هر آنچه نياز است در سال ۲۰۲۱ درباره تبليغات آنلاين بدانيد.

هر آنچه نياز است در سال ۲۰۲۱ درباره تبليغات آنلاين بدانيد.

آيا برايتان پيش آمده كه بر روي تصويري در اينستاگرام كليك كنيد يا به يك ويديوي فيسبوكي واكنش نشان دهيد و يا بر روي نتيجه يك جستجو در گوگل كليك نماييد و تازه پس از اين كار متوجه شويد كه آن‌ها تبليغ بوده‌اند؟ شايد هم اصلا متوجه نشده باشيد كه درواقع بر روي يك تبليغ كليك كرده‌ايد. مثلا گمان كرده‌ايد كه اين فقط تصوير يك سگ كوچك بامزه است.

 

اين روزها تبليغات بيشتر از هر زمان ديگري در گذشته مفهومي، مرتبط، هدفمند و كارآمد شده‌اند. مي‌توان گفت امروزه تبليغ همان محتواست. اما فضاي تبليغات در حال تغيير است. پلتفرم‌هاي جديد، انواع گونه‌هاي تبليغاتي و قابليت‌هاي هدفمندسازي مدام به‌روز مي‌شوند.

 

هرآنچه نياز است درباره تبليغات آنلاين در پلتفرم‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي، تبليغات جستجوي پولي، تبليغات نمايشي و تبليغات نيتيو (همسان) بدانيد، در اين مطلب گردآوري شده است.اما پيشنهاد ميكنيم براي آشنايي بيشتر در بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ ايران شركت كنيد.

چند و چون تبليغات آنلاين

معمولا هر كدام از تلاش‌هاي بازاريابي ارگانيك شما مثل نوشتن بلاگ و يا تبليغات پولي مثل جستجو و شبكه‌هاي اجتماعي به‌وسيله تيم‌هاي جداگانه و با اهداف مختلف مديريت مي‌شوند.  بازارياب‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي تمركز خود را بر ايجاد انجمن‌ها، به‌اشتراك‌گذاري محتوا و برقراري تعامل با مخاطبانشان مي‌گذارند. بلاگرها و بازارياب‌هاي محتوا با تمركز بر معيارهايي چون ترافيك سايت و كانورژن (تبديل)، جستجوي ارگانيك خود را بهينه مي‌كنند. درحالي‌كه تمركز تبليغ‌كنندگان بر معيارهاي اجرايي مانند هزينه هر خريد و بازده هزينه تبليغات است.

 

با وجود اين اهداف متنوع، عجيب نيست كه بسياري از بازارياب‌ها محصولات ارگانيك و پرداخت شده را از هم جدا مي‌دانند. اما جالب است بدانيد كه نه تنها بازاريابي ارگانيك و پولي مي‌توانند با هم كار كنند بلكه تبليغات ديجيتال هم مي‌توانيد به بهبود تلاش‌هاي ارگانيك كمك نمايد.

 

سه روش كليدي كه در آن تبليغات ديجيتالي مي‌تواند عملكرد بازاريابي ارگانيك شما را بهبود دهد در ادامه مطرح شده. عملكرد ارگانيك با تبليغات ديجيتال مي‌تواند از مزاياي زير بهره‌مند شود:

 

۱. به‌وسيله نمايش محتوا به افرادي درون و بيرون از شبكه‌تان، آگاهي از برند افزايش مي‌يابد.

 

۲. با استفاده از هدف‌گذاري و تحليل پلتفرم‌هاي تبليغاتي، درك بهتري از مخاطبان خود پيدا مي‌كنيد.

۳. با درك اين‌كه كدام محتواي تبليغاتي، بيشتر به دستيابي كسب‌وكار شما به اهداف خود كمك مي‌كند، مي‌توانيد محتوايي با عملكر بالاتر توليد كنيد.

هدف هرگونه استراتژي تبليغاتي بايد بازگشت سرمايه باشد؛ يعني درآمد شما بايد از هزينه‌اي كه براي كمپين تبليغاتي كرده‌ايد بيشتر شود. حال بايد بدانيد كه چگونه مي‌توانيد تشخيص دهيد براي تبليغ چقدر هزينه كنيد تا بيشترين ميزان ممكن از سرمايه‌تان بازگردد؟ براي پاسخ به اين پرسش بايد با سيستم مزايده (بيدينگ) در شبكه‌هاي تبليغاتي آشنا شويد.

بيد (bid) حداكثر مقدار پولي است كه براي تبليغ مي‌پردازيد با اين هدف كه نتيجه دلخواهتان را از آن بگيريد. اگر اين تعريف به مزايده شباهت دارد دليلش اين است كه همان مزايده است. شبكه‌هاي تبليغاتي براي نشان دادن تبليغات فضاي محدودي دارند بنابراين براي اختصاص اين فضا به تبليغ‌دهندگان اين روش را پياده مي‌كنند تا بدانند هر تبليغ‌دهنده حاضر است براي نمايش تبليغ خود به مخاطبان هدف چقدر هزينه كند و بر اساس آن برايش جايگاه در نظر بگيرند.

درست مانند برگزاري يك حراج، بالاترين مبلغ پيشنهادي برنده خواهد بود. اما از كجا بايد بدانيد كه واقعا چه مبلغي هزينه كنيد تا شاهد بازگشت سرمايه خود باشيد؟ براي تعين حداكثر پيشنهادي كه مي‌توانيد بدهيد به درآمد خود نگاه كنيد. مي‌توانيد از اين معادله كمك بگيريد:

ارزش طول عمر مشتري (LTV) x ميانگين نرخ ليد (سرنخ) تبديل شده به مشتري x ميانگين نرخ تبديل (كانورژن)

ارزش طول عمر مشتري يعني ميزان ارزشي كه هر مشتري در طول دوره ارتباط با كسب‌وكار شما برايتان داشته است. ميانگين نرخ تبديل ليد به مشتري، نرخ تبديل شدن مخاطبان به مشتري‌هايي است كه از شما خريد كرده‌اند. و نرخ تبديل يا همان كانورژن، نرخ افرادي است كه با برقراري ارتباط با محتواي ارائه شده‌ي شما (مثل پر كردن فرم) به مخاطب جديد شما تبديل شده‌اند.

تركيب اين معيارها مي‌تواند به شما نشان دهد كه بايد چقدر براي تبليغات پولي خود هزينه كنيد.براي بودجه ريزي بهتر در دوره ديجيتال ماركتينگ شركت كنيد.

 

تصور كنيد كه مي‌خواهيد براي ارائه محصول جديد خود از تبليغات ديجيتال استفاده كنيد. در اين شرايط بايد بدانيد كه حداكثر هزينه‌اي كه مي‌كنيد چقدر باشد تا بازده سرمايه‌تان مثبت شود. حال فرض كنيد اعداد زير را از كسب‌وكار خود در دست داريد:

 

ارزش طول عمر مشتري: ۵۰۰ دلار

ميانگين نرخ ليد تبديل شده به مشتري: ۱۰٪

ميانگين نرخ تبديل: ۲۰٪

حالا اعداد بالا را در فرمول كه پيش‌تر گفته شد قرار دهيد تا حداكثر مبلغي كه مي‌توانيد براي تبليغ هزينه كنيد را به دست آوريد: $۱۰= ۰.۲۰ x۰.۱۰ x۵۰۰$

 

اين بدان معناست كه شما براي هر كليك روي تبليغ خود مي‌توانيد حداكثر ۱۰ دلار هزينه كنيد. و براي آن‌كه بازگشت سرمايه‌تان مثبت شود بايد هدف خود را هزينه كمتر از ۱۰ دلار قرار دهيد.

 

 

 

انواع تبليغات آنلاين

انواع تبليغات آنلاين

تبليغات شبكه‌هاي اجتماعي

اهميت شبكه‌هاي اجتماعي ديگر از كسي پوشيده نيست. روزانه ميليون‌ها كاربر فعال، بخشي از وقت خود را در شبكه‌هاي مختلف آنلاين مي‌گذرانند. كاركرد اين شبكه‌ها بسيار متنوع است؛ از گفتگو با دوستان تا برقراري ارتباط با مردم در هرجاي جهان يا فعاليت با هدف شبكه‌سازي براي كسب‌وكار. مشتري‌ها نيز براي حضور خود در شبكه‌هاي اجتماعي دلايل متعددي دارند و بازارياب‌ها به اين موضوع آگاهند و به دليل همين حضور گسترده كاربران فعال در اين پلتفرم‌هاست كه بخش عمده‌اي از سرمايه كسب‌وكار را براي حضور در اين كانال‌ها استفاده مي‌كنند. تبليغات در رسانه‌هاي اجتماعي سالانه چنديدن ميليارد دلار را به خود اختصاص مي‌دهد. برخي از نتايج اين نوع از تبليغات آنلاين از اين قرار است:

 

دستيابي به گستره‌اي از مخاطبان هدفمند و ويژه در پلتفرم‌هاي مختلف

استفاده از انواع مختلفي از تبليغات با روش‌هايي همراستا با اهداف كسب‌وكار

سرمايه‌گذاري بر نوع خاصي از تبليغات كه باعث هدايت ليدها و فروش در كسب‌وكار شما مي‌شود

در ادامه با انوع تبليغات در چند نمونه از شبكه‌هاي اجتماعي آشنا مي‌شويد.

اينستاگرام

اينستاگرام با بيش از ۱ ميليارد كاربر ماهانه در جهان با ميانگين سني ۱۸ تا ۳۴ سال، شبكه بزرگي براي تبليغات آنلاين محسوب مي‌شود. ۳ راه براي تبليغات در اينستاگرام وجود دارد:

 

۱. تبليغ مستقيم در پست‌ها و استوري‌هاي حساب كاربري حرفه‌اي خود

 

۲. ايجاد تبليغ در صفحه فيسبوك خود و انتشار آن در اينستاگرام

 

۳. ايجاد كمپين‌هاي تبليغاتي در بخش مديريت تبليغات فيسبوك براي دسترسي به تمامي قابليت‌هاي هدفمندسازي

 

انوع تبليغات اينستاگرامي:

 

تبليغات تصويري

تبليغات ويدئويي

تبليغات استوري

تبليغات صفحه اكسپلور

تبليغات پست‌هاي خريد

از ميان موارد بالا دو مورد آخر هميشه پرطرفدارتر بوده‌اند. افراد در اكسپلور خود علائقشان را مي‌بينند و صفحات تازه‌اي كه محتواي مورد علاقه‌شان را توليد مي‌كنند، كشف مي‌كنند. نمايش تبليغات شما در اكسپلور اينستاگرام فرصت بزرگي براي قرار گرفتن برندتان در پيش چشم مخاطبان ايجاد مي‌كند.

 

تبليغات اينستاگرامي

تبليغات پست‌هاي خريد به شما امكان استفاده از تگ‌ها را مي‌دهند. تگ‌ها مي‌توانند نام و قيمت محصول شما را در تصوير نمايش دهند و كليك بر روي آن‌ها مي‌تواند مشتري شما را مستقيم به صفحه خريد محصولتان هدايت كند و تمام اين‌ها بدون ترك كردن اپليكيشن اينستاگرام اتفاق مي‌افتد.براي يادگيري كامل بازاريابي در اينستاگرام در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال شركت كنيد.

لينكدين

پلتفرم لينكدين در سراسر جهان مجموعا بيش از ۶۶۰ ميليون كاربر فعال در ماه دارد و عمده اين كاربران از افراد متخصصي تشكيل شده‌اند كه حضورشان، لينكدين را به شبكه‌اي مناسب براي تبليغات در كسب‌وكارهاي نوع B2B تبديل كرده است. اين پلتفرم حرفه‌اي، امكان دسترسي گسترده‌اي به تبليغ‌دهندگان B2B فراهم مي‌كند.

علاوه بر اين مزيت بزرگ تبليغات در لينكدين،‌ قابليت منحصربه‌فرد آن در هدف‌گذاري است. در لينكدين شما به شاخص‌هاي ويژه هدف‌گذاري دسترسي داريد كه در پلتفرم‌هاي ديگر آن‌ها را نمي‌يابيد.

 

شما مي‌توانيد افراد را در لينكدين بر اساس موقعيت‌هايي نظير عنوان شغلي، عملكرد و نوع كسب‌وكار مورد هدف قرار دهيد. شايد بخواهيد فقط براي مشتريان بالقوه كه در سطوح مديريتي و در زمينه خدمات مشتري فعاليت مي‌كنند تبليغ كنيد. قابليت هدفمندسازي در لينكدين اين امكان را براي شما فراهم مي‌كند.

 

همچنين لينكدين با وجود داشتن گزينه توليد ليد (سرنخ) در فرم‌هاي تبليغاتي‌اش مي‌تواند به ماشين توليد ليد تبديل شود. اين امكان به شما اجازه مي‌دهد نه تنها به مخاطبان خاص دسترسي پيدا كنيد بلكه ليدها را بدون نياز به خروج از پلتفرم، هدايت نماييد.

 

جالب‌ترين نوع تبليغات در لينكدين، فرستادن پيام‌هاي تبليغاتي است كه به شما امكان مي‌دهد به‌طور مستقيم با مشتري ارتباط برقرار كنيد و بازخورد سريع بگيريد.

 

تبليغات در لينكدين

چگونگي استفاده از تبليغات پيامي در لينكدين:

 

ارسال پيام هدفمند با يك CTA.

ايجاد تعامل و ارسال پاسخ‌هايي پربارتر از ايميل‌هاي سنتي.

سنجش و بررسي تاثير پيام‌ها.

اما اين هشدار را در ذهن داشته باشيد: هرگز چندين پيام تبليغاتي براي افراد ثابت ارسال نكنيد كه به پيغامتان به هرزنامه تبديل شود. همچنين نسبت به معتبر بودن پيام‌هاتان اطمينان حاصل كنيد. فرض كنيد براي يك دوست پيغام مي‌نويسيد. چنين پيامي نبايد خشك و رسمي باشد زيرا فضاي اين مكالمه تك به تك است. اگر مي‌خواهيد در فضاي پيام‌هاي شخصي تبليغ كنيد بايد براي شخصي‌سازي كردن آن وقت بگذاريد و آن را طوري بنويسيد كه با كار كاربري نهايي مرتبط باشد. به اين ترتيب به او ارزش و به پيام خود اصالت مي‌دهيد.

 

 

 

يوتيوب

پس از گوگل، يوتيوب دومين موتور جستجوي بزرگ آنلاين است كه ماهانه بيش از ۲ ميليارد كاربر در آن فعاليت مي‌كنند. تبليغات در يوتيوب قبل و يا در ميان تماشاي ويدئو نمايش داده مي‌شوند و يا اين‌كه به‌صورت ويدئوي مستقل تبليغاتي پس از جستجوها به نمايش درمي‌آيند.

از آنجا كه امكان هدف قرار دادن مخاطبان بر حسب علائق وجود دارد، مي‌توانيد ويدئوهايي با موضوعات مرتبط و مشابه به هرآنچه مخاطبتان ديده‌اند به آن‌ها نشان دهيد.

تبليغات جستجوي پولي

اشخاص در جستجوهاي آنلاين به دنبال محتواي خاصي مي‌گردند و روي اولين نتيجه‌اي كه گمان مي‌كنند نيازشان را برآورده مي‌كند، كليك مي‌كنند. شايد فكر كنيد به اين دليل كه هميشه در نتايج موتورهاي جستجوي به‌طور ارگانيك ديده مي‌شويد، نيازي به تبليغات پولي نداريد اما بهتر است اين سه نكته را در نظر بگيريد:

 

۱. تبليغ‌كنندگان به‌طور ميانگين در ازاي هر ۱ دلار كه براي گوگل‌ادز هزينه مي‌كنند، ۸ دلار درآمد كسب مي‌كنند.

 

۲. تبليغات در موتورهاي جستجو از شما در برابر رقابت تبليغاتي كه ممكن است با كلمات برند شما ايجاد شود محافظت مي‌كند.

 

۳. تبليغات موتورهاي جستجو در ابتداي صفحات نتايج موتور جستجو (SERP)، بالاي نتايج ارگانيك نمايش داده مي‌شوند.

 

تبليغات جستجوي پولي اين امكان را براي تبليغ‌كنندگان فراهم مي‌كند كه توجه مخاطبانشان را به‌صورت هدفمندتري از جستجوي ارگانيك جلب كنند. به وسيله اين نوع از تبليغات آنلاين شما قادر خواهيد بود نيازها و خواسته‌هاي مشتريان بالقوه خود را پيش‌بيني كنيد و تبليغات خود را مبتني بر آنچه در جستجويش هستند به آنان ارائه دهيد. با گذر زمان تحليل‌هاي بخش آناليتيكس تبليغات جستجو به شما كمك مي‌كند كه تبليغات خود را در همين راستا ارتقا دهيد و به جامعه هدف بزرگتري دست يابيد.

 

اما گوگل چگونه مي‌فهمد كه بايد كدام تبليغ را به كدام شخص نشان بدهد؟ پاي كليدواژه اينجا به ميان مي‌آيد. كليدواژه يا همان كلمه كليدي، واژه يا عبارتي است كه افراد در توصيف آنچه در جستجويش هستند به كار مي‌برند. اساسا تبليغات در پلتفرم‌هاي جستجو از قابليت‌هاي هدفمندسازي موجود در شبكه‌هاي اجتماعي، مانند جمعيت و موقعيت مكاني، استفاده و آن را با افزودن كليدواژه‌ها بخش‌بندي مي‌كند.

 

وقتي يك كاربر گوگل عبارتي را در قسمت جستجو تايپ مي‌كند، گوگل طيف وسيعي از نتايجي كه با هدف جستجوگر مطابق مي‌بيند را به او نشان مي‌دهد. كلمات كليدي با نياز جستجوگر هماهنگند و پاسخ پرسش‌ها را مي‌يابند. شما بر اين مبنا كه مي‌خواهيد تبليغتان كنار كدام عبارات نمايش داده شود، كلمات كليدي را انتخاب مي‌كنيد.

 

جستجوي كلمات كليدي در تبليغات پولي به همان اندازه‌اي مهم است كه در جستجوي ارگانيك اهميت دارد. زيرا گوگل تبليغ شما را با عبارات مورد جستجو، بر اساس كلمات كيلدي كه انتخاب نموديد، تطبيق مي‌دهد. هر كمپين تبليغاتي كه ايجاد مي‌كنيد، تعدادي از كلمات كليدي را مورد هدف قرار مي‌دهد و گوگل تبليغ شما را بر مبناي آن انتخاب‌ها نمايش مي‌دهد.آموزش كامل جستجوي كلمات كليدي در هفته 39 دوره بازاريابي ديجيتال آمده است.

 

مثال: فرض كنيد يك اثاث‌كشي در پيش داريد و به دنبال كمك مي‌گرديد. گوگل را باز مي‌كنيد و در بخش جستجوي آن تايپ مي‌كنيد: «بهترين باربري تهران كدام است؟». با جستجوي عبارت «بهترين باربري» شما نتايج تبليغاتي را مي‌بينيد كه عبارات مشابهي نظير «شركت‌هاي باربري» و «باربري خوب» را مورد هدف قرار داده‌اند.

 

تبليغات گوگل

موتورهاي جستجو هنگام انتخاب براي نمايش انواع تبليغات، مقصود و خواسته شما را هم در نظر مي‌گيرند. در مثالي كه گفته شد، تبليغات جستجو مفيدترين منبع بودند اما اگر در جستجوي مشاغل مستقر در مكان (مثل كافه) باشيد چه مي‌كنيد؟ ممكن است در نقشه‌هاي گوگل و در نتايج جستجو در قسمت چپ نقشه پين‌هاي تبليغاتي مشاهده كنيد. پين‌هاي تبليغاتي براي كسب‌وكارها روشي بسيار خوب هستند كه با آن مي‌توانند توجه مشتريان را به كسب‌وكار خود بر اساس مكان جلب نمايند.

منبع: تپسل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.