كاهش نرخ پرش؛ 9 كليد طلايي كه از آنها خبر نداشتيد!(قسمت اول)

كاهش نرخ پرش؛ 9 كليد طلايي كه از آنها خبر نداشتيد!(قسمت اول)

نتيجه، مهم است. هر كسي در هر زمينه‌اي كه كار مي‌كند، دوست دارد توسط ديگران ديده، شنيده و خوانده شود. يكي از بدترين وقت‌ها براي انسان‌ها زماني است كه پس از تلاش فراوان با بي‌توجهي ديگران روبه‌رو مي‌شوند. آنجا است كه تيشه به ريشه انگيزه‌شان مي‌خورد و درخت تنومند آرزوها و اهدافشان رو به سوي خشكي پيش مي‌رود.

 

در دنياي آنلاين هم مي‌توان چنين بي‌مهري‌هايي را پيدا كرد؛ مثلا وقتي كه ما محتوايي دست‌اول را آماده مي‌كنيم اما كاربران به جاي خواندن آن، سريع سايت را ترك مي‌كنند؛ گويي كسي وارد يك اتاق تاريك مي‌شود و فقط براي يك ثانيه، لامپ آن را روشن مي‌كند.

 

وقتي تعداد اين آدم‌ها زياد باشد، لامپ اتاق سايت ما مدام در حال چشمك زدن و پرش خواهد بود. در اين گفتار به سراغ روش‌هايي براي «كاهش نرخ پرش» مي‌گرديم. اگر از ميزان حضور كاربران در سايت خود راضي نيستيد و لامپ سايتتان به پِرپِر افتاده است، اين مقاله را از دست ندهيد.

 

بانس ريت چيست و چرا بايد به فكر كاهش آن باشيم؟

«نرخ پرش» يا «Bounce Rate» موقعيتي را توصيف مي‌كند كه در آن بازديدكننده‌هاي سايت به جاي اينكه به گشت و گذارشان در سايت ادامه دهند، آن را ترك مي‌كنند. اين در حالي است كه مديران سايت‌ها دوست دارند هر مخاطبي كه وارد سايت مي‌شود با آن تعامل داشته باشد و صفحه‌هاي مختلف را ببيند. نرخ پرش، يكي از پارامترهايي است كه به ما نشان مي‌دهد مخاطبمان به محتوا، محصولات يا خدمات ما علاقه دارد يا نه.

آيا راهي براي صفر كردن نرخ پرش وجود دارد؟

با وجود اينكه ما در اين گفتار به دنبال يافتن راه‌هايي براي كاهش نرخ پرش هستيم اما بد نيست نكته‌اي را در مورد صفر شدن اين نرخ بدانيد. بله، ما مي‌توانيم نرخ پرش خود را به صفر برسانيم و اين كار را با كمك تعدادي تگ توسط تگ منيجر انجام مي‌دهيم.

 

اگر بخواهم خيلي شسته‌رُفته اين موضوع را برايتان توضيح دهم اين‌گونه مي‌شود كه شما بايد روي اسكرول كاربر، تگ ست كنيد و مثلا اين شرط را برقرار سازيد كه اگر كسي سه درصد صفحه را اسكرول كرد يك اعلاني به گوگل داده شود و بيان كند كه اين كاربر پرش نكرده و تعاملي با سايت من داشته است. چون به هر حال، اسكرول كردن و ديدن بخش‌هاي پايين‌تر سايت هم نوعي تعامل به شمار مي‌رود.

 

وقتي اين گزينه را براي سايت خود فعال كنيد نرخ پرشتان بسيار كاهش پيدا مي‌كند. ما تجربه اين كار را در سايت خودمان داريم و به صورت آزمايشي، اين امكان را در يك بازه مشخص فعال كرديم. نتيجه اين شد كه نرخ پرش ما واقعا به صفر نزديك شد.

بانس ريت صفر درصد در گوگل آناليتيكس

ولي نكته‌اي مهم وجود دارد كه نبايد از قلم بيفتد و آن اين است كه تمركز كردن روي اين روش، واقعا فايده‌اي براي ما ندارد. چون اگر مي‌خواهيم يك اتفاق واقعي در سايت ما بيفتد بايد طوري عمل كنيم تا تعامل‌هايي واقعي ميان مخاطبان و وب‌سايت به وجود بيايد.

مثلا كاربر محتواهايي كه نوشته‌ايم را بخواند، در دوره‌ها شركت كند، كامنت بگذارد و … . با اين حساب، ماجرا برعكس مي‌شود و اين بار شما هستيد كه مي‌خواهيد با حقيقت نرخ پرش سايت خود روبه‌رو شويد.براي كاهش بانس ريت در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ شركت كنيد.

 

بانس ريت خوب، رويايي پوچ يا حقيقتي دور از دسترس؟!

واقعيت اين است كه نرخ پرش، خوب و بد ندارد؛ يعني ما نمي‌توانيم بگوييم كه نرخ پرش ۴۰ درصد، خيلي خوب است يا نرخ پرش ۷۰ درصد خيلي بد است.

شايد براي يك سايت شركتي كه چند تا صفحه بيشتر ندارد و هدفش اين است كه كاربران با آنها تماس بگيرند، نرخ پرش ۸۰ درصد، خيلي هم خوب باشد يا براي كسي كه كار محتوا انجام مي‌دهد بانس ريت ۶۰ درصد عالي باشد. بنابراين، خوب يا بد بودن اين نرخ، بستگي مستقيمي به زمينه كاري شما دارد. فرمولي كلي براي اين كار تعريف نشده و اصلا نبايد تعريف شود.

 

چگونه مي‌توانيم نرخ پرش را كاهش دهيم؟

در ادامه گفتگويمان چند روش طلايي را به شما معرفي مي‌كنيم كه در كاهش نرخ پرش، بسيار موثر هستند:

 

كشف عامل مشكل‌ساز

تصور كنيد كه ما مي‌خواهيم بانس ريت سايت يا حتي يك صفحه را بهبود دهيم. براي اين كار، ابتدا بايد از ميزان نرخ پرش با خبر باشيم. اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه شايد بانس ريت شما در صفحه‌هاي مختلف، متفاوت باشد. به دنبال اين ماجرا، شايد متوجه شويد كه بعضي از صفحه‌ها دارند كار را براي تمام سايت خراب مي‌كنند.

 

بانس ريت در گوگل آناليتيكس

اما چطور اين اتفاق مي‌افتد؟ مثلا شايد صفحه‌اي در سايت شما وجود داشته باشد كه بازديدش خوب است اما محتواي كامل يا اعتمادسازي ندارد. به همين دليل، وقتي كاربران با اين صفحه معمولي و حتي ضعيف روبه‌رو مي‌شوند، ضعف آن را به حساب بقيه صفحه‌هاي سايت هم مي‌نويسند و كلا از خير سايت شما مي‌گذرند.

 

با اين حساب، كشف صفحه‌هاي اين چنيني براي كاهش نرخ پرش سايت بسيار كارساز هستند. يادتان باشد كه اگر چنين صفحه‌هايي را پيدا كرديد قبل از هر چيز ابتدا به سراغ محتواي آنها برويد. در اينجا پارامتري به نام «Time On Page» وجود دارد كه مي‌تواند به ما خيلي كمك كند.

 

كار ديگري كه مي‌توانيد در هنگام روبه‌رو شدن با اين صفحه‌ها انجام دهيد، پرسيدن اين سوال از خودتان است كه: «اصلا اين صفحه به چه دردي مي‌خورد؟» چه بسا اين پرسش بتواند به شما كمك كند تا با بازشناسي هدف ايجاد آن صفحه، چاره‌اي درست و درمان برايش بينديشيد و نتيجه آن را چند روز بعد ببينيد.

 

شايد هنگامي كه در حال زيرورو كردن سايت خود هستيد گذرتان به «صفحه‌هاي زامبي» بيفتد. اين صفحه‌ها هيچ خاصيت يا كاربردي ندارند اما با اين وجود، تعدادي مخاطب به آنها سر مي‌زنند. شايد وجود همين زامبي پيج‌ها باعث شده است كه نرخ پرش سايت شما با چيزي كه در ذهنتان داريد فاصله زيادي داشته باشد. بهترين كار اين است كه آن زامبي پيج را حذف كرده و اگر لازم است آن را به پيج ديگري ريدايركت كنيد.براي آشنايي بيشتر با مفاهيمي مثل زامبي پيج در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.

ساخت لينك‌هاي درست و تشويق كاربر به كليك

دومين راه براي كاهش نرخ پرش، استفاده به‌جا و بهينه از لينك‌ها است. به احتمال زياد، كساني كه اين مقاله را مي‌خوانند با سئو آشنايي دارند و مي‌دانند كه ما بايد محتواهاي به هم مرتبط را به يكديگر لينك بدهيم.

 

اين كار هم براي گوگل خوب است و هم كاربر ولي، بيشتر وقت‌ها ما كاربر را در اولويت دوم قرار مي‌دهيم و حتي گاهي اصلا او را به حساب نمي‌آوريم. چون تمام هَم‌وغممان در اين است كه گوگل را از محتواهاي مرتبطمان با خبر كنيم. وقتي دچار اين ماجرا مي‌شويم ناخواسته در جاهايي لينك‌سازي مي‌كنيم كه اصلا نيازي به آن كار نبوده است.

 

اگر سري به محتواهاي «دوره ديجيتال ماركتينگ» بزنيد مي‌بينيد كه در بخش‌هايي لينك‌سازي را انجام داده كه واقعا لازم بوده است. اگر در هر مقاله با ديدن نام هر چيزي كه راجع به آن محتوايي دارد آن را لينك بدهد، يعني مخاطب را كنار گذاشته‌است و براي گوگل لينك‌سازي كرده‌است.

 

وقتي براي كاربر لينك‌سازي مي‌كنيم، نرخ پرشمان بهبود پيدا مي‌كند. چون از يك صفحه ديگر، كاربر را تشويق كرده‌ايم كه محتواي صفحه ديگري از سايت را مطالعه كند. اين ماجرا در دل محتوا صورت مي‌گيرد. فرقي نمي‌كند كه شما چه نوع سايتي داشته باشيد؛ فروشگاهي، شركتي يا سايت محتوايي. در هر صورت بايد اين كار را به صورت اصولي انجام دهيد.

 

مبنع: تپسل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.