما را افزايش مي‌دهند.

نكته: مطمئن شويد كه مشتريان وفادار شما به اندازۀ كافي علاقه‌مند و خوشحال هستند. چند ايده براي اين موضوع:

در كالج تپسل بخوانيد!  نقش رابطه فروش ديجيتال و بازاريابي ديجيتال در موفقيت فروش

– كد تخفيف از طريق رسانه‌هاي اجتماعي به دنبال‌كننده‌هاي خود پيشنهاد دهيد.

– سؤالات باز بپرسيد كه باعث شود مخاطبانتان به آن پاسخ دهند.

– چيزهاي ارزان مانند استيكر، لباس و عينك، كلاه و… اهدا كنيد؛ زيرا باعث بلند‌مدت‌شدن تأثير مي‌شوند.

استفاده از رسانه‌هاي جمعي براي افزايش ترافيك

۸. ارجاع‌دهي مستقيم ترافيك به سايت يا بلاگ شما

بازاريابي به‌وسيلۀ رسانه‌هاي اجتماعي مي‌تواند مشتريان را مستقيماً به سايت شما بفرستد. كل ترافيك شما لزوماً از طريق موتورهاي جست‌وجو نمي‌آيد. كانال‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي، جريان‌هاي متنوعي از ترافيك ورودي را ايجاد مي‌كنند. ازآنجاكه شبكه‌هاي اجتماعي براي ارتقاي ترافيك سايت شما خيلي قوي هستند، نه‌تنها بايد به آنچه پست مي‌كنيد، بلكه به تكرار دفعات پست هم توجه كنيد. شما كه نمي‌خواهيد بازارياب حوصله‌سر‌بري باشيد، يا مشتريان خود را از دست دهيد.

بهتر است از زمان‌بندي براي پست‌كردن محتواي خود استفاده كنيد. اين امر هم به شما كمك مي‌كند محتوايي كه پست مي‌كنيد مؤثر باشد، هم به شما زماني مي‌دهد كه محتواي خود را با استفاده از بهبود‌دهنده‌هاي موتور جست‌وجو (SEO) ويرايش كنيد.

نكته: از كوتاه كننده‌هاي URLبراي كوتاه‌كردن لينك‌ها استفاده كنيد و آن‌ها را درون پست‌ها و پروفايل خود قرار دهيد. لينك‌هاي كوتاه‌شده باعث مي‌شود فضاي كمتري اشغال شود و براي مخاطب خسته‌كننده به نظر نيايد.

۹. رسانه‌هاي اجتماعي مي‌توانند به مرتبط‌سازي كمك كنند

رسانه‌هاي اجتماعي مي‌توانند اثري غيرمستقيم بر SEO داشته باشند.

 

براي مثال، تصور كنيد كه ۱۰۰۰ اشتراك‌گذاري براي پست بلاگتان دريافت كرده‌ايد، زيرا محتواي قوي‌اي دارد. برخي از دنبال‌كننده‌هاي شما كه آن را مي‌بينند هم ممكن است مطالب مشابهي توليد كنند و آن را به‌عنوان مرجع به پست شما ارجاع دهند. موتورهاي جست‌وجو متوجه مي‌شوند كه محتواي شما به ميزان خوبي لينك مرتبط شده است و پست شما خوشبختانه نسبت به رقبايتان رنك بالاتري مي‌گيرد.تاثير رسانه هاي اجتماعي بر سئو در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ بررسي شده است.

گوگل و بينگ نيز توييت‌ها را در نتيجۀ جست‌وجو نشان مي‌دهند، كه البته بيشتر مرتبط با موضوعات ترندشده است.

۱۰. «اغلب» رايگان است

درست است، استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي عموماً رايگان است. ساخت پروفايل در رسانه‌هاي اجتماعي و پست محتواي اصل رايگان است. براي برخي، اين موضوع كافي است و كيفيت محتوا مي‌تواند به‌خودي‌خود آن را ارتقا دهد. اما اگر شما دوست داشته باشيد كه فراتر برويد و آن را در آينده ارتقا دهيد، پرداخت پول براي ارتقا، مي‌تواند به ديده‌شدن شما كمك كند.

 

مي‌توانيد كسب‌و‌كار خود را در فيس‌بوك با هر بودجه‌اي ارائه دهيد. فيس‌بوك به‌صورت اتوماتيك تبليغات شما را به كاربراني كه به تبليغات شما علاقه دارند مي‌فرستد. توييتر هم به اين صورت عمل مي‌كند. شما بايد كمپيني كه با بودجۀ شما هماهنگ است راه‌اندازي كنيد. به اين معني كه شما بازگشت سرمايۀ بزرگي خواهيد داشت كه بودجۀ شما را به بهترين نحو استفاده مي‌كند.

نكته: محتوايي كه شبيه تبليغات به نظر مي‌رسد ننويسيد؛ زيرا باعث مي‌شود پست‌هاي شما شبيه اسپم به نظر برسند. همچنين اگر شامل دعوت به معامله (مثلاً همين الان بخريد، ۳۰درصد تخفيف و از اين كد تخفيف استفاده كنيد) شود، بايد براي آن پرداخت انجام دهيد. بسياري از بازاريابان به رسانه‌هاي اجتماعي به‌عنوان روشي براي دميدن بر تبليغات رايگان نگاه مي‌كنند و پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي جمعي اين ايده را دريافت مي‌كنند و ايدۀ تبليغات رايگان (بدون پرداختي) را محدود مي‌كنند. درهرصورت، اگر شما مي‌خواهيد در رسانه‌هاي اجتماعي تبليغات كنيد، مطمئن شويد كه براي تبليغات خود پرداخت كنيد، به اين ‌صورت شما حرفه‌اي به نظر مي‌رسيد و ميزان دسترسي به شما هم خوب مي‌شود.نحوه تبليغات در رسانه هاي اجتماعي در دوره ديجيتال ماركتينگ آموزش داده شده است.

منبع: تپسل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.